Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Telefoonnavigatie & oververhitting - Forum Wereldfietser

Telefoonnavigatie & oververhitting

Ik gebruik mijn telefoon sinds een paar maanden op de fiets als navigatiemiddel. Als ik met dit weer mijn telefoon in de zon laat liggen, schakelt deze vanzelf vanwege het risico op oververhitting. Het lijkt me natuurlijk onhandig als de telefoon tijdens het fietsen vanzelf uitschakelt, of dat ik deze in een tas moet doen zolang ik ermee in de zon rijd.

Wat is jullie tip voor het voorkomen van dit probleem?

P.S.
Ik ben bekend met gps apparaten, die het probleem niet hebben. Maar het gaat me nu om de telefoon. Enne... De tip om niet met de telefoon in de zon te gaan fietsen ken ik al. :idea:
stelvio73 schreef:
za 03 mei, 2025 15:36
Misschien een flauwe tip, maar voor wat het waard is: andere telefoon?

Mijn Samsung S22 Ultra gebruik ik als GPS op de bovenbuis van mijn fiets. Reizen in de volle zon in Thailand bij temperaturen 35-40c. Scherm op volle helderheid en aan powerbankinfuus. Ja, hij wordt warm, maar is nog nooit uitgevallen.
Maar heb je het al meegemaakt, dat hij tijdens het fietsnavigeren uitschakekelt wegens oververhitting?
Ik ken dat uitschakelen van mijn I-phone als hij ongebruikt met zwart scherm naar boven op een windstil plekje in de zon ligt. Maar met navigeren op de fiets in de volle zon nog nooit. Waarschijnlijk dat hij door windkoeling en de lichte kleur van het scherm minder heet wordt.
Aniphys schreef:
za 03 mei, 2025 15:43
stelvio73 schreef:
Misschien een flauwe tip, maar voor wat het waard is: andere telefoon?

Mijn Samsung S22 Ultra gebruik ik als GPS op de bovenbuis van mijn fiets. Reizen in de volle zon in Thailand bij temperaturen 35-40c. Scherm op volle helderheid en aan powerbankinfuus. Ja, hij wordt warm, maar is nog nooit uitgevallen.
Liever geen andere telefoon. Die van mij is een half jaar oud.
Huib2 schreef:
za 03 mei, 2025 16:02
Maar heb je het al meegemaakt, dat hij tijdens het fietsnavigeren uitschakekelt wegens oververhitting?
Ik ken dat uitschakelen van mijn I-phone als hij ongebruikt met zwart scherm naar boven op een windstil plekje in de zon ligt. Maar met navigeren op de fiets in de volle zon nog nooit. Waarschijnlijk dat hij door windkoeling en de lichte kleur van het scherm minder heet wordt.
Nee, nog niet tijdens het fietsen. Ik ga het proberen als het (weer) heet en zonnig is.
Ik gebruik mijn oude telefoon voor navigatie. Nu fiets ik niet in superhete landen, maar heb toch ook wel eens met 40 graden in Frankrijk gefietst. Zelf ben ik toen wel bijna uitgevallen, 😀 maar de telefoon niet. Misschien door de rijwind?
Sylvia de Rooie schreef:
zo 04 mei, 2025 08:52
Zelf ben ik toen wel bijna uitgevallen, 😀
Misschien heb je een update nodig? (Tip 5 hier: https://www.pcmag.com/how-to/what-to-do ... verheating )

:wink:

Carl
Ik herken het probleem wel. Bij verschillende iPhone's, maar het zal voor enige andere telefoon niet anders zijn.
Ik heb dan ook heel veel gefietst bij 35, zelfs 40°C.

Op het stuur, beeld max. bright (want in de zon), de zon er vol op én ondertussen ook aan de lader (dynamo). Dat kan teveel worden voor het toestel; mijn ervaring is dat dat gaat spelen bij omgevingstemperaturen vanaf 28, 30°C. Daaronder lijkt de luchtstroom/rijwind voor (net) voldoende koeling te zorgen, maar boven die temperaturen lukt het dus niet meer. Eerst dimt het beeld automatisch, om oververhitting tegen te gaan. Dat gebeurt in stappen, maar bij de 2e stap is het nauwelijks meer leesbaar, en op een gegeven moment stopt ie er gewoon mee.

Mijn oplossingen: ik pak een grote kartonnen koffiebeker, waar ik de bodem uithaal, en deze schuif ik over de telefoon (in een Quad Lock Out Front Mount) op het stuur. Als ik dan de route/richting of zo wil zien, schuif ik die beker even naar boven, of haal 'm er tijdelijk af. Gaat op zich best aardig.
Soms leg ik ook wel eens een natte doek op het ding; door de verdamping van het water koelt ie aardig af, en spuit ik er af en toe weer wat water op dat doekje met mijn bidon.

De ideale oplossing voor dit probleem heb ik nog niet gevonden.
Dat is dan weer een pluspuntje voor een Garmin. Nooit problemen mee gehad.
IMG_3539.JPEG
Frank schreef: Dat is dan weer een pluspuntje voor een Garmin. Nooit problemen mee gehad.
Mijn vraag gaat over de telefoon, niet over een Garmin. Zie mijn openingsbericht.
stelvio73 schreef:
Ik ben bekend met gps apparaten, die het probleem niet hebben. Maar het gaat me nu om de telefoon.
Flix schreef:
zo 04 mei, 2025 17:19
Ik herken het probleem wel. Bij verschillende iPhone's, maar het zal voor enige andere telefoon niet anders zijn.
Ik heb dan ook heel veel gefietst bij 35, zelfs 40°C.

