Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

137 berichten
_Peter_ schreef:
do 20 mar, 2025 18:07
De rekening van libertecycles word door de studente voldaan?
Ik vrees dat ik de hele rekening van Liberté er niet door ga krijgen, maar ik hoop op een paar tientjes schadevergoeding van de verzekering.
non-fixie schreef:De belangrijkste vraag is natuurlijk welke mooie spulletjes Johan aan je heeft weten te slijten.
Nou, hier komt het lijstje hoor! :wink:

Afbeelding
Het pièce de résistance is de Velo Orange Randonneur voordager met geintegreerde decaleur. Hier links op de foto.
Hieronder nog een plaatje van het web:

Afbeelding

Deze drager wordt in vier varianten geproduceerd: Met en zonder decaleur, en met oogjes of met bevestiging op de cantilevernokken. Ik wil met decaleur en oogjes, maar laat die nou net uit productie zijn en nergens meer te krijgen. Dus ik ging naar Libertecycles om te kijken en te overleggen wat voor alternatieven er nog zijn. Bijvoorbeeld het Velo Orange Flat Pack Rack met decalaur, of een losse decaleur aan het balhoofd. Daarom was ik met m'n fiets naar Wageningen gegaan, dan konden we ter plaatse passen en meten.

Maar hoewel volgens de website niet meer verkrijgbaar, haalde Johan uit z'n diepe magazijn nog het juiste Randonneurrackje met decaleur. De allerlaatste van West-Europa, denk ik. Dus ik was meteen de koning te rijk, en daarna schoot het snel op met de boodschappenlijst.

Afbeelding
Voor boven het achterwiel een Velo Orange Constructeur rackje. Lekker minimalistisch als steun voor de grote Carradice zadeltas, twee kleine fietstasjes en/of pakzakken.

Afbeelding
Natuurlijk een setje Velo Orange spatborden, glad, aluminium, 45mm breed, met bevestigingsmiddelen.

Afbeelding
En als collateral damage bleef er nog een setje Tektro/Gevenalle rem/schakelhendels aan de strijkstok hangen. Maar die zijn eigenlijk pas voor de volgende verbouwing.

Alles bij elkaar een flinke factuur. Maar na 4 seizoenen heerlijk toeren op deze fiets heb ik het er wel voor over om hem verder te perfectioneren. Dus, nu staan me wat uurtjes in de werkplaats te wachten om het er allemaal netjes op te krijgen.
Verslag volgt.
Huib2 schreef:
ma 24 mar, 2025 20:19
Nou, hier komt het lijstje hoor! :wink:

Alles bij elkaar een flinke factuur.
Ja, je kunt je geld er goed kwijt. :D Maar wel allemaal leuke spullen. Ben benieuwd hoe die geïntegreerde decaleur je bevalt.
De spatborden wel met de leren bevestigingsringetjes mag ik hopen? Dat scheelt echt enorm in het rammelen kan ik je vertellen, en voor je gaat boren 3 keer meten, aftekenen en dan pas gaten boren.
Dank voor je tips, Peter. Inderdaad 3x passen en meten, en nog wel vaker.
Inderdaad, hier zitten de leren ringetjes bij. Maar die vind ik op voor sommige plekken nog wat dik. Net die mm speling die je nodig hebt. Dus ik gebruik ook wel zelf geponste ringetjes van oude binnenband. Een mooi fietseigen materiaal!
Huib2 schreef:
wo 26 mar, 2025 20:09
Dank voor je tips, Peter. Inderdaad 3x passen en meten, en nog wel vaker.
Inderdaad, hier zitten de leren ringetjes bij. Maar die vind ik op voor sommige plekken nog wat dik. Net die mm speling die je nodig hebt. Dus ik gebruik ook wel zelf geponste ringetjes van oude binnenband. Een mooi fietseigen materiaal!
Spatbord achter onderin bij de trapas losjes vast zetten, op het mannetje op de staande achterbrug wat motagepasta of vet smeren op het gat waar de bout in moet, spatbord er tegenaan drukken, dan heb je precies de plek waar het gat moet komen gemarkeerd :wink:
Voorbereidingen
Nou, aan de slag dus met de nieuwe onderdelen. Maar eerst wat inleidende beschietingen.

Afbeelding
Het rijwiel ´as is´, voor de verbouwing. Met de Berthoud Randonneurtas.

Afbeelding
Het teruggebogen maar zwaar verfomfaaide achterspatbord. M´n strakke fenderline is hier definitief verdwenen.

Afbeelding
Na verwijdering van de semi-permanent bevestigde randonneurtas blijkt zich daarachter flink wat stof en vuil opgehoopt te hebben. De laatste echte poetsbeurt was eerlijk gezegd ook al even geleden.

