Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijd voor een nieuwe woon/werk sportieve fiets - Forum Wereldfietser

Tijd voor een nieuwe woon/werk sportieve fiets

Een tijdje geleden ben ik van baan veranderd. Ik ga nu elke dag 17km op en neer naar het werk op mijn Batavus Dinsdag met alfine 8 naaf. Op zich tevreden over deze fiets.
Maar... Ik ben er achter gekomen, dat het toch het beste en fijnste fiets qua wielerkleding. Met name temperatuur regulatie, zweetafvoer en water/winddichte kleding is fantastisch op de fiets. Zeker door weer en wind, koud en warm...

Maar dat ziet er natuurlijk een beetje uit als een lul op een drumstel. Een stadshybride en dan een volledige wieleroutfit.

Dus ben op zoek naar een iets meer matching fiets. Maar ook denk ik een beetje op zoek naar de heilige graal?

Ik wil een sportieve fiets, met een riemaandrijving, Alfine 11 naaf. (Rohloff is denk ik een overkill en niet vriendelijk voor het buffet) Dit ivm de gebruiksvriendelijkheid en onderhoudsvriendelijkheid.
Rekje achter voor mijn Ortlieb tas is essentieel.
Een gravelbike lijkt mij fantastisch, geeft recreatief ook meer mogelijkheden..
Kleine wensen zijn een naafdynamo-oplader en een goede montage van mijn telefoon, zodat ik die voor de navigatie kan gebruiken.
Schijfremmen lijkt mij ook wel fijn.

Gebruik is dus met name woon/werk, recreatief voor wat mooie ritjes. En soms wat langere ritten met de vakantie.

Budget? Dat ligt zo rond de 2200 (ivm werkkostenregeling, maar als er iets bij moet dan kan dat)

Zelf krijg ik de puzzel niet echt gelegd. Ik zie mooie fietsen, zoals de Stevens Super Flight https://www.stevensbikes.de/en/de/city/super-flight-ht/
Of de Koga F3 8.0 https://www.mantel.com/koga-f3-80-2024? ... YwQAvD_BwE

Maar dat lijkt toch meer op wat ik heb, en dan blijft het probleem dat er wat verschil ligt tussen de kleding en de fiets...

Ik ben benieuwd naar jullie tips! Hopelijk kunnen jullie mij wat verder op weg helpen..
Pascalishier schreef: Ik ga nu elke dag 17km op en neer naar het werk op mijn Batavus Dinsdag met alfine 8 naaf. Op zich tevreden over deze fiets.
Maar... Ik ben er achter gekomen, dat het toch het beste en fijnste fiets qua wielerkleding. [...]

Maar dat ziet er natuurlijk een beetje uit als een lul op een drumstel. Een stadshybride en dan een volledige wieleroutfit.
[...]
Maar dat lijkt toch meer op wat ik heb, en dan blijft het probleem dat er wat verschil ligt tussen de kleding en de fiets...
Ik herken je situatie. Ik fiets al 15+ jaar 2x 17 km per dag naar het werk.
Ik fietste jaren met een "gewone" stadshybride met veel versnellingen (hier ook trekkingfiets genoemd), en met wielerkleding. Nu met een versnellingsnaaf (met ketting + kettingkast! Waarvoor ik wat heb moeten zoeken) Ik fiets altijd zo (gedeeltelijk door de stad). Tenzij ik uitzonderlijk nog inkopen moet doen in het stadscentrum, dan houd ik mijn kleren van op het werk aan.

Mijn mening: je keuze voor iets dat niet op een racefiets lijkt is OK. Je vermijdt zeker in regenweer heel veel slijtage aan derailleur/ketting/tandwielen.
Je keuze voor wielerkleding is OK.
Je kunt wel wielertruitjes zoeken/kopen zonder opschriften, die wat meer de kleuren van gewone kleding hebben.
Van wat andere mensen van de combinatie denken zou ik me helemaal niets aantrekken. Dat is hun probleem.
Nederland is toch een fietsland, waarom zou je wel racefiets-wielrenner mogen zijn of gewone fietser, maar niets tussenin?

De keuze voor een fiets die voldoet aan de gewenste technische eisen/prijs/onderhoudbaarheid is al moeilijk genoeg, om dat niet te laten afhangen van welke kledij daarbij past.
Moest gelijk aan een Jan Janssen denken, leuke fiets en je kan hem nog wat aanpassen aan je eigen wensen.

https://www.janjanssen.nl/fiets/zero-co ... 13105b7e4e
Leuke uitdaging!

