Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 14 weken vanaf Rhodos naar huis plan 2026 - Forum Wereldfietser

14 weken vanaf Rhodos naar huis plan 2026

Hallo allen,

voor komende jaar (2026 dus) hebben mijn vrouw en ik wilde plannen.
We zijn dan 25 jaar getrouwd en dat willen we vieren op de fiets.
We zijn nu aan het kijken of we er voor langere tijd tussenuit kunnen piepen op het werk in de vorm van betaald of onbetaald verlof. Dat lijkt wel aardig te gaan lukken.
Zoals het er nu uitziet kunnen we ruim 14 weken op pad, vanaf 1 mei 2026.

Mijn plan is om vanaf Rhodos, waar we naartoe gingen voor onze huwelijksreis, via Budapest naar huis te fietsen.

We hebben inmiddels ervaring opgedaan met vakantiefietsen. Zo hebben we in 2023 de 100 cols tocht gefietst (samen ruim 2000km in 5 weken, met heel veel hoogtemeters). Vorig jaar hebben we een rondje Provence gedaan (inclusief Ventoux) en dit jaar willen we weer voor 2 weken gaan fietsen in de Provence en 4 weken in de zomer.
We kamperen dan het liefst.

Mijn vragen op dit moment:

- vliegen, daar hebben we weinig ervaring mee. Veel mensen hebben wel ervaring. Hoe pak ik het aan om met twee fietsen en bepakking te vliegen naar Rhodos. Wat zijn de do's en dont's?
- Ik zag dat je vanaf Rhodos met de boot naar Athene kan. Vanaf daar zouden we naar Budapest kunnen fietsen (bijvoord met een combinatie van Balkan kustroute, Dwars door de Balkan Sultans Trail). Maar we zouden ook de oversteek kunnen maken naar Turkije en vanaf daar naar Budapest kunnen rijden. Is er iemand die hier tips en trics van kan delen?
- volgende halte zou Piran (Slovenie) dat is onlogisch om na Budapest te doen, dat klopt maar vanaf daar zou ik de oversteek willen maken naar Italie (Venetie?) en dan kijken of we tijd hebben om naar huis te fietsen, desnoods met een 'ommetje"
- als ik op Komoot plan dan is Athene - Budapest - Piran rond de 2000km wat zijn volgens jullie de voor en nadelen van een dergelijke tocht plannen met Komoot? (door Griekenland - Macedonie - Servie en Hongarije, is dat te doen?)
- Vanaf Venetie zie ik het nu wel zitten om italie door te steken naar zuid-Frankrijk en dan naar het noorden te fietsen. Welke ervaringen zijn er om Italie te doorkruisen naar pak hem beet Monaco?

Ik hoor graag tips en trics!
Ik zou denk ik vanaf Athene een leuke route via Noord Macedonië en Albanië maken. Vanaf Noord Albanié zou je de dwars door de balkan route op kunnen pakken tot aan Bolzano en daar de Rome route van Reitsma naar huis.

Persoonlijk vind ik het altijd jammer dat routeboekjes de mooiste (lastigere) berg trajecten uit de weg gaan, maar als je daar behoefte aan hebt valt daar altijd wel een mouw aan te passen.
pct schreef:
ma 31 mar, 2025 21:07
Hallo allen,

voor komende jaar (2026 dus) hebben mijn vrouw en ik wilde plannen.
We zijn dan 25 jaar getrouwd en dat willen we vieren op de fiets.
We zijn nu aan het kijken of we er voor langere tijd tussenuit kunnen piepen op het werk in de vorm van betaald of onbetaald verlof. Dat lijkt wel aardig te gaan lukken.
Zoals het er nu uitziet kunnen we ruim 14 weken op pad, vanaf 1 mei 2026.

Mijn plan is om vanaf Rhodos, waar we naartoe gingen voor onze huwelijksreis, via Budapest naar huis te fietsen.
Gaaf plan, en tof vooruitzicht 8)
- volgende halte zou Piran (Slovenie) dat is onlogisch om na Budapest te doen, dat klopt maar vanaf daar zou ik de oversteek willen maken naar Italie (Venetie?) en dan kijken of we tijd hebben om naar huis te fietsen, desnoods met een 'ommetje"
- Vanaf Venetie zie ik het nu wel zitten om italie door te steken naar zuid-Frankrijk en dan naar het noorden te fietsen. Welke ervaringen zijn er om Italie te doorkruisen naar pak hem beet Monaco?
Ik weet niet in hoeverre Piran een 'moetje' is (om het zo maar even te noemen), maar als alternatief om in Zuid Frankrijk te komen zou het volgende ook kunnen: Vanaf Split(kroatie) de boot naar Ancona in Italie, vanaf daar doorsteken naar Livorno en dan de boot naar Corsica. Rondje Corsica, en dan vanaf Corsica boot naar Zuid Frankrijk (Toulon of Marseille).

