We hebben een nieuwe Woom Now 5 gekocht.
Een fiets met een apart uiterlijk. Onze dochter is er alvast dol op. Ze vond de fiets zo mooi dat het zelfs geen blauwe meer moest zijn.
We waren even aan het twijfelen tussen de woom now 5 of de woom explore 5. De woom explore is de nieuwe versie van de orginele woom.
Beide fietsen zijn uitgerust van schijfremmen in plaats van v brakes.
De woom now 5 is wat duurder als de explore (met volledige uitrusting). Maar bij aankoop was we een fikse korting op de now.
Na jet lezen van enkele uitgebreide reviews waren we ervan overtuigd dat de now ook zeer geschikt kan zijn als vakantiefiets. Dit ondanks hij eigenlijk meer als stadsfiets is ontworpen.
Het rekje vooraan dat door het kleine voorwiel lekker laag hangt is in onze ogen echt wel een groot pluspunt. Dit maakt dat onze dochter veel makkelijker haar eigen schooltas kan mee nemen op de fiets. Ook tijdens fietsvakanties kan ze makkelijker zelf dingen mee nemen.
De mogelijkheid voor een bagagedrager achteraan is er ook nog gewoon.
Het 20 inch brengt als voordeel dat deze fiets nog in de follow me past. We hebben dit voor aankoop nog eens na gevraagd bij follow mee en dat kan perfect.
De now is wel iets zwaarder als de explore. Het uiteindelijke rijgedrag van de explore wordt over het algemeen toch net iets beter ervaren als op de now. Maar in de reviews lees ik dat dit voor de kinderen geen reden is om eerder voor de explore te kiezen. Enkel in echt heuvelachtig gebied zou de meer rechte zithouding van de now minder goed uitkomen.
Het rekje vooraan op de fiets blokeerd natuurlijk ook het zicht naar het voorwiel. Mijn dochter had geen tijd nodig om daaraan te wennen. Ze was er direct mee weg.
Wat ik zelf opmerkelijk vind is dat de now niet is uitgerust met de sram versnellingen. Ze hebben gekozen voor microshift.
Onze fiets komt met een draaishifter van microshift. In de reviews lees ik dat deze erg zwaar schakeld en in de praktijk blijkt dat helaas ook zo te zijn. Ik heb woom hier al een mail voor gestuurd. Nog geen reactie gekregen dus hier kom ik nog op terug.
Wel heb ik dit probleem besproken op een Facebook pagina. Hierbij vertelde iemand mij dat ze hetzelfde probleem hadden voorgelegd aan woom. Hen werd een specifiek type shifter aangeraden en mochten deze zelf of laten vervangen bij een woom dealer. Hier kregen ze 50 euro vergoeding voor. Ik hoop op dezelfde oplossing.
De promax schijfremmen werken uitstekend en mijn dochter kan ze makkelijk bedienen. Daar moest ze wel erg aan wennen. De remmen op haar vorige fietsen waren eerder matig. Dus dit is een wereld van verschil.
Er is een leuk klinkende twistbel geïntegreerd in het stuur. Erg handig en mijn dochter is daar ook fan van.
De verlichting is ook al volledig voorzien op deze fiets. Deze wordt aangedreven door een naafdynamo. De lampjes blijven bij stilstand nog een tiental minuten branden.
Voor de banden hebben ze gekozen voor de schwalbe big apple. Een leuk bandje dat ook direct wat extra comfort bied.
Het rekje vooraan kan 10 kg dragen. Veel meer moet dat natuurlijk ook niet zijn. Wat ik in de reviews las en nu ook zelf ondervind is dat het rekje wat piept als je zonder landing fietst. Ik hoop dit met een beetje teflon op te lossen.
Aan de achterkant van dit rekje (onder het stuur) is er de mogelijkheid om niet een maar 2 bidonhouder te plaatsen. Ik heb ook al gezien dat men aan de ene kant een bidonhouder plaatst en aan de andere kant een vouwslot. Dit vind ik persoonlijk een heel leuk detail. Op het frame zelf is er ook nog plaats voor een bidonhouder.
In het frame zelf is ook al een klein netje geplaatst. Deze sluit vanzelf doormiddel van magneten. In het rekje vooraan kun je enkel dingen mee nemen die in een rugzak of andere grotere tas zitten. Kleine dingen kunnen dus meegenomen worden in het zakje. Als de kindjes het willen kunnen ze zelfs een stuk karton uit knippen en doormidden van de elastieken aan de buitenkant van het zakje eraan monteren. Op dat karton kunnen ze dan zelf een tekenen maken en op die manier hun fiets een beetje pimpen.
Ik denk dat je met de woom now een veel completere fiets krijgt dan met een woom explore.
Het rekje vooraan en de al ingebouwde verlichting zijn voor ons gebruik de grootste pluspunten. Hé kleine voorwiel maakt de fiets iets wendbaarder en heeft de optie voor de follow me. Het grotere voorwiel van de explore zal dan weer meer comfort bieden op slechtere wegen en de klappen beter opvangen.
Wij hebben geen ervaring met woom fietsen. Ik kan dus geen mening geven over of de woom now meer of minder geschikt is dan een woom explore.
Maar voor onze dochter is de rechtere zithouding fijner. Ook de makkelijkere zelfstandigheid door het rekje vooraan trok ons meer naar de Woom Now.
En daarbij is de Now standaard veel beter uitgerust van alles. Dus geen gedoe met batterijen opladen van lampjes enzo.
Ik ben zelf heel benieuwd wat onze dochter op lange termijn van de fiets gaat vinden.
