door
Ypuh » wo 16 jul, 2025 09:49
Eind mei ook een weekje in Marokko geweest met ouders, zus en haar Marokkaanse vriend.
In Imlil, een bergdorpje met talloze outdoorbedrijfjes heb ik een dag een fiets+gids gehuurd voor een (zware) rit door het Atlasgebergte. Ook hier een louter positieve ervaring. De Berbers zijn extreem gastvrij en vriendelijk, nog net niet tot aan het vervelende toe. Ze waren niet opdringerig, maar ik onderschrijf de ervaring wel dat de toerist een soort van heilig is, maar tegelijkertijd ook hun bron van inkomsten. Toch was het niet dat voor ieder gastvrij gebaar ze ook automatisch met hun handje op stonden. Criminaliteit of onveiligheid (buiten verkeer in de grote steden) heb ik niet gezien. Ik durf wel zo ver te gaan dat het veiliger is dan de Randstad. Het meest bang was ik misschien nog wel voor de Politie die alles in de gaten houden en proberen bij te verdienen.
Ook onderschrijf ik het prachtige landschap waar je doorheen fietst. Ik ben op één dag door drie valeien gefietst, die alle drie een ander beeld hadden (kort samengevat groen, geel en rood). Ook heb ik in één rit alles meegemaakt van 16 tot 44 graden en brandende zon tot harde wind, een flinke stortbui met onweer en nog een restje sneeuw op de bergtoppen. Dit schijnt allemaal vrij normaal te zijn getuige de groene omgeving en veelvuldig aanwezige afwatering om overstromingen tegen te gaan (wat vaak niet lukt).
Ik was die dag/week zo positief verrast dat mijn volgende fietsvakantie ook naar Marokko zal zijn. Ik twijfel alleen nog of ik me aansluit bij een groep/gids of solo ga, en een tent meeneem of uitga van gastvrijheid/hotels/riads.