Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fool-proof fiets voor lange reis - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fool-proof fiets voor lange reis

Die Snel ziet er goed uit. Dat is een echte vakantiefiets. Fool-proof. En betaalbaar.

Wel kettingbladen controleren en evt. vervangen.

Idem dito met de velgen, in elk geval achter.

Ook zou het prettig zijn als er 47-50 mm banden in passen.
Die had ik ook gezien. Mooie fiets.
De achterdrager heb je zo vervangen door een Tubus, de voordrager is een Tubus.
stelvio73 schreef:
ma 18 aug, 2025 13:30
Die Snel ziet er goed uit. Dat is een echte vakantiefiets. Fool-proof. En betaalbaar.

[...]

Ook zou het prettig zijn als er 47-50 mm banden in passen.
Zo breed past niet in zo'n klassieke 28 inch Snel Safari helaas. De 26 inch varianten van Snel konden dat destijds al wel kwijt. Die heten dan dacht ik weer Expedition of Explorer of iets soortgelijks.

Dat maakt de gelinkte fiets zo prima voor fraai asfalt niet al te ver van huis, maar voor verder weg zou ik toch dat advies hierboven van de 50mm brede band volgen.
Aangezien er ook gevlogen wordt is het verwijderen van de spatborden een optie, dan kan je iets bredere banden kwijt. Maar dit is de rede om een moderne fiets te kopen, 50+mm banden met spatborden kan niet met een ouder model.
Hangt of staat met je eigen gewicht en hoeveelheid bagage. Die Trek x700 had ook 37mm gok ik.
He jammer. Wat bredere banden is wel prettig, en dan valt de Snel dus af.
Als je het hebt over brede banden, dan spant die nieuwe worldtraveller de kroon.
Neuh, dat zal deze zijn die de kroon spant (-:

https://bikepacking.com/bikes/surly-moonlander-review/
Jurr schreef:
ma 18 aug, 2025 19:23
Neuh, dat zal deze zijn die de kroon spant (-:

https://bikepacking.com/bikes/surly-moonlander-review/
En niet eens electrisch!
stelvio73 schreef:
ma 18 aug, 2025 10:38
Ik weet alleen niet of er tijdens de reis van Singapore naar Nederland elke dag een fietsenmaker te vinden is.
Ongetwijfeld geen FM, maar wel een smid. Elk dorp onderweg heeft er wel één. En die kan dat trucje wel klaren, itt bv het repareren van een Magura setje velgremmen.
Flix schreef:
ma 18 aug, 2025 21:47
stelvio73 schreef:
ma 18 aug, 2025 10:38
Ik weet alleen niet of er tijdens de reis van Singapore naar Nederland elke dag een fietsenmaker te vinden is.
Ongetwijfeld geen FM, maar wel een smid. Elk dorp onderweg heeft er wel één. En die kan dat trucje wel klaren, itt bv het repareren van een Magura setje velgremmen.
Prima. En op weg naar en wachtend op de dorpssmid zet je dan de reserve remschijf, die een paar tientjes kost, nauwelijks iets weegt en nauwelijks ruimte inneemt, waardoor je je onafhankelijkheid en foolproofness optimaliseert. En een magura setje velgremmen kan je onderweg ook zelf repareren (materiaal neemt weinig ruimte in). En nu houd ik erover op.