Afbeelding
Goed zicht op het fraaie originele Koga voordragertje. Maar niet alleen is dat dragertje wel héél klein, het loopt ook met twee stangen onder de remarmen door, waardoor je veel ruimte verliest voor spatborden en banden.

Afbeelding
De twee originele bidonhouders gaan bij deze verbouwing ook sneuvelen. Wel origineel dat jaren ´80 plastic. Maar het is lelijk en niet stevig meer. In de onderdelenkist heb ik nog twee geheel aluminium bidonhouders (.....volgens mij).

Afbeelding
Wielen eruit, spatborden en drager eraf. Nu eerst maar eens lekker poetsen.

Afbeelding
Na een uurtje wrijven en boenen: Heerlijk blinkend chroom! Waar heb je dat nog, vandaag de dag?

Afbeelding
En dan de 32mm Pasela's erom gelegd, ipv de 28mm die erop lagen. Net een tikkie breder.

Nou, en nu wordt het pas echt spannend. Wordt vervolgd.
Niet alleen breder maar ook hoger, dus of die spatborden dan nog genoeg ruimte hebben is inderdaad even spannend.
Wat leuk! En vooral zo leuk; de liefde voor het type fiets wat voor een prikkie of minder aangeschaft kan worden.
Ja, echt wel spannend, Peter.

Voorspatbord
Ik ben begonnen met het voorspatbord. Of dat de juiste keuze was zal later nog blijken.

Afbeelding
Velo Orange levert een heel mooie set bevestigingsmiddelen mee, waaronder deze 6mm stropbout om het spatbord mee aan de vorkkroon te bevestigen.

Afbeelding
Die schuif je dan om de rembout in de vorkkroon. Een heel esthetische oplossing, die mijn voorkeur had. VO levert dan ook een grote plaatring en een dikke rubber ring mee voor tussen de onderzijde van de vorkkroon en het spatbord. Maar daar raakte ik zoveel millimeters ruimte mee kwijt dat dat niet ging lukken. Bovendien loopt het spatbord van voor naar achter behoorlijk schuin onder de kroon door, terwijl je het er met deze constructie vlak tegenaan trekt. Ofwel: teveel problemen om op te lossen bij deze wijze van bevestigen. Jammer, maar niet erg.

Afbeelding
Een simpeler oplossing is de gewone spatbordhaak, ook bijgevoegd door VO. Die heeft het grote voordeel dat je het spatbord makkelijk iets in hoogte kunt verschuiven om de optimale lijn onder de kroon door te bereiken. Goed te zien op deze foto zijn de rubber ringetjes van oude binnenband tegen het trillen van de spatborden.

Afbeelding
Het ringetjesatelier in bedrijf met holpijp en gatentang.

Afbeelding
Om een mooie 'fenderline' te krijgen heb ik een eerste deuk in het spatbord geslagen. Zo krijgt ie iets meer ruimte aan de voorzijde van de vorkkroon. Want, let op, alles gaat om de millimeters!
En de spatbordhaak is omgebogen om ruimte te geven aan het onderste balhoofdlager.

Afbeelding
Daarna de spatbordstangen bevestigd en op de juiste lengte afgezaagd. Dat begint er al aardig uit te zien. Het spatbord zit er netjes op.
Het ziet er niet zo ingewikkeld uit, maar toch was ik hier al zo'n twee uur mee bezig. Wiel eruit, wiel erin, spatbord erop, spatbord eraf, remmen los, remmen vast. Steeds weer passen en meten, kijken, denken, één aanpassing verrichten, en weer opnieuw.

Nu het voordragertje erop.
Leuk werkje als het een beetje lukt.
Marten Gerritsen heeft er ook eens een stukje over geschreven. https://www.m-gineering.nl/spatborden.htm
Dat met die darumabout is inderdaad passen en meten, je zit ook nog met je nyloc moer die dikker is dan een gewone moer waardoor het echt millimeter werk is. Daarom zei ik dat dat wel eens spannend kon worden.
Bij de reviews op de site van Velo Orange lees je dat je niet de enige bent die deze bout te kort vindt. https://velo-orange.com/products/vo-for ... ord=daruma
Rene Herse levert langere: https://www.renehersecycles.com/shop/eq ... rk-daruma/
Dank voor jullie leuke reacties, heren!
DaVinci schreef:
vr 28 mar, 2025 19:00
Marten Gerritsen heeft er ook eens een stukje over geschreven. https://www.m-gineering.nl/spatborden.htm
Ja, dank je. Ik ik ken het. Nog even doorgelezen voor ik hier aan begon.
_Peter_ schreef: Dat met die darumabout is inderdaad passen en meten, je zit ook nog met je nyloc moer die dikker is dan een gewone moer waardoor het echt millimeter werk is. Daarom zei ik dat dat wel eens spannend kon worden.
Inderdaad. Terechte aankondiging.
DaVinci schreef: Bij de reviews op de site van Velo Orange lees je dat je niet de enige bent die deze bout te kort vindt. https://velo-orange.com/products/vo-for ... ord=daruma
Rene Herse levert langere: https://www.renehersecycles.com/shop/eq ... rk-daruma/
Het probleem is bij mij niet dat de bout te kort is. Een langere bout zou bij mij zowiezo niet passen, want in de weg zitten voor de band. Het probleem bij mij is dat om het spatbord te fixeren tussen moer en vorkkroon je een plaatring en een rubber ring moet toevoegen die kostbare millimeters opeisen, en die geen rekening houden met de schuine stand van het spatbord onder de vorkkroon. Met de spatbordhaak, die ik in tweede instantie gebruikt heb, heb je deze problemen niet.
Voordrager