Een fiets met een apart uiterlijk. Onze dochter is er alvast dol op. Ze vond de fiets zo mooi dat het zelfs geen blauwe meer moest zijn.
We waren even aan het twijfelen tussen de woom now 5 of de woom explore 5. De woom explore is de nieuwe versie van de orginele woom.
Beide fietsen zijn uitgerust van schijfremmen in plaats van v brakes.
De woom now 5 is wat duurder als de explore (met volledige uitrusting). Maar bij aankoop was we een fikse korting op de now.
Na jet lezen van enkele uitgebreide reviews waren we ervan overtuigd dat de now ook zeer geschikt kan zijn als vakantiefiets. Dit ondanks hij eigenlijk meer als stadsfiets is ontworpen.
Het rekje vooraan dat door het kleine voorwiel lekker laag hangt is in onze ogen echt wel een groot pluspunt. Dit maakt dat onze dochter veel makkelijker haar eigen schooltas kan mee nemen op de fiets. Ook tijdens fietsvakanties kan ze makkelijker zelf dingen mee nemen.
De mogelijkheid voor een bagagedrager achteraan is er ook nog gewoon.
Het 20 inch brengt als voordeel dat deze fiets nog in de follow me past. We hebben dit voor aankoop nog eens na gevraagd bij follow mee en dat kan perfect.
De now is wel iets zwaarder als de explore. Het uiteindelijke rijgedrag van de explore wordt over het algemeen toch net iets beter ervaren als op de now. Maar in de reviews lees ik dat dit voor de kinderen geen reden is om eerder voor de explore te kiezen. Enkel in echt heuvelachtig gebied zou de meer rechte zithouding van de now minder goed uitkomen.
Het rekje vooraan op de fiets blokeerd natuurlijk ook het zicht naar het voorwiel. Mijn dochter had geen tijd nodig om daaraan te wennen. Ze was er direct mee weg.
Wat ik zelf opmerkelijk vind is dat de now niet is uitgerust met de sram versnellingen. Ze hebben gekozen voor microshift.
Onze fiets komt met een draaishifter van microshift. In de reviews lees ik dat deze erg zwaar schakeld en in de praktijk blijkt dat helaas ook zo te zijn. Ik heb woom hier al een mail voor gestuurd. Nog geen reactie gekregen dus hier kom ik nog op terug.
Wel heb ik dit probleem besproken op een Facebook pagina. Hierbij vertelde iemand mij dat ze hetzelfde probleem hadden voorgelegd aan woom. Hen werd een specifiek type shifter aangeraden en mochten deze zelf of laten vervangen bij een woom dealer. Hier kregen ze 50 euro vergoeding voor. Ik hoop op dezelfde oplossing.
De promax schijfremmen werken uitstekend en mijn dochter kan ze makkelijk bedienen. Daar moest ze wel erg aan wennen. De remmen op haar vorige fietsen waren eerder matig. Dus dit is een wereld van verschil.
Er is een leuk klinkende twistbel geïntegreerd in het stuur. Erg handig en mijn dochter is daar ook fan van.
De verlichting is ook al volledig voorzien op deze fiets. Deze wordt aangedreven door een naafdynamo. De lampjes blijven bij stilstand nog een tiental minuten branden.
Voor de banden hebben ze gekozen voor de schwalbe big apple. Een leuk bandje dat ook direct wat extra comfort bied.
Het rekje vooraan kan 10 kg dragen. Veel meer moet dat natuurlijk ook niet zijn. Wat ik in de reviews las en nu ook zelf ondervind is dat het rekje wat piept als je zonder landing fietst. Ik hoop dit met een beetje teflon op te lossen.
Aan de achterkant van dit rekje (onder het stuur) is er de mogelijkheid om niet een maar 2 bidonhouder te plaatsen. Ik heb ook al gezien dat men aan de ene kant een bidonhouder plaatst en aan de andere kant een vouwslot. Dit vind ik persoonlijk een heel leuk detail. Op het frame zelf is er ook nog plaats voor een bidonhouder.
In het frame zelf is ook al een klein netje geplaatst. Deze sluit vanzelf doormiddel van magneten. In het rekje vooraan kun je enkel dingen mee nemen die in een rugzak of andere grotere tas zitten. Kleine dingen kunnen dus meegenomen worden in het zakje. Als de kindjes het willen kunnen ze zelfs een stuk karton uit knippen en doormidden van de elastieken aan de buitenkant van het zakje eraan monteren. Op dat karton kunnen ze dan zelf een tekenen maken en op die manier hun fiets een beetje pimpen.
Ik denk dat je met de woom now een veel completere fiets krijgt dan met een woom explore.
Het rekje vooraan en de al ingebouwde verlichting zijn voor ons gebruik de grootste pluspunten. Hé kleine voorwiel maakt de fiets iets wendbaarder en heeft de optie voor de follow me. Het grotere voorwiel van de explore zal dan weer meer comfort bieden op slechtere wegen en de klappen beter opvangen.
Wij hebben geen ervaring met woom fietsen. Ik kan dus geen mening geven over of de woom now meer of minder geschikt is dan een woom explore.
Maar voor onze dochter is de rechtere zithouding fijner. Ook de makkelijkere zelfstandigheid door het rekje vooraan trok ons meer naar de Woom Now.
En daarbij is de Now standaard veel beter uitgerust van alles. Dus geen gedoe met batterijen opladen van lampjes enzo.
Ik ben zelf heel benieuwd wat onze dochter op lange termijn van de fiets gaat vinden.