Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

312 berichten
Kun je bij Mantel zonder iDeal bestellen dan? :shock:
Bij binnenlandse bedrijven kon ik gewoon met iDeal betalen. Maar bij de buitenlandse webshops reuze lastig. Geprobeerd om in te loggen bij Amazon, eBay, enz., er ging een heel traject aan voorbij, te onoverzichtelijk. Klak, computer uit. Daar moest je een Visa voor gebruiken en die gebruik ik zelden. Bovendien zijn er hoge portokosten aan verbonden.
Ik koop soms kleren bij Atlas for Men, die in Duitsland is gevestigd maar heeft wel een Nederlands rekeningnummer.
Afgelopen weekend geknutseld aan mijn woon-werk-boodschappen Giant. Daar zat (nog) een vlinderstuur op. Ik kreeg dat niet voldoende vast geklemd in de stuurpen, waardoor het verdraaide als ik door een kuil of over een hobbel reed.
Dus even gezocht in mijn dozen met fietsonderdelen en daar een Ritchey WCS stuurpen en bijbehorend recht stuur uit gehaald. Beide gemonteerd en het geheel afgewerkt met nieuwe grepen en een setje carbon BBB Inca bar ends. De laatste ook uit een doos met gebruikte onderdelen.
Behalve dat het een stuk sportiever uitziet voelt de fiets nu ook wat strakker. Blijkbaar zat er flink wat flexibiliteit in de combinatie van oude stuurpen met vlinderstuur.
Vanmiddag een proefrit gemaakt met m'n opgeknapte gele Giant. Stralend zonnig weer, maar nog koude harde wind uit NO. Gelijk een dikke enveloppe voor de Zweedse belastingdienst op de post gedaan, ruim 3 km verderop. Ik moet alleen de achterremmen nog bijstellen. Het remblokje liep rechts wat aan. Maar reed nog vederlicht!
Martin E. van Doornik schreef:
ma 31 mar, 2025 00:28
Bij binnenlandse bedrijven kon ik gewoon met iDeal betalen. Maar bij de buitenlandse webshops reuze lastig. Geprobeerd om in te loggen bij Amazon, eBay, enz., er ging een heel traject aan voorbij, te onoverzichtelijk. Klak, computer uit. Daar moest je een Visa voor gebruiken en die gebruik ik zelden. Bovendien zijn er hoge portokosten aan verbonden.
Ik koop soms kleren bij Atlas for Men, die in Duitsland is gevestigd maar heeft wel een Nederlands rekeningnummer.
EBay was ooit fijn, nu niet meer... Met Amazon geen problemen gehad en vrij makkelijk. Echter iets zoeken is wel drama.

Hebben gisteren om circa 14:00 wat besteld bij mantel en was af te halen op het bezorgpunt rondom 13:30. Dat was snel, bestel er weleens wat en komt bij mantel altijd snel en netjes/verpakt aan.
Snelbinders er op gezet. Ketting laagje smeer gegeven.
En bij de fietsen van vrouw en kind de hele rambam voor een follow me erop gezet. De follow me was 2e hands, waardoor de bevestigingsbeugel voor de kinderfiets te kort was. Natuurlijk gaan we vandaag weg, ligt het ding al 2 weken in huis, maar het, waarom vandaag doen wat morgen kan worden gedaan..
Nou leek deze beugel verdacht veel op een spijkerstrip, zo'n ijzeren band met gaatjes, dus hop naar de doe het zelf zaak, 10 meter aan band gekocht, et voila, dat lijkt bijna hetzelfde.. nu hopen dat de kwaliteit hetzelfde is zodat de hele reut niet breekt.. het spul was bijna niet te knippen net als de originele band.
Nou moet ik toch nog onderdelen kopen zodat ook mijn fiets kan trekken, dus binnenkort vervang ik het weer door een originele.
IMG_20250428_102453.jpg
De betreffende strip.
fl78 schreef:
wo 02 apr, 2025 17:07
Hebben gisteren om circa 14:00 wat besteld bij mantel en was af te halen op het bezorgpunt rondom 13:30.
Dat is inderdaad heel snel. :D
Niet vandaag, maar afgelopen weekend mijn fiets voor lange afstanden stevig onder handen genomen.
-Een nieuw setje Marathon Mondials gemonteerd.
-Ketting en cassette vervangen.
-Voortandwielen en derailleurs schoongemaakt.
-Het Surly Corner Bar stuur voorzien van extenders "bovenop" en nieuwe handgrepen geplaatst.

