Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zin en onzin van een achteruitkijkspiegel - Forum Wereldfietser

Zin en onzin van een achteruitkijkspiegel

Er zijn zo van die mooie weggetjes in ons land waarbij een achteruitkijkspiegel noodzaak is, dat heb ik hier mogen ervaren. Dus ik ben me aan het oriënteren. Zo'n hele grote, op een steeltje, vind ik eerlijk gezegd niet zo fraai. Een nadeel van een kleine spiegel lijkt me de mogelijk aanwezige dode hoek. Dan heb je ook nog de optie van een spiegel aan je helm. Dus keuze genoeg.

Maar het lijkt me ook een kwetsbaar onderdeel. Afgelopen zondag zat ik even op een bankje te pauzeren en een plotselinge windvlaag kieperde bijna mijn (beladen) fiets omver. Ik had amper handen vrij (boterham in de ene, telefoon in de andere) om in te grijpen maar toch kon ik voorkomen dat de fiets gevloerd werd. Dat had zeker mijn spiegel gekost. Dus misschien ook wel handig dat ik geen spiegel heb :-)

Maar mocht ik wel een spiegel willen kopen, welke lijkt de beste combinatie te bieden m.b.t. grootte, dode hoek en kwetsbaarheid? En niet te vergeten de praktische kant zoals het eenvoudig kunnen loskoppelen.
Hier een barend-spiegel. Zo klein dat die niet losgekoppeld hoeft te worden.
Ik heb deze nu een jaar of drie. Ik zou hem niet meer kunnen missen. Super handig en veilig. Wel klein, maar dat is ook een voordeel. Makkelijk verstelbaar om je dode hoek in functie van je fietspositie te minimaliseren (maar die dode hoek is er altijd natuurlijk).
Ik gebruik inmiddels al een paar jaar een Zefal Spy, gemonteerd op een bar-end. Ik wil niet meer zonder, om eerlijk te zijn.

Is niet de grootste spiegel, maar voldoet in mijn opinie uitstekend omdat het doet het wat moet doen: zicht geven naar achteren. Voor eventuele dode hoeken moet je, zoals altijd, gewoon zelf ook om je heen blijven kijken :lol:

Spiegeltje kan aardig wat klappen verdragen, is al menig maal tegen muur/paal/hek whatever geklapt. SPiegeltje zelf is nog perfect; Alleen het montagerubber is ondertussen half gebroken.
Aniphys schreef:
di 25 feb, 2025 12:33
Ik heb deze nu een jaar of drie.
Ziet er mooi uit! Is deze te combineren met de Ergon GP1? In de beschrijving staat "niet te combineren met ergonomisch gevormde handvatten" maar ik weet niet wat ze daar onder verstaan.
Polariteit schreef:
di 25 feb, 2025 13:01
Ik gebruik inmiddels al een paar jaar een Zefal Spy, gemonteerd op een bar-end. Ik wil niet meer zonder, om eerlijk te zijn.
Is bovendien op diverse plekken van je fiets vast te zetten zie ik.
WillemT schreef:
di 25 feb, 2025 13:16
Aniphys schreef:
di 25 feb, 2025 12:33
Ik heb deze nu een jaar of drie.
Ziet er mooi uit! Is deze te combineren met de Ergon GP1? In de beschrijving staat "niet te combineren met ergonomisch gevormde handvatten" maar ik weet niet wat ze daar onder verstaan.
Dit spiegeltje kan op twee manieren worden gemonteerd:
1. met een rubberen mouw over een rond handvat (kan dus niet bij het 'gevleugelde' Ergon handvat)
2. vastgezet (=stevig) in de holle buis van je stuur (zo heb ik hem probleemloos kunnen monteren op mijn woonwerkfiets).

Indien jij een standaard hol stuur hebt waarvan je het dopje op het uiteinde kan verwijderen, denk ik niet dat er een probleem zal zijn.

Ik heb dit spiegeltje ook op een andere fiets trachten te monteren (Trek FX3), maar dat lukte niet wegens "stuur was niet hol" + "handvatten waren niet rond". Ik ben van plan om daar ooit eens een Zefal Spy op te zetten.
Je kan de spiegel ook onder het stuur monteren. Minder kans op breuk bij vallen.
Bij mij werkt het iig al jaren.
gr Jan
WillemT schreef:
di 25 feb, 2025 13:23
Polariteit schreef:
di 25 feb, 2025 13:01
Is bovendien op diverse plekken van je fiets vast te zetten zie ik.
Klopt, moet alleen het bevestigingspunt niet al te dik zijn. De lengte van het vasthoud-rubber is neit al te groot.
Aniphys schreef:
di 25 feb, 2025 13:35
Dit spiegeltje kan op twee manieren worden gemonteerd:
1. met een rubberen mouw over een rond handvat (kan dus niet bij het 'gevleugelde' Ergon handvat)
Zou leuk zijn als Ergon zoiets zelf zou verkopen als accessoire.
Al sinds de jaren '90 een spiegeltje in gebruik, eerst een zefal (10 cm) die je in het stuureinde propte, fiets is regelmatig omgevallen maar het spiegeltje is nog steeds heel. Ook die van Bumm (5 cm) houden het goed, het scharnierpunt wat je op het stuur bevestigd wat minder, na verloop van tijd lijkt dat toch wat uit te lubberen, mogelijk omdat het stangetje en de koppeling van aluminium zijn (Zefal is plastic)
De Mirrycle was destijds geen succes, mogelijk vanwege het harde plastic wat ze gebruikten, die was na keer vallen stuk. (ook jaren '90) enige voordeel daarbij was de extra verstelmogelijkheden (waar je als die kapot is dus ook niks meer aan hebt)

