Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Mijn link is een beetje onhandig uitgepakt zie ik nu, ik had deze moeten geven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevlucht#Systeem_Dekker
Ik zie het inderdaad! Zelfzwichting wordt mogelijk gemaakt door die metalen "luxaflex". In Borkel had de molen alleen stroomlijnwieken (wiekverbetering van Dekker).Carl schreef: ↑do 06 mar, 2025 10:20Op het plaatje waarnaar ik linkte, is een molen afgebeeld die zelfzwichting combineert met stroomlijnwieken – en dat laatste is waar jij naar vroeg. De afgebeelde molen van Borkel heeft nu juist geen zelfzwichting. Volgt u mij nog?![]()
Stroomlijnsystemen, waarvan er een aantal bestaan, zijn bedoeld om een grotere trekkracht op te leveren waardoor de molen meer kan malen (of minder wind nodig heeft).
Misschien een nieuwe rubriek? Al fietsend door NL passeer je heel wat molens met ieder een eigen verhaal. Er is geen molen of jij weet het fijne ervan!Martin E. van Doornik schreef: ↑do 06 mar, 2025 11:10Het zou me te gortig zijn om op zo'n fietsforum over alle wieksystemen te vertellen. Ga zelf op verkenning uit!![]()