Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos framekleur mat - poetsen?! - ervaringen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos framekleur mat - poetsen?! - ervaringen

WillemT schreef:
wo 12 feb, 2025 10:52
...
Verder zou ik hem zo "grijs" mogelijk houden, in die zin dat niet iedere leek meteen kan zien dat daar een hele dure fiets staat.
Zowel de elektrische fiets als het klassieke barrel is de beste handelswaar voor het geboefte. Ben zelf erg voor sprekende kleuren wegens stukken leuker, altijd makkelijk terug te vinden, aangenaam incourant. En linksom of rechtsom, diefstal valt niet te stoppen. Dus iedereen mag de kleur (of grijstint) kiezen die hem/haar/die het beste past.
WillemT schreef:
wo 12 feb, 2025 10:52
lm71 schreef:
ma 10 feb, 2025 10:43
Een van de grote vragen naast (derailleur/Rohloff/Pinion keuze) is toch wel de framekleur.
Naar ik me heb laten vertellen biedt een glanzende lak meer bescherming tegen strepen en andere kleine beschadigingen. Verder zou ik hem zo "grijs" mogelijk houden, in die zin dat niet iedere leek meteen kan zien dat daar een hele dure fiets staat.
Oh... dat spreekt deze tips weer tegen; https://www.ikwilvanmijnfietsaf.nl/blog ... tal-6-tips
Tip 6 Markeer je fiets
Felgekleurde fietsen of fietsen met andere opvallende kenmerken worden minder snel gestolen dan fietsen die er heel gewoon uitzien. Voel je niet de behoefte om je fiets kanariegeel te spuiten, laat dan in elk geval met een sticker zien dat je fiets voorzien is van alarmering of een ingebouwde gps-tracker. De kans dat een dief besluit om jouw fiets lekker te laten staan is dan een stuk groter.

Ik overweeg zelf om mijn Santos gewoon van mijn naam te voorzien. Volgens de dealer zou dat meegespoten kunnen worden in het frame bij Santos? Iemand hier ervaringen mee? Ik begrijp natuurlijk dat mocht ik de fiets überhaupt ooit willen verkopen het frame overgespoten zal moeten worden maar dat is voor mij niet zo'n issue. Met de investering die gemoeid is met de aankoop van Santos ga ik niet alleen uit van "Built for life" maar ook een "Bike for life".
Toen bij ons enkele jaren geleden een fiets werd gestolen, werd het frame overgespoten en werd de fiets op MP gezet. En dat was niet eens een superdure fiets zoals een Santos.

Ik zou me niet zo druk maken over de relatie tussen kleur en diefstalgevoeligheid. Zonde van de energie. Kies gewoon een leuke kleur en steek je energie in het fietsen zelf.
Het tillen van een fiets met een geanodiseerd frame vond ik geen succes. De fiets gleed uit mijn handen. Gelakt frame heeft betere grip, is mijn ervaring.
Misschien iets om te overwegen. Alhoewel tillen niets met poetsen te maken heeft. 8)
lm71 schreef:
ma 10 feb, 2025 10:43
Ik zou graag jullie ervaringen vernemen hoe jullie deze matte framekleuren van Santos ervaren voor wat betreft het onderhoud/poetsen?
Ik heb zowel matte als glanzend gelakte frames gehad. Mijn ervaring is dat de glanzende wat eenvoudiger zijn schoon te maken en schoon te houden dan de matte. Maar het verschil is ook weer niet zo dramatisch dat matte lak een no-go zou zijn. Als je een matte lak mooier vindt dan de glanzende zou ik daar gewoon voor gaan. Als je mat en glanzend even mooi vindt dan zou ik de glanzende kiezen. 8)
Jullie reactie en mijn ervaringen met het matte frame van mijn Cannondale Synapse Hi-Mod racefiets ter harte genomen en een Santos Worldtraveller 2+ in Raw Earth (mat) besteld afgelopen week.

Dank voor jullie feedback/reactie allemaal!
Mooi fiets, mooie kleur!
Lekker fietsen, niet teveel poetsen :wink:
lm71 schreef:
wo 26 feb, 2025 15:49
Jullie reactie en mijn ervaringen met het matte frame van mijn Cannondale Synapse Hi-Mod racefiets ter harte genomen en een Santos Worldtraveller 2+ in Raw Earth (mat) besteld afgelopen week.

Travelmaster zal je bedoelen, anders denken mensen dat het een Koga is :shock:

;)
lm71 schreef:
Jullie reactie en mijn ervaringen met het matte frame van mijn Cannondale Synapse Hi-Mod racefiets ter harte genomen en een Santos Travelmaster 2+ in Raw Earth (mat) besteld afgelopen week.

Fedor schreef:
wo 26 feb, 2025 16:34
lm71 schreef:

Travelmaster zal je bedoelen, anders denken mensen dat het een Koga is :shock:

;) Dank voor de correctie. Inderdaad een Travelmaster dus.