Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviole vs Shimano nexus 5 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Enviole vs Shimano nexus 5

Shorttrack schreef:
ma 09 dec, 2024 17:29
De Shimano nexus 5 is op dit forum nog niet veel besproken geweest. Het is een redelijk recente naaf van Shimano en is speciaal ontwikkeld voor elektrische fietsen met middenmotor.
Ik zou graag jullie mening hierover horen.
De Nexus 5 is een fijne naaf. Schakelt erg goed en makkelijk ook met druk op de pedalen. Nu iets van 3000 mee gefietst en inmiddels gewend aan de andere draai beweging van de pols tov bijv Nexus 7. Wij hebben de Performance Line CX middenmotor en daar heeft de naaf geen enkel probleem mee. Wat mij betreft een prima combinatie. Ook om zonder de aandrijving mee te fietsen. En ja die 5 gebruik in ook niet. Het beentempo is nog ouderwets hoog, bij de beurt ga ik eens vragen om een tandje of 2 extra achter zodat je in 1 wat lichter wegfietst en de 5 wat sneller kan gebruiken.
John Jongerius schreef:
ma 09 dec, 2024 22:15
Nexus 3, Nexus 7 of Nexus 8 mogen niet in combinatie met een zware middenmotor dus dan kom je al snel bij Enviolo of Nexus 5

De shifters gaan bijna nooit kapot bij Enviolo (soms de indicator bij het oude type hendel), wel gaan de Enviolo naven bij zwaardere belasting (bij veel heuvelachtig rijden en/of een krachtige middenmotor) vaak kraken en krijgen ze speling. Het nadeel is dat je het binnenwerk niet los kan vervangen en dan een compleet nieuwe naaf moet inspaken wat compleet toch al snel 400-500 euro kost.

De gemiddelde levensduur van een Enviolo naaf is 25.000 km en een Rohloff naaf gaat zeker 5 tot 10 keer zo lang mee. Dus op de lange termijn is de enviolo naaf een dure optie.

En zet vooral de motor eens uit en ervaar hoeveel interne weerstand de Enviolo naaf heeft..
Ik heb sinds een jaar een Flyer Uptreet 3 7.23, een fiets die speciaal voor de forsere en grotere fietser verkocht wordt. Uitgerust met een Enviolo Trekking naaf. De fiets heeft een Panasonic midden motor met 90 Nm uitgaand vermogen en de Trekkingnaaf zou dat volgens de specificatie kunnen hebben, net als de 180Kg totaalgewicht die de fiets ook aan zou kunnen.

Mijn ervaringen met deze naaf zijn meer dan droevig!
Zwaar schakelen tijdens gewoon rijden op een vlakke weg tot helemaal niet meer willen schakelen bij bijvoorbeeld het berijden van een helling. Dan staat de shifter vast. En dat terwijl ik altijd in Eco mode rijd met 1 balkje ondersteuning. En dan kijk je op de website van de fabrikant Enviolo, en dan weten ze je te vertellen dat het schakelen zo licht gaat als het bedienen van de volumeknop van je radio, en dat zelfs onder zware belasting schakelen soepel gaat. Ik kreeg van mijn leverancier de tip te stoppen met trappen tijdens het schakelen. Ja dat helpt, maar dat was nergens voor nodig vertelde Enviolo toch op hun website?. En daar heb ik hem niet voor gekocht, soepel traploos schakelen was me verteld. Nu liggen ook de bedieningskabels door Flyer op een manier door het frame aangelegd, die elke techneut anders zou leggen. Maar dat is niet het hele probleem. Na 3500 Km heeft mijn leverancier het achterwiel naar Enviolo gestuurd, en hebben ze er daar een nieuwe naaf in gezet. In het begin iets beter, maar na een paar honderd km begon de ellende opnieuw. En toen zette Roel Peerenboom deze video op internet.:
https://youtu.be/W6WoHkN8360?si=ikpjhOj-1h4OjOdx, eindelijk een techneut die een eerlijk verhaal verteld en een hoop duidelijk maakt. Had later vast een slecht kerstgesprek!

