Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

265 berichten
Dank je wel. Het ombouwen kan een rotklusje zijn. In dit achterlicht was nauwelijks ruimte om het schakelaartje er in te frutten. Ik moest een van de drie pootjes afknippen, en dan was het nog lastig. Wel verbaast het me oprecht hoe goed het daarna blijft werken. Deze tuimelschakelaartjes zijn bedoeld voor electronica die enkel binnenshuis gebruikt wordt. Toch gaat het op de fietsen hier al heel lang goed. De eerste ombouw is al van enkele jaren terug, gaat prima. Extra voordeeltje: de tuimelschakelaars zijn ook met handschoenen aan goed te bedienen.

Nog een aanrader voor batterij verlichting: de meegeleverde AA of AAA batterijen vervang ik door Eneloop oplaadbare batterijen. Ze gaan lang mee, ook in de winterkou, en hebben nauwelijks zelfontlading.

EDIT: voor de inspiratie nog even wat plaatjes van de omgebouwde achterlichten op een paar fietsen van het gezin:
Achterlicht01.jpg
De eerste ombouw
De eerste ombouw, deze zit al jaren achterop de intensief gebruikte stadsfiets van mijn wederhelft.
Achterlicht02.jpg
Schoolfiets
Tuimelschakelaar op de afgetrapte middelbare schoolfiets van onze jongste (inmiddels studerend)
Achterlicht03.jpg
Koga vakantiefietsje
Ook mijn ouwe trouwe Koga vakantiefietsje is eerder deze winter voorzien van nieuwe schakelaar.
_Peter_ schreef:
ma 03 mar, 2025 19:57
https://tyreglider.co.uk (ook in webshops in NL te vinden) als je die eenmaal gebruikt hebt wil je niet meer met ouderwetse bandenlichters werken. (maar dat is mijn mening)
Heb er wel eens naar gekeken maar ik vind het een hoop geld voor een stukkie plastic. Maar het werkt dus wel goed? En blijft je binnenband er dan niet achter hangen?
Nee, het werkt echt zo als geadverteerd, ik was ook sceptisch maar als je het filmpje op youtube bekijkt zie je hoe het werkt, en ook met lastige banden krijgt dit ding de band op de juiste plek. (en er ook af)
Of de blauwe van rehook net zo goed werkt weet ik niet die is wel iets goedkoper.
Antonius schreef:
ma 03 mar, 2025 21:16
Wel verbaast het me oprecht hoe goed het daarna blijft werken. Deze tuimelschakelaartjes zijn bedoeld voor electronica die enkel binnenshuis gebruikt wordt. Toch gaat het op de fietsen hier al heel lang goed. De eerste ombouw is al van enkele jaren terug, gaat prima.
Mocht je het absoluut weerbestendig willen maken dan kun je de schakelaar voorzien van een rubber sokje:
Screenshot 2025-03-04 093313.png
Daarmee is de schakelaar 100% waterdicht en blijft hij na de meest heftige hoosbui of wasbeurt droog van binnen.
Als hobbyist doe vrijwillig voor lagere inkomens en dergelijke fietsen maken. Maar heb ook altijd een voorraadje fietsen staan voor die doelgroep. En dat loopt wel... Vandaag dan toch maar eens een betere werkplek ingericht.

Afbeelding