Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ligfiets als vakantiefiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De ligfiets als vakantiefiets?

Als je in je achteruitkijkspiegel niks ziet wil niet zeggen dat er niks is, wie zegt me dat de spiegel alles laat zien (behalve de waarschuwingssticker) dus vertrouw daar niet op, net als dat je als fietser er niet op vertrouwd dat de vrachtwagenchauffeur al zijn spiegels gebruikt om te zien of er niet toch iets in zijn dode hoek staat.
Het ligt er ook maar net op hoe hoog het vlaggetje staat (bij mij op 2m hoogte overigens) maar recht van voren of achteren bekeken kijk je er makkelijk langs en valt dus alleen op als je echt oplet. Ik heb ook nog een 3D-vlaggetje en die is van alle kanten beter zichtbaar zolang je maar oplet. En juist daar schort het hier in NL aan zoals eerder al aangegeven.
Het vertrouwen op gezien worden is een totale schijnveiligheid. En daarom onveilig.
Mijn ervaring is dat naast het lage silhouhet ook de wat hogere snelheid van een ligfiets snel leidt tot verkeerde inschatting door andere verkeersdeelnemers, met name automobilisten. Ik heb een prima conditie maar ben zeker geen afgetrainde wielrenner. Soms rijd ik woon-werk op een ligfiets. Dan haal ik op de langere stukken gemiddeld 27-29km/u. Op een "gewone" fiets red ik dat niet. Ook niet op de Koga die haast vanzelf toch een stuk harder gaat dan de stadsfiets. Zelfs al word ik wel gezien, ik ben dan nog wat verder weg en men denkt: het kan wel. Maar op de ligfiets ben ik een stuk sneller op de kruising.
Ik ben het er mee eens dat je als ligfietser vaker ‘over het hoofd wordt gezien’, ook door andere fietsers. Als ik inhaal op het fietspad schrikken mensen wel eens. Ik fiets daarom wat defensief, houd er rekening mee dat anderen me laat of niet zien. Ik heb ook vaak zo’n geel vest aan. Toch blijf ik het geklaag dat mij soms ten deel valt ook een beetje onzin vinden, ik ben op die fiets per saldo even hoog als een staand kind van ongeveer twaalf jaar oud. Dus wie is nou onverantwoord bezig, de ligfietser of de ander die je niet ziet? Wat overigens erg goed helpt om de zichtbaarheid te vergroten is je koplamp altijd aan te hebben en net wat te hoog afstellen. Dat doe ik wel eens als ik in een drukke stad fiets. Dan krijg je (niet geheel onterecht) veel geklaag over je heen, maar je wordt niet over het hoofd gezien :wink:
In 2023 kwam ik tijdens een weekje solo door zuid Duitsland een Zwitser op een lange ligfiets tegen. Volle bepakking volledig tevreden aan het fietsreizen. Ik was zelf op mijn 14 jaar oude Snel, wat ik nog steeds een erg fijne vakantiefiets vind. Maar ik had ook een oudere Challenge thuis staan en bedacht me dat daar ook mee te reizen viel. Eenmaal thuis het stof er af geblazen en weer eens wat rondjes gaan toeren. Conclusie: fiets is eigenlijk te klein voor mij, dus als ik met een ligfiets op reis wil moet ik een andere zoeken.
Na grondig onderzoek en wat proefritjes her en der vond ik een Challenge Furai die nauwelijks was gebruikt. Iets lager, langere wielbasis en daardoor een rustige stabiele fiets. En bloedmooi.
In het najaar een 4 daagse met volle bepakking. Daar kwam ik uitgeput van terug met een fikse knieblessure. Blijkt toch niet zo simpel om over te stappen van een gewone toerfiets naar een ligfiets. Maar opgeven was niet aan de orde. Dus het afgelopen jaar kilometers gemaakt op de Furai en begin augustus een klein weekje met bepakking. Dat ging al een heel stuk beter. Wel merk ik dat ik minder behendig ben op de Furai dan op de Snel. Dat is ook niet heel vreemd. Op een traditionele fiets heb ik al pakweg (natte vinger) 100.000 km gereden. Op de ligfiets net 2000. Ondanks alles vind ik reizen met de ligfiets veel leuker.
Wat betreft zicht en zichtbaarheid: Ik ga er op elke fiets vanuit dat ik niet gezien wordt. Als ik geen oogcontact heb met de mede weggebruiker heeft deze me niet gezien. Defensief rijden dus. Verder zie ik soms minder goed of er achter de heg of om de hoek waar een auto voor staat iets aan komt. Ook dan is het een kwestie van defensief rijden.

Plan voor volgend jaar is om 3 maanden op de Furai Duitsland, Baltische staten en Scandinavië te doen. Soms twijfel ik nog of ik niet met de Snel moet gaan. Maar ik denk dat ik gelukkiger wordt op de Furai.
Ik denk het wel, je ziet zoveel meer, en van een aantal lichamelijke ongemakken heb je gewoon geen of veel minder last. Inderdaad heeft ligfietsen wat gewenning nodig maar als je het eenmaal onder de knie hebt dan wil je eigenljk niet anders meer, en vraag je jezelf wel eens af waarom ben ik niet eerder gaan ligfietsen?
Hou er wel rekening mee dat je niet met de ligfiets, in Nederland, met de trein mee mag.
henkk schreef:
za 16 aug, 2025 09:11
Hou er wel rekening mee dat je niet met de ligfiets, in Nederland, met de trein mee mag.
Het mag niet, maar veel ligfietsers doen het toch en conducteurs zijn daar mild in begrijp ik.
Scandinavië is perfect om met de ligfiets te bereizen 👍
Wb zichtbaarheid, draag ik bij voorkeur fel gekleurde kleding, tassen (of fluorescerende regenhoezen om je tassen) en een knaloranje helm op de ligfiets.
Deze zomer met kleine voorop op de gewone fiets door de noorse bergen geweest, maar hier ook sterke voorkeur voor vakantiefietsen met de ligfiets, wel liefst een wat hogere. Veel comfortabeler en ook klimmen gaat prima, maar belangrijker: dalen is een stuk stabieler en veiliger door oa veel lager zwaartepunt. Opvallende kleuren zijn altijd aan te raden, maar ik heb niet de ervaring dat een hogere ligfiets slechter zichtbaar is dan een normale fiets. Eigenlijk denk ik dat een ligfiets inherent veiliger is doordat je bij een ongeval nooit met hoofd naar voren gelanceerd wordt, maar altijd zijdelings van beperkte hoogte op de weg terecht komt.

Overigens als je veel ligfietst en na lange tijd voor het eerst weer een normale pakt, dan voelt dat door de hoofdhoogte en houding ook veel onveiliger. Dat subjectieve gevoel is maar net afhankelijk van wat je als normaal ervaart, en aangezien de rechtopfiets normaal is, denkt iedereen dat de ligfiets onveiliger is.