Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte fietscomputer gezocht - Forum Wereldfietser

Geschikte fietscomputer gezocht

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en fervent lange afstand fietser. Verder ben ik in mijn werk en hobby bezig met zonne-energie. Deze twee heb ik gecombineerd door de opbrengst van de zonnepanelen te meten met een fietscomputer. Dit werkt op zich uitstekend, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

Ik ben nl. op zoek naar een fietscomputer die geschikt is om bij een erg kleine wielomtrek toch hoge snelheden te kunnen meten. Ik heb nu een Sigma Speedmaster 5000 en deze staat ingesteld op een omtrek van 0556 mm. Hij meet dan maar tot 100 km/uur maar ik wil met die wielomtrek graag minstens 140 km/uur kunnen meten, liefst nog meer. Verder moet het een bedraad exemplaar zijn met als functies snelheid, maximum snelheid, afstand en tijd. Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt,
Bikejunky.
Al eens gedacht aan het gebruiken van 2 magneten in het wiel? dan wordt 100 opeens 200km/u
_Peter_ schreef:
ma 14 apr, 2025 07:44
Al eens gedacht aan het gebruiken van 2 magneten in het wiel? dan wordt 100 opeens 200km/u
Dan wordt het genoemde probleem dus nog eens 2x zo groot.
Kom op mensen, d’r moeten hier toch genoeg mensen op het forum zijn die wel eens 140+ km/u rijden en hun kennis daarover willen delen?!😇
Dag allen,

De fietscomputer wordt voor deze toepassing uiteraard niet op het wiel gebruikt. Overigens halen de meeste computertjes toch wel de 100, zelfs nog wel veel meer, maar niet bij deze wielomtrek. Misschien dat iemand daar wel eens mee heeft geëxperimenteerd?

Bikejunky.
Deze gaat tot 399 km/h. Lijkt mij voldoende.
https://www.louis.nl/nl/sigma-mc-10-dig ... r=10034541
Deze is bedoeld voor motorfietsen, maar de onderdelen om deze op een motorfiets te bouwen zijn hetzelfde als die voor op een fiets, dus dat moet allemaal passen. Of het magneetje past weet ik niet, maar dat van je Speedmaster die je nu hebt is waarschijnlijk ook bruikbaar, en anders even langs een fietsenmaker voor een spaakmagneet.
Dag DaVinci,

Bedankt voor je reactie. Ik heb deze inmiddels besteld.

Groet Bikejunky.
Ik heb zo'n Sigma wielsensor wel eens gebruikt om een vliegwielvertraging precies te meten. Dat deed ik door het signaal met een DataQ Instruments sampler (DI-145, later DI-1100) te bemonsteren, aangestuurd door een laptop PC. Dan merk je dat bij hoge wielsnelheden het reed-relais niet snel genoeg meer reageert. Met een Hall-effect sensor kun je nog iets sneller meten.
Leuk dat er toch meer mensen zijn die een andere toepassing met een fietscomputer weten te bedenken dan voor de fiets. In mijn geval wordt de stroom van de zonnepanelen door een kleine weerstand geleid en de versterkte spanning daarvan gaat naar een pulsgenerator. Die stuurt een transistor die de fietscomputer schakelt. De uitlezing van de snelheid komt dan overeen met de stroom, die van de afstand met de geladen capaciteit van de accu.

Bikejunky.