Hallo fietsers,
Uiteindelijk vertrokken we vanmorgen even na tienen met zijn zevenen vanaf het Peerd van Ome Loeks: René, Geke, Cilia, Jeroen, Selma, Gert en ik. Nadat ik een half jaar geleden corona opliep, wat long covid is geworden, voelde ik me weer fit genoeg om toch in ieder geval een deel van de route mee te fietsen.
We begonnen rustig met eerst een stukje door het Zuiderplantsoen om de nieuwe Esperantotunnel te bewonderen. Daarna gingen we over de Helperzoom, reden we bij Klein Martijn door de tunnel en vervolgens achterlangs naar de scheepswerven, waar we de Westerbroekstermadepolder doorreden. Bij restaurant de Leine was het tijd voor een eerste stop met een heerlijk kop koffie en voor de dames een warme wafel met aardbeien en slagroom. Daarna richting de Groeve, waar ter hoogte van het tankstation een racefietstegenligger inhaalde over onze weghelft en Cilia raakte, wat de racefietster een pijnlijke vinger opleverde; gelukkig bleef verder leed de beide dames bespaard (en hopelijk een wijze les voor de racefietster...). Dan door Tusschenwater en achterlangs Zuidlaren om in de bossen een tweede stop te maken bij een hunebed, waar we aan een grote picknickbank even aan onze (overleden) moeders dachten i.v.m. Moederdag.
Vervolgens reden we verder door de bossen om Anloo en Gasteren te doorkruisen om via het lange fietspad in Schipborg en Zeegse uit te komen. Even een kort overleg over de resterende route en of ik het allemaal wel bijhield, maar dat ging boven verwachting best heel aardig. Dus langs de Zeegser Duinen en het Labyrinth de N386 overgestoken en langs de eendenkooi, verderop het spoor over en de Ydermade naar A28 afslag Eelde waar we een stuk langs de A28 reden. Bij de Oosterbroekweg ging de groep richting Vosbergen en sloeg ik af naar Haren. Het uiteindelijke rondje terug naar het Peerd zal rond de 70 km geworden zijn. Al met al een prachtige dag, met heerlijk fietsweer, niet al teveel wind, een gezellig groepje en veel mooie verhalen. Dank René voor deze route!
Groet, Petra.