Een frame geschikt voor riemaandrijving, dropbar met Alfine 11 shifters (Microshift sb-n110) en wat nokjes.

Denk amper dat je zoiets in de folder gaat vinden voor dat geld.

Ik heb eerder over deze configuratie nagedacht en zou, mocht ik een dergelijk werkafstand fietsen, mijn hemelsblauwe racert gaan ombouwen. Misschien komt dat er nog wel eens van. Maar ja, dan heb ik al een geschikt frame. Heeft je Batavus riemaandrijvjng en zou je met de geometrie uitkomen?
DriesO schreef:
do 27 feb, 2025 14:38
Pascalishier schreef: Ik ga nu elke dag 17km op en neer naar het werk op mijn Batavus Dinsdag met alfine 8 naaf. Op zich tevreden over deze fiets.
Maar... Ik ben er achter gekomen, dat het toch het beste en fijnste fiets qua wielerkleding. [...]

[...]
Ik herken je situatie. Ik fiets al 15+ jaar 2x 17 km per dag naar het werk.
Ik fietste jaren met een "gewone" stadshybride met veel versnellingen (hier ook trekkingfiets genoemd), en met wielerkleding. Nu met een versnellingsnaaf (met ketting + kettingkast! Waarvoor ik wat heb moeten zoeken) Ik fiets altijd zo (gedeeltelijk door de stad). Tenzij ik uitzonderlijk nog inkopen moet doen in het stadscentrum, dan houd ik mijn kleren van op het werk aan.

Mijn mening: je keuze voor iets dat niet op een racefiets lijkt is OK. Je vermijdt zeker in regenweer heel veel slijtage aan derailleur/ketting/tandwielen.
Je keuze voor wielerkleding is OK.
Je kunt wel wielertruitjes zoeken/kopen zonder opschriften, die wat meer de kleuren van gewone kleding hebben.
Van wat andere mensen van de combinatie denken zou ik me helemaal niets aantrekken. Dat is hun probleem.
Nederland is toch een fietsland, waarom zou je wel racefiets-wielrenner mogen zijn of gewone fietser, maar niets tussenin?

De keuze voor een fiets die voldoet aan de gewenste technische eisen/prijs/onderhoudbaarheid is al moeilijk genoeg, om dat niet te laten afhangen van welke kledij daarbij past.

Daar heb je wellicht gelijk in. Gewoon doen wat mij het beste past. Qua kleding is het allemaal effen, dus dat valt al wel mee...
fl78 schreef:
do 27 feb, 2025 20:53
Moest gelijk aan een Jan Janssen denken, leuke fiets en je kan hem nog wat aanpassen aan je eigen wensen.

https://www.janjanssen.nl/fiets/zero-co ... 13105b7e4e
Toffe fiets indd, zit wel in mijn straatje. Al zijn die kosten voor een oplaadpunt wel echt heftig!
Grandonneur schreef:
do 27 feb, 2025 21:17
Leuke uitdaging!

Een frame geschikt voor riemaandrijving, dropbar met Alfine 11 shifters (Microshift sb-n110) en wat nokjes.

Denk amper dat je zoiets in de folder gaat vinden voor dat geld.

Ik heb eerder over deze configuratie nagedacht en zou, mocht ik een dergelijk werkafstand fietsen, mijn hemelsblauwe racert gaan ombouwen. Misschien komt dat er nog wel eens van. Maar ja, dan heb ik al een geschikt frame. Heeft je Batavus riemaandrijvjng en zou je met de geometrie uitkomen?
Het is echt een niche, kwam op youtube wel een merk in Amerika tegen, priority apollo.

Ombouwen ben ik zelf dan weer niet zo handig in... Dus denk dat het dan toch ern Stevens, of Koga, of die genoemde Jan Jansen wordt. Misschien iets van sidebars op het stuur, lijkt het ook al wat sportiever...
Ik zou voor de Koga F3 8.0 gaan, prima onderdelen en een prima naafdynamo van SP https://www.sp-dynamo.com/series7
IMG_4793.jpeg
Zo’n schakelaar op de stuurpen van de achille moet je maar net willen.. wel een leuke fiets.

Wat betreft de riem, dat is wel iets om even uit te zoeken. Geleerden lijken het wel eens over cdn; van weg blijven als je wat meer fietst.

Dus cdx? Om het overzichtelijk te houden is er ook een nieuwe variant in het assortiment. Om het nog overzichtelijker te houden hebben ze die voor het gemak cdc gedoopt, die naam hadden ze nog ongebruikt op de plank liggen :lol:
Grandonneur schreef:
vr 28 feb, 2025 09:56
Zo’n schakelaar op de stuurpen van de achille moet je maar net willen.. wel een leuke fiets.