Het heeft mij versterkt in mijn mening dat deze naaf totaal ongeschikt is voor elektrische fietsen met een krachtige midden motor. En ook niet voor fietsen waarbij het totaalgewicht, fiets, rijder en bagage boven de 150 Kg komt. Ook gaf de firma Enviolo nog bij mijn fietsenmaker aan dat ombouw naar automaat ook weinig zin had, daar ook dan onder zware belasting de fiets niet zal schakelen. Totaal anders als op hun website vermeld dus.

O ja, bij Enviolo hoef je nergens op te rekenen, ze geven geen service of enige hulp aan eind gebruikers maar verwijzen je naar je leverancier. En Flyer is al helemaal niet thuis, dit terwijl ze pretenderen Zwitserse precisie assemblage uit te voeren. Zij hebben met deze naaf echt een foute keuze gemaakt, en dat voor een fiets met een cataloguswaarde van rond de €6000
Voor mij geen Flyer en ook geen Enviolo meer, Ik fiets zo'n 4500 km per jaar, en wil daar graag van genieten. Denk dat ik mijn verlies moet nemen en over ga stappen.
Ondertussen zitten we met de enviolo aan 1240km. Nog even en we hebben er zelf 1000km mee gefietst. Het begint mij helaas op te vallen dat hij stroever begint te schakelen. Iets wat volgens enviolo niet zou mogen gebeuren. Ik begin nu dus al wat te piekeren hierover. Dit was namelijk dé reden om niet voor urban arrow te gaan. Maar de andere voordelen van de fiets wogen teveel op tegen de enviolo. Bovendien hebben de meeste bakfietsen een enviolo naaf

Onze shimano nexus 5 blijft het doen als nieuw. Schakelt nog prima en geeft nog geen verschijnselen van slijtage. Daarmee hebben we nu bijna 3000km mee gefietst.

Ik had eerlijk gezegdt betere hoop in de enviolo. Mijn gedacht om het om te bouwen naar een rohloff beginnen al wat op te spelen en lijken nog helemaal niet zo'n slecht idee.


Daarnaast heb ik wat vluchtig onderzoek gedaan op de website van enviolo. Wij hebben de enviolo heavy duty variant. Volgens de website kan die maximaal belast worden met 100nm en mag het gewicht van de fiets plus berijder en inhoud maximaal 180kg bedragen. Daar gaat urban arrow al zwaar in de fout. De fiets weegt zelf 34 kg. En het maximaal extra gewicht dat erop mag is 180kg. De fiets mag dus zwaarder beladen worden dan het maximum van de enviolo.


Het grootste nadeel aan de nexus 5 is zijn grote schakel stappen. Tijdens fietsvakanties fietsen we 20km/h en dan zit je wat tussen versnelling 3 en 4 te sukkelen. Maar ik heb er naarnaast wel 100% vertrouwen in om er een flinke tocht mee te maken.

Bij de enviolo begin ik al te bidden dat hij het vol gaat houden tot onze eerste fietsvakantie in april. Niet zozeer de naaf maar het stroeve schakelen bezorgt me wat stress hierover.
Die grote stappen van de nexus5 ervaar ik ook. Zelf ben ik aan het kijken naar een extra tandje achter en dan ook een langere belt. Of twee tandjes om zo de trapfrequentie beter te laten aansluiten bij mijn gewoonte. Die 5 gebruik ik bijna nooit. De 1 wel en die mag nog wel wat lichter.
Inmiddels heb ik een normale ebike met een Bosch middenmotor performance line (geen CX) en een Enviolo handmatig. Paar honderd kilometer mee gereden. Dit jaar mee op vakantie (Frankrijk - Corrèze). We hebben jaren lang fietsvakanties gedaan met onze Koga Roadrunners. Onverwoestbare derailleur Shimano Deore en STX. Superfietsen. Maar het fietsen wordt wat zwaar voor ons op onze leeftijd. Vandaar de elektrieke versies. Een Advance Ebike dus voor mij.

