Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EV15 / EV5 - Welke brander om te koken - Forum Wereldfietser

EV15 / EV5 - Welke brander om te koken

Volgende maand willen we de EV15 naar Basel en dan de EV5 naar Oosterijk gaan fietsen om vervolgens Tsjechie in te gaan.

Is het handig om een multifuel brander mee te nemen of is een kleine gasbrander voldoende? En mijn gasbrander is voor 'screw on' canisters, is een converter nodig voor sommige andere types (easy click / pierce), zo zie ik bv https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B089D2M1X6 ?
Alles is persoonlijk natuurlijk. Een benzinebrander brandt naar mijn mening iets te hard en je moet bij het eten klaar maken er goed bij blijven. Gas is wat beter te doseren. Of ik heb niet helemaal de juiste brander (MSR expediton). In Europa is gas voldoende te krijgen, ik zou voor gas gaan.
Gasblikjes met schroef zijn prima te vinden in duitsland/zwitserland en oostenrijk, dus daarvoor zou ik iig gewoon je huidige brander gebruiken.

Alleen tsjechie weet ik niet, maar ongetwijfeld zit daar ook ergens wel een decathlon die ze verkoopt...:)
Polariteit schreef:
zo 04 mei, 2025 17:13
Alleen tsjechie weet ik niet, maar ongetwijfeld zit daar ook ergens wel een decathlon die ze verkoopt...:)
...Of in een andere buitensportzaak.
...Of in een bouwmarkt.

Met schroefblikjes kom je in Europa heel ver. En haal je een keer net niet op tijd de winkel voor een nieuw blikje, dan haal je gewoon ergens pizza of pokebowl. Niet iets om je druk over te maken, lijkt me.
Ik zou in Tsjechië lekker buiten de tent (als in een restaurant) gaan eten. Winkels zat (Hudy is bijvoorbeeld de Tsjechische Bever) en ook voor de buitensporter is er genoeg te vinden, maar aangezien ik al lang geleden van gas afscheid heb genomen geen idee over de beschikbaarheid.
Bedankt voor de tips, het gaat dus gas worden.