Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelman - Forum Wereldfietser

Zadelman

Heeft er al iemand ervaring met de zadels van Zadelman? Volgens mij een soort doorstart van Lepper in een nieuw hip jasje. Maar het tour zadel ziet er goed uit!

https://www.zadelman.com/product/tour/
Nee, maar dank voor de tip! Leuk initiatief.

Maar voor die prijs heb ik ook een nieuwe Brooks, met verchroomde rails en een hoger afwerkingsniveau.

Hier moet het mes nog wel een keertje langs:
Zadelman.jpg
Wat is het probleem bij lerenzadels dat is het dek. Het dek is een stuk huid en hoe kom je aan het stukje dat het best geschikt is voor een zadel en wat is de prijs daarvan. Het is toch een beetje gokken, een velletje voor een zadel uit de huid van een dier halen.
Nee geef mij maar een product waarvan de mens het geheel kan beinvloeden, de eigenschappen, de kwaliteiten van de diverse onderdelen en wat het zadel uiteindelijk moet gaan kosten. En niet onbelangrijk de levensduur. Hoewel er moet ook een einde aan het zadel komen want we moeten met z'n alle wel aan het werk blijven. Interessant leer is nagroeibaar. De invloed van C02 ontgaat me even.
WimB schreef:
di 12 aug, 2025 10:21
Wat is het probleem bij lerenzadels dat is het dek.
Ik heb wel eens problemen gehad met een lederen zadel. Maar het dek was nooit het probleem.
WimB schreef:
Wat is het probleem bij lerenzadels dat is het dek. Het dek is een stuk huid en hoe kom je aan het stukje dat het best geschikt is voor een zadel en wat is de prijs daarvan. Het is toch een beetje gokken, een velletje voor een zadel uit de huid van een dier halen.
Zadelmakers weten al sinds de middeleeuwen hoe ze een goed leren zadel moeten maken, daar komt al een tijdje geen gokken meer aan te pas. Uiteraard gaan de mooiste stukken leer wel op de duurste zadels.
WimB schreef:
Nee geef mij maar een product waarvan de mens het geheel kan beinvloeden, de eigenschappen, de kwaliteiten van de diverse onderdelen en wat het zadel uiteindelijk moet gaan kosten. En niet onbelangrijk de levensduur.
Dit zadel kocht ik een tijdje terug op Marktplaats. Het is tussen de 70 en 90 jaar oud. Het kan een poetsbeurtje gebruiken, maar functioneel mankeert er niets aan. Kom daar maar eens om bij een plastic zadel van die leeftijd.
B17 Champion Special.jpg
WimB schreef:
Hoewel er moet ook een einde aan het zadel komen want we moeten met z'n alle wel aan het werk blijven. Interessant leer is nagroeibaar. De invloed van C02 ontgaat me even.
Juist vanwege de invloed op het milieu van de ontwikkeling en productie (zoals door de vrijkomende CO2) moet er eigenlijk juist géén einde komen aan de levensduur van producten.

Een van de redenen dat ik fietsen wel leuk vind is dat de goede, zonder al te veel moeite, meerdere mensenlevens meegaan.
non-fixie schreef:
wo 13 aug, 2025 00:39
Zadelmakers weten al sinds de middeleeuwen hoe ze een goed leren zadel moeten maken
Bij non-fictie hoort een factcheck. Ter lering ende vermaeck:

Leren zadels werden al (ruim?) voor Christus gemaakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saddle#Pa ... ian_saddle

"One of the earliest solid-treed saddles in the Western world was the "four horn" design, first used by the Romans as early as the 1st century BC."

"A reconstructed Roman military saddle with a four-horn design:"
Roman_saddle_reconstruction.jpg
"The development of the solid saddle tree was significant; it raised the rider above the horse's back, and distributed the rider's weight on either side of the animal's spine instead of pinpointing pressure at the rider's seat bones, reducing the pressure (force per unit area) on any one part of the horse's back, thus greatly increasing the comfort of the horse and prolonging its useful life. The invention of the solid saddle tree also allowed development of the true stirrup as it is known today."
non-fixie schreef:
wo 13 aug, 2025 00:39
WimB schreef:
Zadelmakers weten al sinds de middeleeuwen hoe ze een goed leren zadel moeten maken, daar komt al een tijdje geen gokken meer aan te pas. Uiteraard gaan de mooiste stukken leer wel op de duurste zadels.
WimB schreef:
Nee geef mij maar een product waarvan de mens het geheel kan beinvloeden, de eigenschappen, de kwaliteiten van de diverse onderdelen en wat het zadel uiteindelijk moet gaan kosten. En niet onbelangrijk de levensduur.
Dit zadel kocht ik een tijdje terug op Marktplaats. Het is tussen de 70 en 90 jaar oud. Het kan een poetsbeurtje gebruiken, maar functioneel mankeert er niets aan. Kom daar maar eens om bij een plastic zadel van die leeftijd.

B17 Champion Special.jpg
WimB schreef:
Hoewel er moet ook een einde aan het zadel komen want we moeten met z'n alle wel aan het werk blijven. Interessant leer is nagroeibaar. De invloed van C02 ontgaat me even.
Juist vanwege de invloed op het milieu van de ontwikkeling en productie (zoals door de vrijkomende CO2) moet er eigenlijk juist géén einde komen aan de levensduur van producten.

Een van de redenen dat ik fietsen wel leuk vind is dat de goede, zonder al te veel moeite, meerdere mensenlevens meegaan.
Mooi voorbeeld, dit is waarschijnlijk het juiste stukje leer uit de huid. Maar hoeveel van die stukjes zitten in een huid. Is daar genoeg van. Enz.

Een beetje flauw je weet niet hoe lang dat zadel werkelijk is gebruikt.

Ja dat is een lastige gaan we produceren of gaan we de weg op wat de meeste mensen eigenlijk graag willen.
Vooral geen moeite doen weg ermee. De grijze, de groene en PMD is al veel te veel werk.

Oja wat mij opvalt, het dek van dat nieuwe zadel zit met twee nietjes minder vast als het dek van het zadel op de foto.

Vergis je niet in kunststoffen. Als we willen kunnen deze ook heel lang mee. De levensduur beinvloeden is best een interessante eigenschap. Lang leve recyclen en de grondstof moet nagroeibaar zijn.
WimB schreef:
wo 13 aug, 2025 11:29

Oja wat mij opvalt, het dek van dat nieuwe zadel zit met twee nietjes minder vast als het dek van het zadel op de foto.
Volgens mij niet, als ik het goed zie heeft het nieuwe (Zadelman) zadel aan de neus 5 nagels en aan de achterzijde 4, en het oude zadel bij de neus 3 en aan de achterzijde 6…
MIjn gevoel zegt dat het aantal nagels aan de achterzijde hoger moet zijn. Bij hun is die afstand te groot. Bij meer nagels zal het leer minder ruimte krijgen om daar te rekken.
Dat kan, mijn reactie ging over het aantal…
stelvio73 schreef:
wo 13 aug, 2025 10:04

Bij non-fictie hoort een factcheck. Ter lering ende vermaeck:

Leren zadels werden al (ruim?) voor Christus gemaakt.
Ik had geen zin om het echt op te zoeken en maar een veilige marge genomen. :wink:

Over veilige marges gesproken; soms zegt een plaatje meer dan 400 woorden:

IMG_20210929_124605087_HDR(2).jpg