Mijn vrouw heeft ook een nieuwe gloednieuwe sterk vergelijkbare ebike van Cube. Alleen zij met een Nexus8.
Verschil is duidelijk: de Nexus trapt in zijn geheel net wat lichter. De Enviolo is tot nu toe heel betrouwbaar. Maar nog niet veel mee gefietst. Zij vindt de Nexus overigens heerlijk. Heeft 9 jaar lang dagelijks zon 20 km gefietst en eigenlijk NOOIT problemen gehad met de Nexus 7. Ik vond die 7 maar matig.

Resumé:
1. Enviolo inderdaad wat zwaarder trappen
2. het traploos vind IK een geweldige optie. Met mijn 1e ebike met Nexus7 bleef ik mopperen op die versnellingen. Klik: net ff te zwaar, klik terug: net ff te licht. Nu niet meer.
3. Ik kan afschakelen in het trappen. Ik kan pertinent NIET opschakelen in het trappen. Je MOET inhouden of je benen stilhouden. Ik had anders gehoopt, maar ja, dat is het dan en het stoort me (nog) niet echt: ik hoef niet per se als een Ferrari weg te schieten.
4. grootste bezwaar: die ebikes zijn serieus zware bakken. Je voelt de inertie. Maar ja, dat moet de motor dan maar opvangen.
5. Het gekraak is mij (nog) niet overkomen. Maar misschien nog te weinig belast....

We hebben nu al vele jaren niet meer fietsvakanties op de roadrunners gedaan. We hebben ze laten opknappen en misschien, als ik nog eens wat fitter en gedisciplineerder word, dán misschien toch weer met de Kogas op vakantie. En de ebikes voor het dagelijkse en wekelijkse werk en NL tourtjes.

Achteraf had ik misschien toch een derailleur genomen. Maar ja, onderhoud hè. Deze is als het goed is zeer onderhoudsarm. (Onderhoudsvrij geloof ik niet in - of het moet de oude Gazelle terugtraprem zijn ;)

Afsluiter: een paar jaar geleden deden we met de oude ebikes een 5landen tour NL, Belg, Lx, D. Ging uitstekend! We hadden veel contact met medefietsers en we hebben ook wat materiaal bepraat. Eentje had een Rohloff, maar die was er niet heel tevreden over. Ging nogal eens stuk (ook bij nieuwe exemplaren). Hij vond het wél bij uitstek de fijnste naaf. Áls die het deed tenminste. Een ander ouder stel Britten hadden klassieke Britse vouwfietsen mee. Je gelooft het niet! Maar ze kwamen uitstekend mee!

Moraal: ik neem jullie beschrijvingen heel serieus. Maar ik kom wel tot de conclusie dat álle bewegende onderdelen kapot kunnen en ook gáán! Ook bij het beste van het beste. Het blijven zwaar belaste bewegende onderdelen. Dat is onze ervaring vroeger tijdens al die fietsvakanties (niet ruig fietsen overigens, maar soms wel met de nodige "pittige klimmetjes"). We moeten er niet te veel van schrikken. En soms hoort het ook tot de vakantiepret. Toch? Alleen kun je je met een derailleur zelf nog behoorlijk redden. Dat gaat met deze elektriekers niet. Motor stuk: bel de ANWB maar... daar gaat je vakantie pret. Duimen!
Nou...

Tot zover de enviolo vs shimano discussie.

We hebben nog geen 3000km gefietst met de urban arrow waar de enviolo op zit. Er begon plots its te ratelen en het leek uit de motor te komen. Fiets naar de fietsenmaker want er zit gelukkig nog garantie op. Het was niet de motor maar de enviolo naaf die kapot was.

