Hallo allemaal,
Over een tijdje is mijn ketting aan vervanging toe. Naar de site van Shimano en daar Deore XT versie 2008 aangeklikt. Informatie over de ketting opgehaald en nieuwsgierig verder geklikt op de site.
Omdat ik de meeste tijd op het middelste kettingblad rij, keek ik naar info over de crankstellen. Dit in verband met het op termijn vervangen van het middelste kettingblad.
Naast een hoop reclame kreten kwam ik uit op het volgende:
Crankstel FC-M770.
Mooi, echter het middelste blad zou gemaakt worden uit staal en carbon een composiet.
Volgens de fabrikant zou de duurzaamheid verbeteren, beter schakelen etc..
Verder “gegoogled” kwam ik alleen maar twee soorten commentaar tegen: De carbon liefhebber en de carbon haters.
Echter mij niet duidelijk wat de meerwaarde is van het maken van een kettingblad uit dit composiet.
Voor carbon spreekt:
Lage dichtheid.
Goed geconstrueerd zeer sterk.
Demping van trillingen.
Geen corrosie.
Vrijheid van design.
Tegen:
Breekt zonder waarschuwing en meestal niet mee te maken.
Zeer kwetsbaar oppervlakte.
Duur.
Vooral het breken en de kwetsbaarheid roepen bij mij vragen op over de keuze voor dit materiaal in crankstellen.
Of ben ik zo’n oude, eigenzinnige en vastgeroeste techneut die weigert de vooruitgang te omarmen.
Groeten
Ger
Over een tijdje is mijn ketting aan vervanging toe. Naar de site van Shimano en daar Deore XT versie 2008 aangeklikt. Informatie over de ketting opgehaald en nieuwsgierig verder geklikt op de site.
Omdat ik de meeste tijd op het middelste kettingblad rij, keek ik naar info over de crankstellen. Dit in verband met het op termijn vervangen van het middelste kettingblad.
Naast een hoop reclame kreten kwam ik uit op het volgende:
Crankstel FC-M770.
Mooi, echter het middelste blad zou gemaakt worden uit staal en carbon een composiet.
Volgens de fabrikant zou de duurzaamheid verbeteren, beter schakelen etc..
Verder “gegoogled” kwam ik alleen maar twee soorten commentaar tegen: De carbon liefhebber en de carbon haters.
Echter mij niet duidelijk wat de meerwaarde is van het maken van een kettingblad uit dit composiet.
Voor carbon spreekt:
Lage dichtheid.
Goed geconstrueerd zeer sterk.
Demping van trillingen.
Geen corrosie.
Vrijheid van design.
Tegen:
Breekt zonder waarschuwing en meestal niet mee te maken.
Zeer kwetsbaar oppervlakte.
Duur.
Vooral het breken en de kwetsbaarheid roepen bij mij vragen op over de keuze voor dit materiaal in crankstellen.
Of ben ik zo’n oude, eigenzinnige en vastgeroeste techneut die weigert de vooruitgang te omarmen.
Groeten
Ger