Wat betreft de riem, dat is wel iets om even uit te zoeken. Geleerden lijken het wel eens over cdn; van weg blijven als je wat meer fietst.

Dus cdx? Om het overzichtelijk te houden is er ook een nieuwe variant in het assortiment. Om het nog overzichtelijker te houden hebben ze die voor het gemak cdc gedoopt, die naam hadden ze nog ongebruikt op de plank liggen :lol:
De cdn schijnt wel enorm veel mer te slijten. Een wel zit deze volgens mij op de achille...
Eric op de Fiets schreef:
vr 28 feb, 2025 08:22
Ik zou voor de Koga F3 8.0 gaan, prima onderdelen en een prima naafdynamo van SP https://www.sp-dynamo.com/series7

IMG_4793.jpeg
Ik wilde vragen of deze voldoende was voor een cycle2charge. Maar was even aan het kijken. Maar denk dat een powerbankje, zoiets als deze: https://www.kabelshop.nl/Goobay-Powerba ... 8EEALw_wcB
Misschien toch handiger en goedkoper is..
Zelf fiets ik dagelijks 22 km enkele reis op een koga worldtraveller, met een rohloffnaaf. Voor dagelijkse ritjes misschien wat overdreven maar hij dient twee doelen, het is ook mijn vakantiefiets. Heb hem wel voorzien met een pendix systeem, wil toch rekening willen houden met de tijd die ik onderweg ben. Nu zijn mijn dagelijkse ritjes een aangename onderneming. Kleding die ik draag zijn voor het bovenlijf neutrale fietskleding en fietsbroeken zijn bij mij trekkingbroeken die wat stretch hebben. Zit elke dag op de fiets en bouw mijn kleding in laagjes op. Daarom kies ik ook voor fietskleding, en laat het mij verder koud hoe ik er uit zie en wat er een ander van vind.
Succes met je keuze, maar kies wat voor jouw het beste voelt.
Grandonneur schreef:
vr 28 feb, 2025 09:56
Om het nog overzichtelijker te houden hebben ze die voor het gemak cdc gedoopt, die naam hadden ze nog ongebruikt op de plank liggen :lol:
Gates CDC is bepaald niet ongebruikt, het is misleiding: de CDC riem is het origineel en gebleken onverwoestbaar.
Eric op de Fiets schreef:
vr 28 feb, 2025 08:22

IMG_4793.jpeg
Helaas is die bij mij na 5 jaar door nog onbekende redenen overleden. De naaf zelf draait nog als een zonnetje maar energie produceert ie niet meer. Nu dus maar vervangen voor een nieuw wiel met SON.
sjefke schreef:
za 01 mar, 2025 22:19
Gates CDC is bepaald niet ongebruikt, het is misleiding: de CDC riem is het origineel en gebleken onverwoestbaar.
Wanneer je nu voor cdc gaat loop je de kans een totaal ander product te krijgen te krijgen dan 10 jaar geleden. Het bestuderen waard voordat je bestelt.

https://nl.gatescarbondrive.com/products/cdc

Zelf positioneert Gates cdc boven cdn en onder cdx.
Bekend dilemma, ik vind mijn roadie kit op een trekkingfiets er ook altijd maar raar uit zien, idem in combinatie met mijn Stromer Pedelec. Op de Stromer deed ik daarom een wat normale broek+fietsonderbroek met een ondershirt+Castelli jack, zal er nog steeds wel wat raar uit zien en nu ik mijn sleutelbeen met de Stromer heb gebroken gaat die er denk ik toch ook weer uit. Ik denk dat ik zelf dan toch weer de gravelbike pak bij mooi weer en anders af en toe mijn Santos trekkingfiets. Wellicht dat ik de gravelbike dan nog een keer voorzie van een Ortlieb Quickrack (ziet er misschien ook wel weer apart uit met hoge carbon velgen...), want fietsen met een rugzak met kleding en laptop is toch ook niet ideaal

Een collega van mij kijkt hier naar:

https://www.canyon.com/en-nl/hybrid-bik ... /commuter/

Overigens vind ik dat die derailleur spullen op de Stromer zich opvallend goed houden in winterse omstandigheden zolang het dik in het vet blijft. Je zou dan nog wel een Canyon Grizl Al kunnen pakken en daar spatbordjes en een Quickrack op zetten, ik vind het dan niet heel raar daar met fietskleding op te zitten, dan doen op mijn werk een aantal collega's. En je hebt dan ook gelijk een fiets in huis die heel veel kan.