Dit is dan de zevende enviolo naaf (wel de eerste heavy duty versie) waar ik mee gereden heb. En alle zeven waren simpelweg rotzooi. Als ik mijn bericht deel over de kappot naaf op de Facebook groep van urban arrow regent het reacties van mensen die ook problemen hebben met de naaf.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom echt dure merken zoals urban arrow, reisse und muller, lovens... blijven gaan voor zo'n flutnaaf. Ik geef toe dat het heel fijn fietst mits alles perfect staat afgesteld. Maar die perfecte afstelling is al niet meer perfect na een paar honderd kilometer.

Gelukkig zit het nog binnen de garantie. Maar die is maar tot november. Ik vraag me af of de garantie op de nieuwe naaf opnieuw twee jaar zal zijn. Of dat alles gewoon vervalt in november.

Het valt trouwens op dat bij de meeste mensen de naaf faalt rond de 3000km. En bij sommige zelfs al na 1000km.

Toch maar beginnen sparen voor een rohloff ombouw.

Ik kan niet echt zeggen dat ik spijt heb van een urban arrow te kopen. Want de fiets rijd enorm fijn. En daarbij was het ook zo dat bijna alle vergelijkbare bakfietsen ook gewoon standaard een enviolo naaf hebben.
Dus geen spijt maar wel enorm balen. Ben de fiets minstens 2 weken kwijt hierdoor. Want een enviolo kun je niet repareren. Ofwel werken ze ofwel zijn ze kapot.

En om dan toch even on topic te blijven. De shimano nexus 5 werkt nog prima. Schakelt als een zonnetje. En die krijgt meer te verduren want die heeft een zwaardere elektrische motor. Maarja. Ook deze fiets heeft "slechts" 3500km op de teller staan ongeveer. Dan zou eender welke naaf toch met twee vingers in de neus moeten halen denk ik dan. En al helemaal de "onderhoudsvrije" naven.
De enviolo naaf in onder garantie vervangen. Ze hebben het volledige wiel moeten opsturen want schijnbaar spaakt enviolo zijn eigen naven in. En de fietsenmaker heeft bevestigd dat er opnieuw 2 jaar garantie op de naaf zit.

Dus we kunnen weer verder fietsen. Ik had beter ook gevraagd of hij iets kon doen aan de nogal zware lichtste versnelling. Zal voor de volgende keer zijn.
Shorttrack schreef:
ma 21 jul, 2025 12:12
De enviolo naaf in onder garantie vervangen. Ze hebben het volledige wiel moeten opsturen want schijnbaar spaakt enviolo zijn eigen naven in.
Na 4000 km moest in een van onze fietsen ook de Enviolo naaf vervangen worden maar dat is gewoon door de fietsenmaker opnieuw ingrspaakt
Ligger schreef:
ma 21 jul, 2025 13:35
Shorttrack schreef:
ma 21 jul, 2025 12:12
De enviolo naaf in onder garantie vervangen. Ze hebben het volledige wiel moeten opsturen want schijnbaar spaakt enviolo zijn eigen naven in.
Na 4000 km moest in een van onze fietsen ook de Enviolo naaf vervangen worden maar dat is gewoon door de fietsenmaker opnieuw ingrspaakt
Misschien dat de fietsenmaker het beu was om steeds nieuwe enviolo naven in te moeten spaken :lol:
Dat is natuurlijk een slechte grap van mij :roll:

Ik heb ondertussen wel wat meer opzoekwerk gedaan naar de enviolonaaf. Het schijnt dat de naaf niet goed tegen zware belasting kan. Dus op een fiets met motor waar rustig mee gereden wordt kan het geen kwaad.
Op een bakfiets (of gewone fiets) waar stevig wordt doorgetrapt en al eens geklommen vind hij niet fijn.