...

De ideale oplossing voor dit probleem heb ik nog niet gevonden.
Kijk, hier is een reactie die ingaat op mijn vraag.

Ik fiets zelden bij temperaturen boven de 30 graden en ik laad de telefoon meestal niet tijdens het fietsen op. Dus dat valt dan weer mee.

Inmiddels heb ik in het dashboard van mijn navigatieapp een veldje toegevoegd met daarin de batterijtemperatuur. Dan kan ik zien hoe deze temperatuur zich ontwikkelt onder invloed van omgevingstemperatuur en zonintensiteit. (Deze effecten zijn buiten het lab natuurlijk niet goed te meten. Bovendien zijn er andere variabelen, zoals de schermhelderheid, de processor en de case. Maar misschien levert het iets op.)

Ik onthou de DIY tip van de koffiebeker / kartonnetje voor als het probleem optreedt.
Bekend euvel. Wat bij mij onder andere helpt:

- Met een volle smartphoneaccu vertrekken 's ochtends
- Op vliegtuigmodus zetten met alleen de GPS aan
- Processor snelheid terug schroeven, zoveel wordt er toch niet gerekend voor de navigatie
- Zoveel mogelijk ongebruikte apps die op de achtergrond meedraaien uitzetten
- Niet teveel laden in de volle zon, wel eventueel weer opladen bij stukken schaduw
- Scherm uit bij lange stukken zonder afslagen
- Scherm helderheid terugschroeven als de omstandigheden dat toelaten
- In geval van Forumslader, ook die met volle bufferaccu laten vertekken en tijdens het fietsen kijken of je de Forumslader-bufferaccu of de telefoon wil laden. In de zon lekker bufferaccu laten laden door de naafdynamo

Zo kom ik prima de dagen door.
Enkele ideeën alls aanvulling op eerdere tips:

De hoek van montage aanpassen (hoe meer verticaal, hoe meer rijwind gevangen wordt en dus meer koeling)

Ik weet niet welke houder je gebruikt, en of je telefoon de warmte goed kwijt kan in deze houder. Dus misschien kijken of er een andere houder bestaat met meer ventilatie, of zelf wat extra gaten toevoegen voor extra ventilatie. De processor (die het meeste warmte genereert) zal op een specifieke plek zitten, dus juist op die plek moet de warmte afgevoerd kunnen worden.
Dank voor de tips, Jurr!

Ik zal in elk geval ook de schermtijd gaan inkorten. Normaal link ik dat alleen aan batterijduur, maar inderdaad moet de processor dan ook harder werken en wordt de telefoon heter.

Vliegtuigmodus aan doe ik al 'soort van', namelijk wifi en bluetooth uit. Ik wil wel mobiel bereikbaar blijven.

Apps op de achtergrond uitzetten vind ik nog een lastige. Dat moet ik één voor één doen, en ik vermoed dat het ook niet veel zoden aan de dijk zet.
@ThomasG: ook bedankt!

Ik gebruik een eenvoudige houder met vrij smalle klemmen aan beide zijden. Ik denk dus niet dat de houder zo'n issue is. Eerder nog de case, die toch een siliconenlaag toevoegt die bij een val het verschil kan maken tussen wel of niet kapot -- die case blijft zitten.

Ik heb even op youtube naar een video gegeken waar iemand de telefoon uit elkaar haalt. (Schrikken dat de batterij zo lastig te vervangen blijkt -- idioot dat dit nog kan. Maar niet relevant.) De processor zit in het bovenste kwart, en wordt dus niet ingeklemd.

De kijkhoek is voor mij het beste als ik mijn gezicht erin kan zien. Iets meer verticaal zou misschien kunnen.

+++

Ik ga de komende tijd verder experimenteren. Misschien valt het allemaal wel mee en krijg ik in de praktijk pas een oververhitte telefoon als ik deze in de zon op de fiets laat zitten, terwijl ik op een terras appeltaart eet.
Jurr schreef:
zo 04 mei, 2025 19:09
- Scherm uit bij lange stukken zonder afslagen
Scherm uit is een zwart scherm, en dat absorbeert nog meer hitte met de zon er direct op. Daar wordt de situatie dus niet beter van.

Met mijn kennis van de materie durf ik te stellen dat zaken als flight mode, andere apps uit e.d. niet gaan helpen voor de cpu belasting, dus niet voor batterijduur én dus ook niet tegen warmetgeneratie. Dat iig voor de iPhone.
Alleen als een app hoe dan ook actief blijft, door bv tracking, of je luistert er muziek of podcasts mee, dan zal er natuurlijk wel verschil kunnen zijn. Geldt ook voor als een app bv aan het crashen is. Maar alle andere apps worden gewoon gestopt (suspended) als ze niet bovenliggend actief zijn.
Maak een luifeltje van karton en plakband, of een zakdoek en een geplooide spaak…
Zoiets? :D
anex-cross-e-type-kinderwagen.png
(Ik zie nu ook dat het bikepackingconcept de kinderwagenbranche heeft bereikt...)
Het was niet mijn idee, maar ik las het ooit op de vlog van de Trektor.
Meneer Zwijn schreef:
ma 05 mei, 2025 18:24
Het was niet mijn idee, maar ik las het ooit op de vlog van de Trektor.
Het concept lijkt doorontwikkeld :roll:
https://biketory.nl/content/60/hoe_dan_koeling_van_je_gsm_bij_opladen_onderweg_op_fiets.html