Vandaag een proefrit richting werk gereden. Alles werkt helemaal naar wens en de extenders geven de mogelijkheid voor een soort aero-houding.
De fiets is helemaal klaar voor Santiago! :D
Deze ochtend een nieuwe Brooks B17 classic op mijn elektrische fiets gezet. Eerst onderkant een dik laagje Proofide aangebracht, en bovenop een wat dunner. Laten opdrogen, en dan de bovenkant goed opgewreven. Mijn beste koersbroek aangedaan, en 60 km proefrijden/inrijden. Natuurlijk staat het zadel niet meteen in de juiste stand, alle 5 km zowat stoppen en wat aan schroefjes draaien. Heb de indruk dat het de laatste 5 km wel ongeveer goed zat.
Aan het zadel was na de rit niet zoveel te zien of te voelen, het blinkt, dat wel. Mijn achterste daarentegen is meer vervormd, effe doorbijten. Ik weet van de vorige keer dat het waarschijnlijk goed komt, maar amai die eerste kilometers…
Op het eerste zicht leek het zadel eerder van graniet gemaakt dan van leer, zoooo hard.
Ook heb ik mijn pedalen gewisseld, bij aankoop van de fiets zaten er van die vlakke op, precies schuurpapier bovenop. Prima hoor, best veel grip, maar niet bij vuil. Ik rij met fietsschoenen maar niet vastgeklikt. Wou eerst van Shimano pd-GR500 met weerszijden pinnetjes, maar daar zit geen reflector op. Dan maar bij Rose gelijkaardige Rose B155b mét reflector, vind ze bij deze eerste rit goed, zit goed vast, niet teveel of te lange schroefjes. Nu maar afwachten of de lagers goed blijven.
Meneer Zwijn schreef:
do 01 mei, 2025 19:02
Deze ochtend een nieuwe Brooks B17 classic op mijn elektrische fiets gezet. Eerst onderkant een dik laagje Proofide aangebracht, en bovenop een wat dunner. Laten opdrogen, en dan de bovenkant goed opgewreven. Mijn beste koersbroek aangedaan, en 60 km proefrijden/inrijden. Natuurlijk staat het zadel niet meteen in de juiste stand, alle 5 km zowat stoppen en wat aan schroefjes draaien. Heb de indruk dat het de laatste 5 km wel ongeveer goed zat.
Aan het zadel was na de rit niet zoveel te zien of te voelen, het blinkt, dat wel. Mijn achterste daarentegen is meer vervormd, effe doorbijten. Ik weet van de vorige keer dat het waarschijnlijk goed komt, maar amai die eerste kilometers…
Op het eerste zicht leek het zadel eerder van graniet gemaakt dan van leer, zoooo hard.
Tegenwoordig is een Brooks gelukkig relatief snel ingereden. Bij een Gilles Berthoud moet je vaak rekenen op 1500 inrijdkilometers.
Dat laatste over de GB is een aardige vuistregel, maar gaat niet zonder meer op. Ik heb geen kilometer last gehad van dat zadel. Niet tijdens lange ritten en ook niet op slecht wegdek. Misschien moet je er de juiste kont voor hebben.
stelvio73 schreef:
do 01 mei, 2025 22:34
Dat laatste over de GB is een aardige vuistregel, maar gaat niet zonder meer op. Ik heb geen kilometer last gehad van dat zadel. Niet tijdens lange ritten en ook niet op slecht wegdek. Misschien moet je er de juiste kont voor hebben.
+1
Ik ben zelfs gestopt met het dragen van broeken met zeem.