Ik zelf trap niet perse stevig door. Maar tijdens onze vakantie naar geraardsbergen wordt er wel stevig geklommen. Tja... dat was wel een beetje waar we de fiets voor kochten.
En ik vind het niet te veel om te verwachten dat een naaf zoals enviolo hem zelf beschrijft tegen een goede klim kan. Het is immers de heavy duty variant.
Er bestaat boven de heavy duty ook nog de extreme. Misschien willen ze die voor je inspaken?
RianGeenen schreef:
ma 21 jul, 2025 22:20
Er bestaat boven de heavy duty ook nog de extreme. Misschien willen ze die voor je inspaken?
Mijn vertrouwen in enviolo is eigenlijk volledig weg ondertussen. Het schijnt dat de heavy duty versie dé oplossing was voor alle voorgaande problemen. De kans dat ik dan net die ene heb gekregen die mankeert lijkt me haast onbestaande. En daarbij klaagt met wederom opnieuw over die naaf op verschillende fora.

Er zit nu een nieuwe naaf in en we kunnen weer twee jaar verder. Gelukkig fietsen we veel en hoop ik dat de enviolo weer kapot gaat binnen garantie en een nier net buiten.

Voorlopig zou ik nog niet weten wat te doen als de enviolo buiten garantie kapot gaat. Rohloff klinkt leuk maar kocht ook erg veel geld. Gelukkig is dat toekomstmuziek.
Shorttrack schreef:
za 26 jul, 2025 04:11
Voorlopig zou ik nog niet weten wat te doen als de enviolo buiten garantie kapot gaat. Rohloff klinkt leuk maar kocht ook erg veel geld. Gelukkig is dat toekomstmuziek.
Waarom niet een Nexus 5 waar je al tevreden over was in laten spaken? Dat is aanzienlijk goedkoper dan de Rohloff. Die is superieur, maar voor je gebruik overkill en samen met de jat gevoeligheid van de UA wordt het wel een heel duur sierraad.

Verder, over de Enviolo en bakfietsen :cry:

https://downtown-mag.com/en/urban-arrow ... 20-review/
For flat terrain only. The 380% gear range of the infinitely variable Enviolo Trekking/Cargo drivetrain combined with the Bosch Performance Line CX motor has the Urban Arrow Family quickly reach its limits on steep climbs.
The infinitely variable drivetrain uses components from the Enviolo Trekking and Enviolo Cargo line. Unfortunately, the hub gear started to slip during our test on the Urban Arrow, becoming unusable a few kilometres later and needing a service.
Ach, een tweedehands Rohloff kost je de wereld niet. Met een beetje geduld zit 'ie ingespaakt in een bruikbare velg in de gewenste maat, heeft 'ie de gewenste manier van schakelen (intern/extern) en is 'ie eventueel voorzien van een gewenste schijfrem-opname.

Respect voor je geduld hoor.... maar als ik jou was had ik dat vijf overleden Enviolo's geleden al gedaan, lijkt me best irritant steeds weer die gang terug naar de rijwielhersteller en daarna de forumposts schrijven met het verhaal.

Natuurlijk kost een nieuwe je 1500 euro, maar gebruikt lukt dat echt wel voor de helft zonder al teveel moeite. Goedkoper zijn ze vaak met een kapotte fiets eraan vast, of als je snel kunt zijn. Probeer de exemplaren die het geweld van een elektromotor al voor de kiezen hebben gehad te vermijden, en probeer een exemplaar te vinden die enige vorm van onderhoud heeft genoten bij de vorige eigenaar(-s).
loknor schreef:
wo 06 aug, 2025 08:50
Shorttrack schreef:
za 26 jul, 2025 04:11
Voorlopig zou ik nog niet weten wat te doen als de enviolo buiten garantie kapot gaat. Rohloff klinkt leuk maar kocht ook erg veel geld. Gelukkig is dat toekomstmuziek.
Waarom niet een Nexus 5 waar je al tevreden over was in laten spaken? Dat is aanzienlijk goedkoper dan de Rohloff. Die is superieur, maar voor je gebruik overkill en samen met de jat gevoeligheid van de UA wordt het wel een heel duur sierraad.