De zin van het spiegeltje is voor mij om te zien wat er achter me zit als er van voren iets aankomt en indien nodig de weg voor de achterligger iets kleiner te maken omdat men er in NL nog wel eens een handje van heeft in te halen waar dat eigenlijk niet veilig meer kan.

In de e-bike wereld zijn er spiegels die over het handvat heen zitten, zoals je ook wel op motoren ziet, of dat goed werkt zul je zelf uit moeten vinden.
De compacte Cyclestar spiegel gebruik ik al jaren op al mijn fietsen. Met de opkomst van fatbikende pubers is zo'n spiegel voor mij ook in het stadsverkeer onmisbaar geworden. Aanvankelijk had ik er alleen een op mijn ligfiets, waar achterom kijken sowieso niet ging. Toen ik later weer op een 'bukfiets' ging rijden, was fietsen zonder spiegel (en spd-pedalen) voor mij oncomfortabel geworden.
Dit spiegeltje lijkt een groothoekeffect te hebben, waardoor je veel meer ziet dan je door het kleine formaat zou verwachten. Het pootje kan behalve aan een bar end ook aan het stuur worden bevestigd (met een tie-wrap-achtig riempje). Door de spiegel aan een naar binnen gerichte bar end te bevestigen, wordt deze door het stuur beschermd. Als er toch iets tegenaan komt, draait het pootje voldoende mee om beschadiging van de spiegel te voorkomen.

Afbeelding
Ik gebruik deze al vele jaren met plezier. Voordeel het spiegeltje steekt niet uit.

https://www.bike4travel.nl/avaghon-smar ... er_spiegel
Na een aantal spiegels uitgeprobeerd te hebben die ik niet stevig genoeg vond, nu in het bezit van een spiegel van Krampe die ik onder het handvat gebruik: https://shop.krampe-werkzeuge.de/produk ... adspiegel/
Ik heb ook op diverse (lig)fietsen de Busch & Müller Cyclestar, aanrader.
Op al mijn fietsen dus deze: zowel geschikt voor flatbard als dropbar.

https://www.rosebikes.nl/cateye-bm-45-s ... t_shape=42
Bedankt voor alle reacties! Ik kwam overigens zelf nog deze tegen.
Ik heb deze van de fietsvakantiewinkel. Zal op meer plekken te bestellen zijn.
https://www.friesfilm-audioarchief.nl/collectie/AV3037

Ik heb hem zo gemonteerd dat hij onder het stuur zit. Voordeel daarvan is dat hij niet zoveel uitsteekt (even ver als het stuur) en je arm zit niet in de weg. Op de vakantiefiets zit je al iets voorover en zo gemonteerd moet je iets naar beneden kijken. Vooral op wegen (in het buitenland) zonder fietspaden handig. Je ziet vooraf of een (vracht)auto je gezien heeft als ze naar links uitwijken om je voorbij te gaan. Bevalt mij goed.
Leuk topic. Spiegel is altijd zinnig!

Ik ben al sinds jaar en dag een groot voorstander van een spiegel op de vakantiefiets. Want je hoort bv wel dat er een vrachtwagen achter op komt, maar niet dat er lange aanhanger achter aan zit, of een tweede direct erachter. En met de spiegel kun je dat tenminste op een veilige manier scannen. Op dat moment is achterom kijken zeker geen optie, want de kans dat je dan een slinger de weg op maakt is levensgroot. Ik ben ook wel een aantal keren bewust de berm in gefietst, omdat ik het idee had, vanuit de spiegel gezien, achteropkomend verkeer me niet zag, of niet van plan was rekening met me te houden. Ik denk dat ik zonder spiegel al wel eens een ongewenst contact zou hebben gehad.

Ik gebruik ook de eerder genoemde Busch Müller Cyclestar Extra lang, alhoewel ik nu aan het bekijken ben of de korte versie niet handiger is. Ik heb wel twee aanpassingen gemaakt: de bevestiging voor op de fiets is is een plastic versie van een (wormschroef)slangklem. Deze heb ik vervangen door een metalen versie. Ook heb ik de moer die de spiegelarm vast houdt op de kogel, veranderd naar een moer met draaiknop, waardoor ik 'm heel makkelijk en snel kan losdraaien, voor als de fiets bv mee een hotel in gaat, of in de trein. Klap ik de spiegel zo weg.
Spiegel fiets.jpeg