Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heb jij vandaag gefietst? - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Waar heb jij vandaag gefietst?

373 berichten
Ja ja, zie ik nu pas. Ik ken inderdaad deze molen. Weliswaar nooit gezien, maar ik heb contact met de molenaar daarvan, we appen regelmatig met elkaar hoe leuk we op de molens hebben beleefd en hij woont net over de grens in Neerpelt en draait zelfs op twee Belgische molens.
Ik hoop dat het bijbehorende huis opgeknapt kan worden want molen en huis vormen een fraai geheel. Hoe heten die metalen randen langs de wieken? En waar dienen ze voor?
WillemT schreef:
wo 05 mar, 2025 13:35
Hoe heten die metalen randen langs de wieken? En waar dienen ze voor?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevlucht# ... ,_wiek.jpg

Carl
Bedankt Carl, een zelfzwichter dus (nooit van gehoord :D )
WillemT schreef:
wo 05 mar, 2025 19:48
Bedankt Carl, een zelfzwichter dus (nooit van gehoord :D )
Mijn link is een beetje onhandig uitgepakt zie ik nu, ik had deze moeten geven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevlucht#Systeem_Dekker
Op het plaatje waarnaar ik linkte, is een molen afgebeeld die zelfzwichting combineert met stroomlijnwieken – en dat laatste is waar jij naar vroeg. De afgebeelde molen van Borkel heeft nu juist geen zelfzwichting. Volgt u mij nog? :oops:
Stroomlijnsystemen, waarvan er een aantal bestaan, zijn bedoeld om een grotere trekkracht op te leveren waardoor de molen meer kan malen (of minder wind nodig heeft).

Groetjes,

Carl
Zelfzwichting is een wieksysteem, waarin jaloeziekleppen zich bevinden. Doordat het draai-asje niet midden op zo'n jaloezieklep zit, kunnen de kleppen al naar gelang van windkracht automatisch open en dicht gaan, zodat de molen regelmatiger draait en maalt. Ik heb eens op een molen met zelfzwichting gewerkt: van het openen van de moleningang tot het graan malen duurde het slechts vier minuten! Tenzij de kap al toevallig goed op de wind stond en het graan in de kaar ligt. Dat bespaarde mij het geknoei met zeilen, wel meer dan een half uur.
Untitled-10.jpg
Hier draaiende wieken met zelfzwichting. Gefotografeerd vanuit de achterzijde van de kap in Spetzerfehn (Ostfriesland) toen ik daar in 1983 opgeleid werd. Uiterst rechtsboven een blad van de windroos.
Zo'n zelfzwichting zie je veel in Groningen, maar ook in Engeland, Duitsland, Denemarken en zelfs twee in België.
North Leverton Windmill.jpg
Dit is de molen van North Leverton niet ver van Lincoln in Engeland, met dubbele zelfzwichting. Gebouwd in 1813. Nog in vol bedrijf. Ik fietste daar langs en stelde me aan de "miller" voor "as a Dutch windmiller". Hij moest nog wat zakken bij de klanten afleveren en vroeg me zijn maalwerkzaamheden over te nemen. Makkelijk te bedienen en nadat het graan leeggemalen was, kwam hij weer terug en keek zeer tevreden naar de zakken met vers meel. Is me zo sterk bijgebleven.

Dekkerwieken bestaan uit een soort van vliegtuigprofielen, die de roeden helemaal omsluiten. Een uitvinding van molenmaker Adriaan Dekker uit Hazerswoude, vandaar de naam. Geeft goede trekkracht maar bij harde wind moeilijk te remmen en voor minder ervaren molenaars zelfs gevaarlijk.
Bataaf.jpg
Molen de Bataaf in Winterswijk met Dekkerwieken, zelf gefotografeerd in april 2024.

Het zou me te gortig zijn om op zo'n fietsforum over alle wieksystemen te vertellen. Ga zelf op verkenning uit! :wink:
Carl schreef:
do 06 mar, 2025 10:20
Op het plaatje waarnaar ik linkte, is een molen afgebeeld die zelfzwichting combineert met stroomlijnwieken – en dat laatste is waar jij naar vroeg. De afgebeelde molen van Borkel heeft nu juist geen zelfzwichting. Volgt u mij nog? :oops:
Stroomlijnsystemen, waarvan er een aantal bestaan, zijn bedoeld om een grotere trekkracht op te leveren waardoor de molen meer kan malen (of minder wind nodig heeft).
Ik zie het inderdaad! Zelfzwichting wordt mogelijk gemaakt door die metalen "luxaflex". In Borkel had de molen alleen stroomlijnwieken (wiekverbetering van Dekker).
Martin E. van Doornik schreef:
do 06 mar, 2025 11:10
Het zou me te gortig zijn om op zo'n fietsforum over alle wieksystemen te vertellen. Ga zelf op verkenning uit! :wink:
Misschien een nieuwe rubriek? Al fietsend door NL passeer je heel wat molens met ieder een eigen verhaal. Er is geen molen of jij weet het fijne ervan!
Wat een mooie zonnige dag met knalblauwe luchten. Wielershirt met korte mouwen, overvolle terrassen in vele plaatsen.
Ik herinner me nog dat er in de eerste week van maart 2005 nog een flink pak sneeuw lag, waarbij het -20° vroor.
20250308_134500.jpg
Vanuit mijn fiets genomen.
Gisteren Veluwezoom gedaan. 108 km en ruim 1000 hoogtemeters. Vandaag dus gewoon een lokaal tochtje over de dijken.
DSC01180.JPG
Gisteren rondje Brabant gedaan, met lange pauzes bij Coolblue in Den Bosch en in Vught, de Petrus. Prachtig multifunctioneel hergebruik van een kerkgebouw, de moeite van een bezoekje waard. Daar ook op terras gelucht, daarna door /langs de Loonse en Drunense duinen terug naar huis, zonder de geijkte (fiets)paden, die waren te druk bezet.
We hadden de Avaghons mee, en hebben de motoren lekker uit gelaten. Voordeel van Pendix is dat je daar echt niks van merkt.
Afgelopen nacht is de zomertijd ingegaan in Canada, en meteen was het zonnig…
IJs en sneeuw zijn zo goed als weg, mooie dag voor een rondje .. of beter: blokje om.
3 keer links, 1 keer rechts, en dan heb je er om-en-nabij 40 km op zitten …
IMG_5324.jpeg
IMG_5338.jpeg
Groet,
Tom.