Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitserland: chur - thusis - chiavenna - st. moritz - thusis - Forum Wereldfietser

Zwitserland: chur - thusis - chiavenna - st. moritz - thusis

Hallo,

We zijn inmiddels in Zwitserland via de rijn route, 50 km van Chur.

Iemand ervaring met het rondje chur - thusis - chiavenna - st. moritz - thusis? We fietsen met bepakking, old-school!😛
Iemand een gpx-bestand misschien?

Dank alvast en groeten uit CH!
De klim afdaling aan de zuidkant van de Splügen is prachtig en de Viamala verdient het dat je de tijd neemt om er te wandelen. Fiets dat niet zomaar aan voorbij, lees de geschiedenis.
Voor nu zou ik de weersverwachting even goed in de gaten houden en een plekje opzoeken waar je ok bij zware regenval droge voeten houdt. (in de tussentijd kun je met brouter prima een route maken) Veel wegen zijn er nu ook weer niet tenzij je van gravel en veel klimmen houdt, maar ook met het verwachte weer in het achterhoofd zou ik die even skippen
Ik heb in mei de klim vanuit Thusis - Splugen en verder gedaan met de fiets met bepakking, goed te doen. Weinig groot verkeer want die pas is daar niet geschikt voor. Ook niet veel autoverkeer.
Afdaling was ook goed en leuk (66 haarspeldbochten op 1 dag, naar boven en weer naar beneden). De route gpx zou je van benjaminse kunnen halen, dit is een deel van zijn route naar Rome en die gpx is te downloaden. Deze Splugen pas was voor mij 1 van de hoogtepunten op mijn reis naar Rome!
In Splugen is een camping, met zelfs een kamer die je kan huren.
Switzerland Mobility heeft hier een paar routes. O.a. 6 geloof ik. De gpx of routes daarvan haal je gratis uit OsmAnd. Zie je gelijk hoogteprofiel. Er staan overigens overal bordjes van de Zwitserse nationale en lokale routes.

Veel plezier, en zoals mensen zeiden houdt MeteoSwiss in de gaten. Ik zie nu geen code rood meer, maar eergisteren nog wel. Zelf rijd ik niet graag met hevige regen, zeker omdat er geregeld geen fietspaden zijn en je dus al dat opspattende water mee krijgt van verkeer. Ook voor je zichtbaarheid is het minder.

Heb nog geen ervaring met de plaatsen die jij noemt. Anders dan Chur.
Hallo,
Bedankt voor de tips, het weer viel gisteren en vandaag mee. Gisteren buiig maar vandaag overwegend droog. Zijn nu in Chur en willen morgen vertrekken naar thusis splugel. Weer ziet er goed uit voor morgen en hebben de route van benjaminse ingeladen voor dit traject. Spannend maar hebben er zin in.

Een vraag nog: kunnen/moeten we rekening houden met tunnels op dit traject? Heb hier slechte herinneringen aan (Gardameer vele jaren geleden)! Maar als het moet, moet het! :)

Dank!
Het is twintig jaar geleden dat ik daar heb gefietst.

Ik kan me geen tunnels herinneren op het traject van Thusis naar de Splügenpas. Maar als die er al zijn, zal het denk ik niet gevaarlijk zijn, want de weg is verkeersluw (of was dat in elk geval toen ik er fietste).

Aan de Italiaanse kant van de Splügenpas zijn na Isola diverse korte, bochtige tunnels, als je de SS36 neemt. Je kunt ook de bredere SP1 nemen, aan de westzijde van het dal, maar dan mis je wel het leukste stuk van de afdaling!

https://maps.app.goo.gl/wSX2LL1SHbqxCsJ67?g_st=ac
IMG_0041.jpg
Aan de Zwitserse kant heb je geen tunnels, maar aan de Italiaans kant van de Splügen wel. Dit zijn korte tunneltjes en je gaat bergaf, dus daar ben je zo doorheen.
Misschien een geel hesje aantrekken?
Het wegdek in de tunneltjes kan slecht zijn en je krijgt wel eens een druppel koud water in je nek.
Bovenop de pas is niks, alleen de oude grenspost, maar een stukje omlaag in Montespluga hebben ze lekkere cappuccino, met uitzicht op het meer, voor een leukere prijs dan in Zwitserland.
De Malojapas richting St. Moritz heeft een paar tunnels in de hoofdweg, maar daar hoef je niet doorheen als je door de dorpjes fietst.
De Julierpas en de Lenzerheidepas hebben als ik het mij goed herinner (ben hier een paar keer met de motor geweest) geen tunnels.