Heb dit zelf in 2023 gedaan: Ancona - Rome - Sienna - Livorna - Corsica - Toulon; en totaal geen spijt van. Zowel de oversteek door Italie als het rondje Corsica waren onbetwiste hoogtepunten van de reis.

Reden dat ik dit zo gedaan heb, en niet via noord italie richting FRA: eerder die reis kwam ik vanuit de Alpen aan in Venetie, en de Po-vlakte vond ik op zijn zachtst gezegd saai.
- als ik op Komoot plan dan is Athene - Budapest - Piran rond de 2000km wat zijn volgens jullie de voor en nadelen van een dergelijke tocht plannen met Komoot? (door Griekenland - Macedonie - Servie en Hongarije, is dat te doen?)
Ik heb geen ervaring met Komoot gebruiken in die landen die je noemt, maar ik gebruik Komoot doorgaans voor vakantietochten, afgewisseld door Brouter.de. Werkt prima. T is vooral even de route goed nalopen op het soort weggetje waar je over gestuurd wordt; maar dat geldt voor elke planningstool.
pct schreef:
Piran - Venetië is ook goed met de fiets te doen. Ik heb dat traject een aantal jaren geleden gereden. Triëst is een mooie stad om te bekijken. Verder richting Venetië liggen veel rustige wegen door de velden en langs de lagunes. Het doet een beetje Hollands aan met dijken en sloten. Dat wordt weer goed gemaakt door grote velden vol zonnebloemen en druiven.
pct schreef:
Mijn ervaringen met Komoot zijn goed. Je kunt een willekeurige gpx file importeren, de route aanpassen en het resultaat als je eigen gpx opslaan. Of een eigen route maken en die opslaan.Ik heb met een combinatie van beiden mijn route richting Santiago er in gepland; daar vertrek ik over 5 weken naar toe. Ik heb de totale route opgeknipt in (dag)etappes zodat ik niet met een paar gigantische gpx files aan de slag moet. Wanneer je een premium abonnement neemt (heb ikzelf niet) kun je de etappes in een Collectie samenvoegen. Dan zijn ze makkelijker te vinden in de Komoot-app.
Wel zoals eerder aangegeven de gemaakte route goed nalopen; Komoot volgt niet altijd precies de geïmporteerde gpx, maar past sommige passages aan aan de hand van je gekozen fietsprofiel (touren, gravel, MTB of racefiets).

Veel plezier met jullie reisvoorbereiding!
Dit zijn zo van die vragen waarop iedereen z'n eigen plasje kan doen, want alles is goed en alles kan. Want zo'n route is hoe dan ook genieten, met af toe mindere momenten en minder mooie stukken.

Mijn plasje dan.
Waarom Budapest? Is dat ook een 'moetje'?
Als je via Budapest zou willen, zou ikzelf een route via Turkije, Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Slovakije, Polen en Duitsland pakken. Interessant gebied waar je blijkbaar nog niet bent geweest -op de fiets dan- en misschien ook niet zo snel komt, dwz op vakantie gaat.
De route via de Balkan is ook geweldig. Neem dan wel -vind ik dan- de route 'Dwars door de Balkan' of zo, en niet de kustweg, want die is in de zomer veel te druk.
De Po-vlakte vind ik juist over het algemeen weer fantastisch mooi en fijn fietsen, en een welkome afwisseling van het op-en-neer van de Alpen, Apennijnen of Balkanbergen, waar het tussen ligt geklemd.
Maar Frankrijk en Italië ken je al, en daarom is een andere, onbekendere, route misschien interessanter. Je zou ook vanaf Trieste/Venetië de 'Alpe-Adria Radweg' in omgekeerde richting kunnen nemen, is ook mooi.

Over fietsen in het vliegtuig kun je wel heel veel info op dit forum vinden; er is zelf een forumonderdeel aan gewijd. Of elders, zoals hier: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... fietsdoos/ of hier: https://beaglebikes.nl/fiets-inpakken/
Houd er wel rekening mee dat de regels en voorwaarden over de tijd veranderen, en zoek dus op recente info.