Zojuist deze tekst op de Facebook van de Wereldfietser gezien….
Ik heb nu toch wel vragen bij jouw plan Jos, want het lijkt erop dat je een verjaardagsfeestje viert en ons allemaal daarvoor uitnodigd, maar in het huis van de buurman. Die van niks weet! Maar ik haak in elk geval af, want hier voel ik me niét prettig bij!
Goedemorgen Wereldfietsers!
Even een persoonlijk verhaal, van mij als lid van deze groep.
Met enige regelmaat zie ik de afkorting NTKC voorbij komen, hier en in de forums op de website. Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over die club, en daarnaast worden er best veel zaken genoemd die niet altijd kloppen! En dan zijn er ook nog eens veel vragen die onbeantwoord achterblijven.
Hopelijk mag ik als lid van de NTKC hier van de mogelijkheid gebruik maken om wat helderheid te verschaffen

(ik kan zoals ieder NTKC lid alle afspraken namelijk online inzien) en mochten er nog vragen zijn, stel ze hieronder gerust!

Iedere Wereldfietser (of andere fietser/wandelaar) is als passant altijd welkom om

nacht zijn tentje op te zetten op een NTKC kampeerterrein.
Dat kan echter alleen als er andere kampeerders aanwezig zijn, anders zitten de kampeerterreintjes op slot. En geld dus alleen voor reizigers te voet/ per fiets.
Dus ben je op doorreis, en kom je langs een NTKC kampeerterrein, waar kampeerders zijn,dan heb je altijd de mogelijkheid om te overnachten.

Mocht je in je omgeving iemand kennen die lid is, dan zou die je ook mee kunnen nemen als “introducee”. Dan ben je ook met auto welkom. Er geldt dan wel een maximum van 2 personen per lid, en maximaal 4 nachten.
Wat ook duidelijk benoemd is in de afspraken binnen de NTKC, is dat mensen meenemen, altijd moet gaan om mensen die interesse hebben in een lidmaatschap, en de manier van kamperen binnen de vereniging. Mensen die op die manier mee gaan kamperen met een lid, zijn voor 2 periodes van maximaal

nachten welkom. De vereniging gaat er van uit dat die periode lang genoeg is om te beslissen of je wel of niet lid wilt worden.

Het is ook zo dat de vereniging best vaak als tip genoemd word, om lid van te worden, wat logisch is. Met 19 kampeerterreintjes in heel Nederland vergroot je zo je fietsplannen vrij eenvoudig. Vanzelfsprekend staat het iedereen vrij om lid te worden!
(Meld je dan via de website aan om eens te komen proefkamperen.)
Let er dan wel even op, dat er in de kernwaarden van de NTKC is opgenomen dat je je “vrijwillig inzet naar vermogen” om de kampeerterreinen te onderhouden, of op een andere plek in de organisatie een taak op je te nemen. Zelfs de toiletgebouwen worden dagelijks schoongemaakt door de aanwezige kampeerders, en daaraan ontkom je dus ook niet als je als introducee mee bent
De redenatie die ik hier met grote regelmaat tref, en die claimt dat je voor weinig geld mooie kampeerplekjes treft, is dus eigenlijk niet juist. (Of onvolledig, want die wekt de illusie dat die consumerende insteek juist is…)
En juist op dat punt, verschilt de NTKC overduidelijk van een boel andere organisaties, waar je “consumerend” lid van kunt zijn, zonder dat er dus iets van je terug verwacht word.
Mede door de inzetbaarheid van alle leden kunnen we de kosten voor lidmaatschap en overnachten betaalbaar houden, ook voor mensen die wat minder te besteden hebben. Kortom, echt een gevalletje “verenigingsgevoel”!

samenvattend; wees welkom op de kampeerterreintjes van de NTKC als passant, of kijk op de website als je een afspraak wilt maken om te komen proefkamperen!
Nog 1 tip;
Neem vanaf het toegangshek áltijd de fiets aan de hand mee

gewoon, omdat we dat met elkaar zo hebben afgesproken!