door
Wim » wo 27 jun, 2007 20:27
Geen idee wat er op die Koga zit. Zal wel presta zijn. Op de meeste sportieve fietsen zitten presta ventielen. De andere naam ervoor is franse ventielen of raceventielen. Het voordeel is dat ze smal zijn, en dat je dus maar een smal gat in je velg hebt. Dat is belangrijker naarmate je velg toch al smal is. Het nadeel si dat ze zelf wat kwetsbaar zijn, en dat ook de aanhechting aan de band wat kleiner en dus zwakker is.
Behalve de Dunlop ventielen van stadsfietsen heb je dan nog het Schrader of autoventiel. Behalve het gemak van zonder adapter pompen bij de pomp is het voordeel dat ze groter en steviger zijn, en een iets betere verbinding met de band geven.
Vroeger vond ik autoventielen altijd voor watjes, mar na een half jaartje amerika waar ze heel gewoon zijn ben ik daar anders over gaan denken. Wat een gemak als je heel brede gladde 26 inch banden op een redelijk hoge druk wilt rijden. Vervolgens bleek in het gebruik op de tandem ook nog eens dat ze toch wel steviger zijn. Sindsdien eigenlijk geen uitgescheurde ventielen meer gehad. In sommige landen is er voor 26 inch wielen nauwelijks iets anders te krijgen. Voor smalle velgen van racefietsen zijn ze uiteraard niet zo'n goed idee.
Heb je een brede velg met een smalle opening, dan kun je je fietsenmaker het gat altijd even laten opboren (moet wel netjes). Andersom is niet zo slim, mar daar zijn opvulstukjes voor te koop.
Wim