Verder, over de Enviolo en bakfietsen :cry:
The infinitely variable drivetrain uses components from the Enviolo Trekking and Enviolo Cargo line. Unfortunately, the hub gear started to slip during our test on the Urban Arrow, becoming unusable a few kilometres later and needing a service.

De nexus 5 is voorlopig van betere kwaliteit. Maar de 5 versnellingen blijven toch aan de lage kant. Zeker wanneer we maar 20km/h fietsen zitten we wat tussen de 3de en 4de versnellingen te sukkelen. De ene te ligt en de ander te zwaar.
Gelukkig is de diefstal gevoeligheid in onze stad zeer laag. Zelfs de fietsenmaker maakt zich er niet druk over. Voordeel is wel dat de urban arrow zijn waarde blijft behouden. En een met een rohloff is nog eens wat meer waard. Dus de investering gaat niet volledig verloren.

De enviolo cargo is vervangen door de enviolo heavy duty. Die laatste zou alle problemen verholpen hebben. Tot die van mij kapot ging natuurlijk.

Mijn vriendin die 90% van de tijd met de fiets fietst wil voorlopig verder doen met de huidige nieuwe enviolo naaf. Ze is wat naïever als mij en vooral gieriger.

Heb toevallig nog een kleine discussie gehad op Facebook met iets die een winkel heeft met bakfietsen. Deze beweerde dat de enviolo juist wel de wondernaaf was. En dat rohloff evengoed en mankementen heeft.
Ik geloof best dat ook rohloff mankementen kan hebben.
Maar corrigeer mij als ik verkeerd ben. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand (en dan spreek ik niet over mezelf maar vele anderen) 2 of 3 naven er doorheen gejaagd heeft binnen enkele duizenden kilometers. Zelfs een verhaal van iemand die enviolo naven versleten had in nog een 3000km.


Ik begin te vermoeden dat enviolo een zeer goede salesmanager heeft. En dat hun garantieopvolging zeer snel en correct is. Binnen een week had ik een nieuwe naaf op mijn fiets. Ik denk dat dat misschien ook de reden is waarom Urban Arrow en andere grotere namen voor enviolo blijven gaan. De naven zijn direct beschikbaar en ook direct vervangbaar bij garantie.

Over de garantieafwerking kan ik dan ook niet klagen.
Maar wat na de garantie. Zowat alle andere interne naven zijn te herstellen als er iets mis loopt. Maar bij de Enviolo is het over en uit. Hij doet het of hij doet het niet. Dus een mankement betekent meteen een nieuwe naaf. Dat is ook niet echt duurzaam. En als je onderweg bent is dat helemaal van de pot gerukt. Dan is het altijd maar hopen dat je naafje het vol blijft houden tijdens een lang ritje. Zeker als je de berg op moet fietsen.
Want ook de nieuwe heavy duty naaf kan daar dus echt niet tegen. Dat werd overigens ook bevestigd door de bakfietsverkoper waar ik een discussie mee had op Facebook.

Conclusie. De enviolo naaf is misschien geschikt voor een e-bike met een ligt motortje erop. Voor alle andere toepassing is het simpelweg een no go. Dan echt liever een Shimano nexus 5.
Shorttrack schreef:
do 07 aug, 2025 00:16
De enviolo cargo is vervangen door de enviolo heavy duty. Die laatste zou alle problemen verholpen hebben. Tot die van mij kapot ging natuurlijk.
Ik geloof er evenmin als jij in.

Inherent allemaal hetzelfde principe met dezelfde kwetsbaarheid. Het is een fiets dus overbemeten kunnen maken kent ook zijn practische grenzen.

En die fietsenmaker die Rohloff zwart maakte, het zal wel. Ik ken teveel fietsenmakers die er geen verstand van hebben. Soms kunnen ze dan nog wel aardig sleutelen als je mazzel hebt, maar ook dat is niet altijd in orde.