Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike opladen autolaadpaal - Forum Wereldfietser

E-bike opladen autolaadpaal

Hallo e-bikers,

Heeft iemand ervaring met het opladen van zijn/haar e-bike bij een 1-fase (220V) auto oplaadpaal met behulp van een “Ratio Adapter Kabel Type 2 M naar Randaarde (Schuko)”?

Alvast bedankt en groetjes Stefan
Probeer het gewoon, en laat het aan het handjevol 'ebikers' hier weten of je fiets nog leeft :lol:
.
yolo!
Misschien heb je meer kans op een reactie op het forum van Tweakers.
Als ik deze verkoper mag geloven dan moet dat lukken.
https://www.laadkabelwinkel.nl/ratio-ad ... aar-schuko
PeterVanRijn schreef:
vr 28 mar, 2025 12:40
Misschien heb je meer kans op een reactie op het forum van Tweakers.
Inderdaad. Inmiddels heb ik via Tweakers een link gekregen waarin een aansluitschema beschreven staat. Voor de geïnteresseerde: https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-a ... orziening/ Campertools.
DaVinci schreef:
vr 28 mar, 2025 13:03
Als ik deze verkoper mag geloven dan moet dat lukken.
https://www.laadkabelwinkel.nl/ratio-ad ... aar-schuko
En Inderdaad het is mogelijk om stroom af te tappen via een (openbare/auto) laadpaal. Zie mijn reactie op het bericht van PeterVanRijn.

Stefan
Dit zou inderdaad prima moeten gaan. Maar het praktisch nut ontgaat me een beetje. En bovendien zijn er drie nadelen: een plek bij de laadpaal is voor auto's bedoeld, een verloopstekker én de gewone lader nemen tezamen aardig wat ruimte in, een laadpas is nodig.

Een echt voordeel is ontbreekt. Want een fiets is bij een laadpaal niet plots sneller vol. Dus een gewoon, alomaanwezig stopcontact, lijkt me het doeltreffender. Zeker bij een fiets met uitneembare batterij, zodat die laatste naar het stopcontact valt te brengen.
stroom af te tappen
"Aftappen" want voor nop krijg je bij de laadpaal de accu niet vol.
+1 Altijd goed om je af te vragen welk probleem je eigenlijk zit op te lossen.
gerr schreef:
zo 30 mar, 2025 11:35
Dit zou inderdaad prima moeten gaan. Maar het praktisch nut ontgaat me een beetje. En bovendien zijn er drie nadelen: een plek bij de laadpaal is voor auto's bedoeld, een verloopstekker én de gewone lader nemen tezamen aardig wat ruimte in, een laadpas is nodig.

Een echt voordeel is ontbreekt. Want een fiets is bij een laadpaal niet plots sneller vol. Dus een gewoon, alomaanwezig stopcontact, lijkt me het doeltreffender. Zeker bij een fiets met uitneembare batterij, zodat die laatste naar het stopcontact valt te brengen.
stroom af te tappen
"Aftappen" want voor nop krijg je bij de laadpaal de accu niet vol.
Beste Gerr,

Het voordeel in ons geval is is dat wij niet afhankelijk willen zijn van horeca e.d. in het gebied waar wij doorheen fietsen. Wij toeren met onze e-bikes een aantal maanden door Europa en willen niet elke dag ergens op een terras koffie of thee drinken om onze accu's op te laden. Niet dat wij niet graag een terrasje pakken, maar omdat dagelijks te doen voor een aantal maanden achter elkaar is ons net te veel. Vandaar dus het creëren van een extra oplaadmogelijkheid in de vorm van het laden bij een oplaadpunt.

En inderdaad je accu zal niet sneller vol zijn bij een oplaadpunt en een laadpas of app is noodzakelijk. Maar deze worden gratis verstrekt.

De omvang en het gewicht van de verloopstekker valt mee en blijft onder de kilo. Het totaal gewicht wat wij meenemen zit al rond de 25Kg. Daar kan zo'n stekker ook nog wel bij.

En dan waarschijnlijk het meest heikele punt voor wie is de laadpaal bestemd? Of wellicht bedoelt! De eigenaar van de laadpaal wil er aan verdienen en vanuit dat perspectief zou het niet uit moeten uitmaken wie voor de stroom betaalt.Een fietser of een automobilist. Iets anders is de (parkeer)plek bij de laadpaal. Deze is vaak bedoelt voor het parkeren van een EV om op te laden. En wij zijn zeker niet van plan om onze tent daar neer te zetten.

Groetjes Stefan
Even offtopic: Maar mijn tent is dus lichter dan een laadkabel.... :roll:
Verder zie ik het nut er wel van in, hoor. En als het lukt, waarom niet?