Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zin en onzin van een achteruitkijkspiegel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zin en onzin van een achteruitkijkspiegel

Het mooiste van mijn spiegeltje is dat ik er nooit in kijk. Tenminste... dat denk ik altijd. Totdat het spiegeltje weg is. Dan merk ik pas hoe ik onbewust constant via mijn spiegeltje achterop komend verkeer scan.
Ik heb mijn spiegel, afgekeken van Kees Swart en heb het al een paar jaar zo.
spiegel.jpg
Kan niet meer zonder.
Ik heb er eentje die met een bandje om het handvat van mijn fiets klemt. Ben er nog altijd blij mee. En een beetje of topic, maar wel gericht op veiligheid: ik fiets sinds mijn reis naar Rome met een Garmin Varia rtl510 (https://www.garmin.com/nl-NL/p/601468). Een soort van radar achterlicht.
Daardoor ben ik echt goed zichtbaar voor achteropkomend verkeer en krijg ik een geluidsignaal als iemand achter nadert. Vooral de betere zichtbaarheid in het verkeer, maakte denk ik dat ik geen ‘close calls’ heb gehad onderweg.
Maar het spiegeltje blijft een fijne aanvulling.
Altijd wat te zien, Cateye BM-45
IMG_4577.jpeg
Heb ook de eerder genoemde Busch & Müller Cyclestar. Kan niet zonder.
Knipsel.JPG
Zit "binnen" het stuur. Kans dat ie kapot gaat bij vallen is daardoor klein.

En je kunt er ook mooi composities mee maken. :D
65_049_ IMG_2896.JPG
_Peter_ schreef:
di 25 feb, 2025 15:16
(...)
De zin van het spiegeltje is voor mij om te zien wat er achter me zit als er van voren iets aankomt en indien nodig de weg voor de achterligger iets kleiner te maken omdat men er in NL nog wel eens een handje van heeft in te halen waar dat eigenlijk niet veilig meer kan.
(...)
Precies, zo doe ik het ook. Op de Ring in IJsland hielp het kleiner maken van de weg enorm bij tegenliggers.
Een klein nadeeltje van zo’n spiegeltje: als ik voor me twee duidelijk wat oudere mensen zie, en kort daarna komt er een afslag of stoplicht o.i.d. dan ga ik die mensen niet voorbij, maar blijf er dat stukje stilletjes achter fietsen om eventueel schrikken en plotseling uitwijken van hen te voorkomen.
Maar, hebben ze dan zo’n spiegeltje dan zien ze dat jij daar rijdt en gaan ze steeds verder naar rechts rijden, onderwijl elkaar waarschuwend “dat er iemand voorbij moet”. Ik ga er dan toch maar voorbij met een “dank je wel”, want eerst had ik dat niet zo in de gaten, maar blijf je er dan toch achter rijden dan blijven ze doorgaan met naar rechts uitwijken totdat ze bijna tegen (of in) de berm rijden, en dat moet je zien te voorkomen.
Speeder300 schreef:
do 27 feb, 2025 07:43
Een klein nadeeltje van zo’n spiegeltje: als ik voor me twee duidelijk wat oudere mensen zie, en kort daarna komt er een afslag of stoplicht o.i.d. dan ga ik die mensen niet voorbij, maar blijf er dat stukje stilletjes achter fietsen om eventueel schrikken en plotseling uitwijken van hen te voorkomen.
Maar, hebben ze dan zo’n spiegeltje dan zien ze dat jij daar rijdt en gaan ze steeds verder naar rechts rijden, onderwijl elkaar waarschuwend “dat er iemand voorbij moet”. Ik ga er dan toch maar voorbij met een “dank je wel”, want eerst had ik dat niet zo in de gaten, maar blijf je er dan toch achter rijden dan blijven ze doorgaan met naar rechts uitwijken totdat ze bijna tegen (of in) de berm rijden, en dat moet je zien te voorkomen.
Gewoon er achter blijven als jij dat handiger vindt. Jij kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor hun domheid. :roll:
Je kunt er niet ervan uitgaan dat fietsers met een spiegel dit spiegeltje ook gebruiken.
Als ze er wel in kijken dan is dat meegenomen en merk je dit aan hun rijgedrag.
Speeder300 schreef:
Maar, hebben ze dan zo’n spiegeltje dan zien ze dat jij daar rijdt en gaan ze steeds verder naar rechts rijden, onderwijl elkaar waarschuwend “dat er iemand voorbij moet”.
Dan kom jij andere fietsers tegen dan ik. De meeste ouderen met e-bikes hebben een spiegel maar gebruiken doen ze hem niet ;)
Polariteit schreef:
do 27 feb, 2025 08:30
Gewoon er achter blijven als jij dat handiger vindt. Jij kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor hun domheid. :roll:
Ik zou dat nou niet direct domheid willen noemen. Mensen van die leeftijd zijn gewend dat ze ingehaald worden, en als ze dan, met z’n tweeën naast elkaar fietsend, iemand zien naderen dan maken ze al ruimte. Waarschijnlijk is het wat lastig om in zo’n spiegel de snelheid van achterop komend verkeer in te schatten.
DaVinci schreef:
do 27 feb, 2025 09:00
Je kunt er niet ervan uitgaan dat fietsers met een spiegel dit spiegeltje ook gebruiken.
Als ze er wel in kijken dan is dat meegenomen en merk je dit aan hun rijgedrag.
Dat is inderdaad wel zo’n beetje wat ik schreef.
Speeder300 schreef:
do 27 feb, 2025 13:39
Polariteit schreef:
do 27 feb, 2025 08:30
Ik zou dat nou niet direct domheid willen noemen. Mensen van die leeftijd zijn gewend dat ze ingehaald worden, en als ze dan, met z’n tweeën naast elkaar fietsend, iemand zien naderen dan maken ze al ruimte. Waarschijnlijk is het wat lastig om in zo’n spiegel de snelheid van achterop komend verkeer in te schatten.
Ik doelde dan vooral op het stukje over de berm inrijden, dat is stiekem gewoon een beetje dom :lol:
Fedor schreef:
do 27 feb, 2025 10:30
Speeder300 schreef:
Maar, hebben ze dan zo’n spiegeltje dan zien ze dat jij daar rijdt en gaan ze steeds verder naar rechts rijden, onderwijl elkaar waarschuwend “dat er iemand voorbij moet”.
Dan kom jij andere fietsers tegen dan ik. De meeste ouderen met e-bikes hebben een spiegel maar gebruiken doen ze hem niet ;)
Dat komt omdat het gehoor ook achteruit is gegaan, en degene die wel wat hoort (vaak de vrouw) aan de rechterkant fietst. Pas als je belt wordt er verschrikt omgekeken met de zwabber naar links als gevolg.
JanH schreef:
wo 26 feb, 2025 19:44
En je kunt er ook mooi composities mee maken. :D
65_049_ IMG_2896.JPG
Dat is het zeker :D !