Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heb jij vandaag gefietst? - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Waar heb jij vandaag gefietst?

401 berichten
Fraai, die Herkules. Ga ik eens langs fietsen.
Weer wat geleerd.Wij wandelen en fietsen heel vaak langs de Bergsche Maas tussen de Heusdense brug en Doeveren, en zien deze dan aan de overkant:
schrikmolen bij Genderen, we moeten ook maar eens aan de overkant gaan wandelen of fietsen. ;-)
Gisteren en vandaag de Veluwezoom.
DSC02086.JPG
En nog 2 foto's er bij:
DSC02020.JPG
DSC02006.JPG
Dat is toch bij Rheden? Moet ik gauw weer eens naartoe, te lang geleden!
Grandonneur schreef:
wo 30 apr, 2025 10:16
Dat is toch bij Rheden? Moet ik gauw weer eens naartoe, te lang geleden!
Klopt. Vanaf daar gaat het meteen flink omhoog richting de Posbank. Richting Apeldoorn wordt het dan licht glooiend met veel variatie in omgeving en wegen.
Over het Koeienpoeppad. Zo genoemd om voor de hand liggende redenen. :)

Afbeelding
En ik binnenkort naar Engeland, reis per vliegtuig al geboekt!
Vandaag 60 km kriskras door Twente gefietst.
Op de foto voorgrond Nederland, de huizen op de achtergrond staan in Duitsland, nabij Lage.
20250503_125608.jpg
Je staat met je rug naar de ingang van de Brecklenkamp :)
Hoe weet je dat? :shock:
Ben vroeger vaak geweest in het Huis te Brecklenkamp, toen was het een knalgezellige jeugdherberg, zeg maar tussen 1970 en 1985. Bij elkaar opgeteld wel drie weken verbleven. In dat laatste jaar gingen we daar op huwelijksreis, waar m'n ouders in 1948 ook hetzelfde deden.
Nu helaas verboden toegang, privé bezit. Gesloten toegangshek met camerabewaking. Niks aan.
Ik wou doorfietsen naar Lage, maar moest rechtsomkeert maken om de trein van 15.33 u. in Oldenzaal te halen. Want nog dezelfde avond gingen m'n vrouw en ik naar een concert.
Prachtig Twente, je kan hierbij de vakantiefolders van Corendon of Sunweb, enz. wel weggooien!
Ik zag laatst toevallig een hele rits routes in de Komoot app van Actief Twente. Kreeg meteen zin om er te gaan fietsen. 🙂 Weet niet waar het initiatief vandaan komt, maar hoop dat het veel navolging vindt.
Martin E. van Doornik schreef:
za 03 mei, 2025 23:03
Ik heb in de loop der jaren veel in Twente gewandeld.
Prachtig Twente, je kan hierbij de vakantiefolders van Corendon of Sunweb, enz. wel weggooien!
Absoluut! Zeker het noordoostelijk deel (fraai coulissen landschap). De vele havezaten, bergen (Paasberg, Kuiperberg, Tankenberg), watermolens (Bels, Frans, Singraven), het Springendal, de Mosbeek, de cirkels van Jannink, de Kroezeboom, standbeeld van dr. Schaepman en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onderstaand uitzicht zal je wel kennen, de molen van Oude Hengel (korenmolen Ootmarsum) even voor zonsondergang.
IMG_2111-2025.jpg
WillemT schreef:
zo 04 mei, 2025 22:20
Ik heb in de loop der jaren veel in Twente gewandeld.
Absoluut! Zeker het noordoostelijk deel (fraai coulissen landschap). De vele havezaten, bergen (Paasberg, Kuiperberg, Tankenberg), watermolens (Bels, Frans, Singraven), het Springendal, de Mosbeek, de cirkels van Jannink, de Kroezeboom, standbeeld van dr. Schaepman en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onderstaand uitzicht zal je wel kennen, de molen van Oude Hengel (korenmolen Ootmarsum) even voor zonsondergang.

IMG_2111-2025.jpg
En voor fietsers en liefhebbers van fietsgeschiedenis is het monument voor wereldfietser Gerard Monnink, gelegen langs de Denekamperstraat tussen Oldenzaal en Denekamp, een bijzondere plek. Het staat op de locatie waar Monnink in 1936 zijn reisgenoot Toon Damhuis ontmoette. Die ontmoeting leidde tot hun gezamenlijke fietstocht naar Palestina en Egypte, vastgelegd in Monninks boek Met fiets en tent naar de Oriënt.
De laatste keer dat ik in Twente heb rondgefietst, was in 1985. Nu een hoop veranderd. Het dorpscentrum van Denekamp herken ik niet meer, sommige Twentse boerderijen verdwenen, veel nieuwbouw in dorpen, enz. Ootmarsum was erg druk met toeristen. Maar ik zit nog vol met napret.
20250503_123217.jpg
Ik zag wel veel oude legervoertuigen uit de oorlog voorbijrijden, zeker naar opstelplaatsen voor de 5 mei-viering. En een oude Parijse stadsbus uit de jaren twintig van de vorige eeuw, maar met NOH op de Duitse nummerplaat.
J de Groote schreef:
ma 05 mei, 2025 08:04
En voor fietsers en liefhebbers van fietsgeschiedenis is het monument voor wereldfietser Gerard Monnink, gelegen langs de Denekamperstraat tussen Oldenzaal en Denekamp, een bijzondere plek. Het staat op de locatie waar Monnink in 1936 zijn reisgenoot Toon Damhuis ontmoette. Die ontmoeting leidde tot hun gezamenlijke fietstocht naar Palestina en Egypte, vastgelegd in Monninks boek Met fiets en tent naar de Oriënt.
Leuk, bedankt voor de info!
WillemT schreef:
ma 05 mei, 2025 09:13
J de Groote schreef:
ma 05 mei, 2025 08:04
Leuk, bedankt voor de info!
En tot slot, als alternatief voor de Limburgse heuvels om klimkilometers in de benen te krijgen, kan ik het WK-rondje van het NK Wielrennen in Ootmarsum uit 2014 aanraden. Een gevarieerd parcours met van alles wat: kasseien, een glooiend landschap, veel weilanden en open vlaktes. De route vind je hier: https://www.touretappe.nl/nk-wielrennen ... rsum-2014/
Soms is het landschap mooier dan de fietsafstand.
20250506_184420.jpg
Zondag fietste ik naar het Gentbos (1.2 km).
J de Groote schreef:
di 06 mei, 2025 10:49
En tot slot, als alternatief voor de Limburgse heuvels om klimkilometers in de benen te krijgen, kan ik het WK-rondje van het NK Wielrennen in Ootmarsum uit 2014 aanraden. Een gevarieerd parcours met van alles wat: kasseien, een glooiend landschap, veel weilanden en open vlaktes. De route vind je hier: https://www.touretappe.nl/nk-wielrennen ... rsum-2014/
Dat NK werd verreden in de regen, dus de rondetijd van Sebastian Langeveld moet wel te kloppen zijn! :D
Vandaag koeien geknuffeld in de buurt van Wilnis.

Afbeelding

Die vonden mijn fiets echter interessanter dan mij. :?

Afbeelding