De voordrager is een Velo Orange Randonneur Rack met geïntegreerde decaleur om de randonneurtas aan vast te maken.
De bedoeling is dat de randonneurtas dicht boven het voorwiel zit en dicht op het balhoofd voor een zo gunstig mogelijke positie van het gewicht.

Afbeelding
Maar ik loop hier meteen tegen het volgende probleem aan: als ik het randonneur rack precies horizontaal plaats zit hij al op de band. En dan zit er nog geen spatbord tussen! Hadden de oogjes op de vork nu 5mm hoger gezeten, geen centje pijn. Maar dat zitten ze niet. Het daalt bij mij in dat dit frame dus echt niet ontworpen is voor 32mm banden.

Afbeelding
En dan moet het voorrek ook nog aan de vorkkroon gefixeerd worden met een RVS strip. Hoe moet die daar dan nog tussen, inclusief moer of bout?

Afbeelding
Dit is die RVS strip/haak om de drager mee aan de vorkkroon te bouten.

Afbeelding
Bij een droogpassing met het spatbord zie je dat de drager de voorzijde van het spatbord op de band drukt.
Een hopeloze situatie?
Misschien, maar de creatieve oplossingen zijn nog niet uitgeput.

Afbeelding
Ik kan namelijk wel iets ruimte winnen door het voorrek iets schuin naar boven te draaien. Veel ruimte is daar ook niet voor, anders interfereert het voorrek met de remarmen van de voorrem, en de decaleur met de rem- en derailleurkabels.

Afbeelding
En ik kan nog ietsje ruimte winnen. Namelijk door het spatbord direct onder de drager iets af te platten. Dan drukt de voorrand van het spatbord minder snel op de band. Hier heb ik afgetekend welk stuk ik af wil platten.
Ofwel, de slogan van deze herverbouwing is en blijft: het gaat om de millimeters!

Afbeelding
En dat is dus deuk nr. 2 in m'n dure nieuwe spatbord!. Ik moet zeggen: ik sta hier af en toe wel het zweet van m'n voorhoofd te wissen. Want als je deuken in je nieuwe spatborden begint te slaan is er ook geen weg meer terug. Het moet in één keer goed.

Afbeelding
Maar dat lukt dus wel! Het afgeplatte spatbord geeft net een paar mm speling. En ik fixeer de voordrager direct op het spatbord met een platte inbusbout onder en de dikkere nyloc moer boven. Ik heb geen idee hoeveel speling ik heb. Ik kan het niet zien. Maar vrijlopen is vrijlopen.

Afbeelding
Zoals je kunt zien staat de drager iets naar boven gericht. Maar ik vind dat er niet storend uitzien.

Afbeelding
Tot slot wilde ik m'n zelfgemaakte leren spatlap nog overzetten van het oude naar het nieuwe spatbord. Ik had het al lekker dik ingevet met ledervet. Maar het nieuwe spatbord is aan de onderzijde een flink stuk langer dan het oude. Dat maakt de spatlap niet alleen niet nodig, maar zou ook de kans vergroten dat ik met m'n spatlap ergens achter zou blijven haken en m'n spatbord verbuigen. Zonder spatlap dus! Van één kant wel jammer, want het ziet er wel mooi ouderwets uit namelijk. Maar het moet wel functioneel blijven.

Zo, Pfew! De voorzijde gehad. Nu verder met het achterspatbord en de achterdrager. Zou dat makkelijker gaan, of wordt dat ook zo'n ingewikkeld verhaal?
Of hoe maak ik een Alex singer van m’n ouwe koga.. :shock:

Ratjetoe van mooie spullen, schepje creativiteit afgetopt met gezonde humor. Goed verhaal. Mijn waardering heb je.
Dan moet het spatbord aan de achterkant met 2 vingers in de neus gaan.
Als je lengte genoeg hebt in het vorkkroonbeugeltje dan kun je het geheel nog een paar mm omhoog brengen door er een Z-vormige knik in te maken, zoals in dit voorbeeld:

Afbeelding