Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion 1.12 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Pinion 1.12

SportivoStelbentStoic schreef:
za 22 feb, 2025 22:12
John, een vraag, weet jij misschien of er een i versie komt van P1.18, zoals de C1.12i?
Zowel de Hibox als de Cinq shifters werken alleen met een C1.12. Blijkbaar is die overbrenging dus anders waardoor de Smartshift ook alleen maar op een C1.12 werkt. Het is dus niet zomaar een kastje overzetten.
John Jongerius schreef:
za 22 feb, 2025 22:32
Vanuit de directie van Pinion hebben ze aangegeven geen elektrische versie van de 18 versnellings variant op de markt te gaan brengen. Ze gaan de komende 2-3 jaar vooral uitbreiden in varianten met 3,6,9 of 12 versnellingen.
Ah helaas, bedankt voor je snelle reactie.
SportivoStelbentStoic schreef:
za 22 feb, 2025 22:45
Maar heb ik nu over het hoofd gezien dat de C1.12i alleen voor E-bikes bedoeld is?
Nee, kan ook op een normale fiets. Heeft een eigen batterij (goed voor 20.000 keer schakelen).
SportivoStelbentStoic schreef:
zo 23 feb, 2025 08:54
Maar toch hier en daar gelezen in het forum dat een P1.18 een verstandiger keuze zou zijn voor wanneer er vaker en meer hoogtemeters worden bestreden.
Mijn persoonlijke mening? De P1.18 is juist geschikter voor de polder omdat je dan met kleine stapjes de juiste cadans kan bepalen. In de bergen zal je juist snel versnellingen overslaan als de percentages veranderen (dat doe ik vaak al met de Rohloff). En qua totaal bereik zitten de 1.12 en 1.18 dicht bij elkaar.
Ik heb inmiddels 3 fietsen met Pinion in de schuur:
Tout-Terrain Outback met P1.18 (zelf omgebouwd van een C1.12)
Tout-Terrain Outback met P1.12
Beide bakken heb ik niet nieuw aangeschaft, olie ververst, nieuwe kabels en gaan.
Nu in opbouw heb ik nog een Van Nicholas Deveron met een nieuwe P1.18
Ik heb nog een andere P1.18 gehad 2e hands en weer doorverkocht. En de C1.12 die op mijn Outback zat heb ik een andere Outback mee gebouwd en doorverkocht.

Ik heb zelf nog geen hele lange km ervaring met de bakken, maar zoals boven aangegeven zijn de Pinions die ik heb niet allemaal nieuw. Ze rijden en schakelen wel allemaal perfect, of ze nu nieuw of oud zijn. Wij willen in de toekomst wel meer langere tochten gaan doen. Vanuit technisch oogpunt vind ik het een mooi systeem, geheel gesloten lopend in de olie. Zoals in dit topic aangehaald is de naafkeuze voor de achternaaf wat kritisch vanwege het hogere moment dat op de achternaaf kan komen. Pinion heeft inmiddels met DT Swiss de H3R ontwikkelt, ik gebruik zelf de Hope Pro 4 Trial/Single Speed naaf, waar inmiddels de 5 van is. Er is nog een dure optie die Idworx gebruikt, zij noemen het DD mute, dit is een Onyx. Pinion zegt zelf dat je in principe elke naaf kunt gebruiken, maar de een is wel geschikter dan de ander, en voor lange reizen zou ik hier wel goed in kiezen.

Er zijn inmiddels heel veel Pinion-bakken in gebruik en zo te horen van John is het aantal problemen zeer gering.Vermoedelijk zal Erik of welke andere gespecialiseerde fietsenmaker je hetzelfde vertellen. En die verkopen liever iets dat blijft werken dan dat ze met ontevreden klanten moeten omgaan.

Vind je een riem niet het meest geschikt voor je wereldreis dan neem je toch gewoon een ketting? Dat kan prima en als je gewoon alleen de spiders van Pinion koopt kun je simpele tandwielen erop zetten en elke willekeurige ketting.
Op hele lange tochten zal er meer stuk gaan en soms zit je ergens waar niet heel eenvoudig reservedelen naartoe gestuurd kunnen worden. Dat je dan iets makkelijker aan derailleuronderdelen zou kunnen komen is waar, maar dat geldt ook niet overal. En een derailleur is ook kwetsbaar voor takken/stenen/valpartijen en heeft meerdere punten/onderdelen waarop deze kan falen. Het enige verschil is dat deze relatief goedkoop te vervangen is.

Volgens mij heeft Pinion zich wel bewezen en kun je dit met een gerust hart aanschaffen. En als consument heb je zelf lekker de keuze, je kunt ook iets anders nemen.