Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf: revisie of niet? - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf: revisie of niet?

Goedemiddag,

ik ben net terug van mijn laatste fietstochtje en daarmee heb ik met mijn rohloff naaf nu zo'n 40.000km gefietst.

Ik ben van plan om vanaf juni 2026 langere tijd met de fiets op reis te gaan (12-18 maanden, of zo lang als dat het lichaam en het hoofd het naar hun zin hebben). Daarom wil ik de fiets de komende tijd tip top in orde brengen.

Is het nuttig om de rohloff naaf nog extra onderhoud te geven / te laten reviseren, zodat ik zeker weet dat die er weer 25.000km tegen aan kan zonder problemen? Of kan ik er van op aan dat de naaf nog 60.000km mee kan na regulier onderhoud zoals olie verversen?

Ik hoor graag wat de gedachten hierover zijn.

Alvast bedankt en gr,

Romy
Normaal zou het reguliere onderhoud voldoende moeten zijn. Vorige maand heb ik nog iemand gesproken welke er al 253.000 km mee had gereden zonder problemen.
Als de naaf olie lekt, af en toe om onduidelijke redenen een stukje doorschiet of als je duidelijk speling voelt als je de velg van links naar rechts beweegt. Zou je het kunnen overwegen.

Je kunt Hairo van Elan eens vragen. De laatste keer dat ik hem sprak pleitte hij wel voor een soort check-up van Rohloff naven, bijvoorbeeld voor aanvang van een lange reis of bij een bepaalde leeftijd/km stand(uiteraard hebben ze hier ook een commercieel belang). Als je in de buurt van Wijchen woont en bij het maken van de afspraak aangeeft graag mee te kijken, haalt hij hem open waar je bij staat. Ook leuk om een keer te zien...

Of het echt zinvol is. Geen idee. Bij normaal gebruik en onderhoud kan je nog héél lang door. Maar gemoedsrust is ook wat waard :wink:
Komende olie wissel 230.000km gelopen. Naaf is van voor 2004. Slechts drietal keren terug naar Rohloff geweest (zover ik weet) voor preventief onderhoud. Uiteraard wel altijd op stipt olie wissel en de naaf word niet misbruikt. Inmiddels niet meer in eigen bezit.

In jou geval zou een revisie aan te raden zijn. Just to be sure.