Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dag van de fietshelm 2023 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dag van de fietshelm 2023

gewicht - ventilatie - pasvorm. Bij mijn eerste (neit optimale) helm had ik steeds de neiging hem bij grote inspanning (bergop) af te willen zetten.
Goede tips hier.
Ik heb er nog een: let op de zonneklep in combinatie met je bril. Ik gebruik op de fiets mijn gewone zonnebril, met sterkte. Om dan geen zonlicht van boven de glazen in mijn ogen te krijgen, wat vooral met een zonnebril (grotere pupillen) zowel extra hinderlijk als schadelijk (UV) is, heb ik dan een langere zonneklep nodig. Er zijn andere oplossingen natuurlijk, maar het is iets om op te letten
Leon schreef:
za 20 mei, 2023 08:58
Goede tips hier.
Ik heb er nog een: let op de zonneklep in combinatie met je bril.
Je noemt daar een belangrijk punt voor brildragers Leon.
Ik draag onder mijn helm een pet met klep.
(Inderdaad: géén gezicht)
Voordeel:
- geen zon op de bril (is voor brildragers erg hinderlijk)
- geen regen op de bril (is voor brildragers erg hinderlijk)
- goed zicht bij laagstaande zon.
Met klep draag ik geen zonnebril meer op de fiets (niet nodig)
Ik vind de klep op de helm heel belangrijk. Echt ideaal tegen zo'n en vooral regen. Ventilatie is ook erg belangrijk. Ik heb het heel snel warm.
Ben momenteel naar mtb helmen aan het kijken. (Giro fixture mips II)
Ik draag onder mijn helm een pet met klep.
Doe ik ook bij noodzaak, dus vooral bij regen. Nog nooit een zonnebril gehad en ook niet gemist.
De kleur van de helm lijkt mij ook niet onbelangrijk. Een zwarte helm zal vermoedelijk warmer zijn dan een witte.
Ook kan de ene kleur net wat meer opvallen dan de andere kleur.

Net als bij fietstassen en bij vrolijk gekleurde fietsframes (-:
Vandaag is ook weer de Dag van de Fietshelm https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2893730/ ... e-van-mumc
DaVinci schreef:
wo 16 apr, 2025 11:43
Vandaag is ook weer de Dag van de Fietshelm https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2893730/ ... e-van-mumc
het grootste risico voor de fietser is de auto. Als je die 20kmh in snelheid reduceert, dan (tekst deels weggevallen) kom je aan de ultieme vrijheid van de HWN-er en dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
DaVinci schreef:
wo 16 apr, 2025 11:43
Vandaag is ook weer de Dag van de Fietshelm https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2893730/ ... e-van-mumc
Een groot deel van de verwondingen [75.000 per jaar] betreft een hersenletsel
'Een groot deel' is 17% volgens de NOS, en dan weer voornamelijk hersenschuddingen https://nos.nl/artikel/2563776-nederlan ... veranderen
Zolang fietsen, qua kans op hoofdletsel in ieder geval, nog veiliger is dan veel andere bezigheden (denk aan douchen, traplopen, wandelen), stel ik voor dat we ons richten op andere prioriteiten. Ik snap dat politici en andere beleidsmakers punten moeten scoren en dat fabrikanten helmen willen verkopen, maar op dit soort bangmakerij zit ik niet te wachten. :evil:

/rant
Waarom zoveel weerstand tegen de fietshelmpromotie, zolang g ze het niet verplichten vind ik het prima.
Bij werkelijk alles moet angst aangejaagd worden. Ziek gewoon.
Ik vind dat dit artikel echt alles behalve bangmakerij is hoor. Er wordt heel kort vernoemd wat de cijfers zijn.

Ik ken helaas toch al wat mensen die een helm niet nodig vonden (te beschamend, of niet lekker zitten) en aangereden zijn of zelf ten val zijn gekomen. Toevallig is er gisteren avond op de dag van de fietshelm nog iemand gevallen die ik ken. Hij vertrokken gewoon thuis met zijn fiets en 10 meter verder lag hij met zijn hoofd tegen de grond. Effectief een hersenschudding.


Ik draag zelf ook niet altijd een helm geef ik toe. Als ik vertrek altijd net op tijd. En als mijn fietshelm dan niet bij de hand is ga ik hem niet meer zoeken.

Maar mijn kinderen dagen altijd een fietshelm. En ik hoop dat het voor hen een gewoonte zal worden.

Als ik jong was droeg ik niet altijd een gordel in de auto en mijn ouders spraken me er niet altijd op aan. Tegenwoordig zou dat ondenkbaar zijn.
Shorttrack schreef:
do 17 apr, 2025 07:00
Ik vind dat dit artikel echt alles behalve bangmakerij is hoor. Er wordt heel kort vernoemd wat de cijfers zijn.
Er worden in het artikel van L1 geen enkele aan fietshelmen gerelateerde ongevalscijfers genoemd.
We kunnen de discussie weer laten voor wat die is. De dag van de fietshelm is weer voorbij, volgend jaar verder.
Vandaag het is de dag van de Malbec...
Vandaag nog wel dit nieuws (twee dagen achter elkaar, blijkbaar doelbewuste PR-taktiek):

https://nos.nl/artikel/2563902-aantal-v ... ij-gedaald
In 2024 kwamen er 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 24 minder dan in 2023, maar nog steeds meer dan tussen 2000 en 2022. In die periode kwamen jaarlijks gemiddeld 199 fietsers om in het verkeer.

Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed minimaal 44 procent op een e-bike. Van alle verkeersdoden onder fietsers is 60 procent overleden door hoofdletsel als belangrijkste letsel.
(https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/16 ... in-25-jaar)

Hoeveel van de laatste groep een helm droeg is niet bekend.
eindgebruiker schreef:
do 17 apr, 2025 10:49
Vandaag nog wel dit nieuws (twee dagen achter elkaar, blijkbaar doelbewuste PR-taktiek):

https://nos.nl/artikel/2563902-aantal-v ... ij-gedaald
Sinds 2000 is de vergrijzing én het e-bike-gebruik - en dan vooral bij die laatste groep - enorm toegenomen. Wat verwachten ze dan?

Afzetten aan het aantal afgelegde kilometers op de fiets vind ik dan ook een stuk interessanter.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl214406 ... -2000-2020
Ik draag (op de fiets) al jaren altijd een helm. Tot nu toe totaal overbodig. Hopelijk blijft dat zo.