Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe regels voor het ontvangen van een Compostela - Forum Wereldfietser

Nieuwe regels voor het ontvangen van een Compostela

Op de santiago.nl, de site van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob lees ik dat je met een elektrische fiets niet meer in aanmerking komt voor een Compostela, de oorkonde dat je de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela hebt voltooid.
De voorwaarden zijn gewijzigd, zie dit bericht van 20 januari van dit jaar: https://www.santiago.nl/nieuwe-regels-v ... ompostela/
In de video van Ivar zegt deze (vanaf 4.05) dat als in het pelgrimsbureau de vraag gesteld wordt of je met een e-bike bent dat je dan nee moet antwoorden, tenminste als je een Compostela wilt.
Lijkt me niet meer dan logisch toch?
Wel vreemd om daar dan over te gaan staan liegen trouwens...
Ach, gewoon een Weesgegroetje bidden na het invullen met 'nee'. Daar is de katholieke kerk zo makkelijk in. Bij Petrus aan de hemelpoort gaat het wellicht een tikkie anders; voor straf eeuwig vals plat zonder ondersteuning fietsen. :lol:
Als je een weesgegroetje bidt dan zit die kerk nog in je?
"De kerk" dat ben je zelf.
'Vergeef jezelf zoals je naasten' is een deel van een weesgegroetje.

De hemelpoort zie ik meer als een doorgang naar de zielenwereld. Of daar iemand "staat" in de betekenis van ons sterfelijken?

Ik ben een boekje aan het lezen; Sterven als het je tijd is - Thom Kloes. 2024.

Ik wens eenieder die op weg is naar Compostella een warm hart toe. Met of zonder trapondersteuning (zou eigenlijk ook de fiets 'versnellingen/verzetten' daaronder vallen?). Oorspronkelijk wandelde je als pelgrimage naar Compostella. Fietsen is dus eigenlijk een beetje "vals plat" spelen. Maar men gaat met zijn tijd mee. Misschien nog niet helemaal zoals je graag had gewenst.
Ik heb het boekje met 1 stempel. Ik zie er verder vanaf op de fiets.
Berger schreef:
vr 21 feb, 2025 09:16
Lijkt me niet meer dan logisch toch?
Wel vreemd om daar dan over te gaan staan liegen trouwens...
Niets ten nadele van trapondersteuning hoor (voordat de discussie die kant op gaat), maar begrijp dat ze ergens een grens willen trekken.
[/quote]

Niets ten nadele van trapondersteuning hoor (voordat de discussie die kant op gaat), maar begrijp dat ze ergens een grens willen trekken.
[/quote]

Ja en nee, persoonlijk beschik ik over een gezondheid die het toelaat om zonder ondersteuning deze afstand te fietsen. Echter zie ik ook mensen in de kerk die dit heel graag zouden willen maar niet zonder de ondersteuning kunnen. Ik ben dan ook voorstander om daar wel een uitzondering voor te maken. En inderdaad niet dat je dan bij iets wat zoveel persoonlijk kan betekenen moet jokken.
martijnvz schreef:
vr 21 feb, 2025 13:13
Echter zie ik ook mensen in de kerk die dit heel graag zouden willen maar niet zonder de ondersteuning kunnen.
[/quote]

Wat zouden ze precies graag willen. De ervaring, de bezinning, de landschappen, het gezelschap, de ontspanning, de prestatie?

Of de oorkonde.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat die mensen de formele erkenning van de kerk willen hebben dat ze deze pelgrimage hebben voltooid.
Niet de reden waarom ik zou gaan pelgrimeren, maar voor sommigen kan ik me voorstellen dat dat wel een reden kan zijn.
Ik vind het sowieso al maf dat al die mensen in een grote colonne* naar Santiago de Compostela gaan en dan liefst ook nog via 'de route'.
Aan de andere kant hoor ik van Compostela gangers dat er een groot gevoel van verbondenheid kan ontstaan onderweg en dat is dan weer een mooi winstpunt in deze barre tijden waarin kortzichtig het eigenbelang wordt nagejaagd.
Maar goed. Eenmaal aangekomen geldt dan toch dat je een gevoel van voldaanheid hebt dat je zo'n reis hebt weten af te leggen.
Is dat niet een heerlijk gevoel?
Moet daar dan nog een diploma aan toegevoegd worden?
Dat was vroeger bij de avondvierdaagse belangrijk.

* Ik was afgelopen september in Noord Spanje en heb mijn ogen uitgekeken.
De een na de ander, het ene groepje na het andere. Veelal was de een nog niet uit het zicht of de volgende(n) kwamen weer voorbij.
20240903_1240_DSC00341_RX10M3 (Medium).JPG
20240903_1229_DSC00340_RX10M3 (Medium).JPG
Over de organisatie: Wie zijn zij dat ze over de prestaties van mensen willen oordelen?
Ik zag talloze pelgrimsgangers, zowel te voet als op de fiets waarvan de bagage van onderkomen naar onderkomen werd gebracht en onderweg stond het bestelbusje ook nog klaar om de mensen van eten en drinken te voorzien.
Let wel; ik bewonder iedereen die op welke wijze wat dan ook doet. Er is per slot van rekening niets mooiers dan buiten en veelal in de natuur te vertoeven.
20240903_1635_DSC00342_RX10M3 (Medium).JPG
20240903_1635_DSC00343_RX10M3 (Medium).JPG
Als die mensen naar rechts hadden gekeken dan hadden ze bovenstaand tafereel kunnen aanschouwen.
joukon schreef:
vr 21 feb, 2025 10:16
Oorspronkelijk wandelde je als pelgrimage naar Compostella.
Maar als je het je even kon permitteren, ging je te paard of met de boot.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
za 22 feb, 2025 09:25
joukon schreef:
vr 21 feb, 2025 10:16
Oorspronkelijk wandelde je als pelgrimage naar Compostella.
Maar als je het je even kon permitteren, ging je te paard of met de boot.

Groetjes,

Carl
Ik ken er die permitteren het erheen te vliegen en laatste gedeelte naar Compostela lopen. Omdat het kan. Allemaal op weg naar het graf van de apostel Johannes die zich daar zou bevinden?
Een spirituele of fysieke behoefte van de mens.
De meeste mensen leggen die te voet af. Daarna volgt de fiets. Maar je hebt ook die een paard nemen of een kajak. En zelfs hardlopend.
Je kan de reis ook visualiseren in solidariteit met degenen die hem afleggen.
joukon schreef:
za 22 feb, 2025 09:57
de apostel Johannes
Ik begrijp dat je er zelf niet veel mee hebt? :wink:

Carl
Carl schreef:
za 22 feb, 2025 11:53
joukon schreef:
za 22 feb, 2025 09:57
de apostel Johannes
Ik begrijp dat je er zelf niet veel mee hebt? :wink:

Carl
Zo zou ik het niet willen zeggen. Ik heb een eerste stuk afgelegd tot in de buurt van Parijs. Daar raakte ik de route kwijt door weersomstandigheden en niet kunnen vinden van een camping. Had al eens eerder wild gekampeerd tijdens fietsen erheen. Maar dat voelt soms niet als veilig. Sliep uiteindelijk op een bankje in een bushokje. Het regende een aantal dagen. Het was koud. Modderig. Ik was er even klaar mee. Daarna brak corona uit.
En nu is die pelgrimage behoefte weg. Ik heb 1 stempel. Daar ben ik trots op. Ik realiseer mij dat er zoveel pelgrimage dichtbij huis is. Soms denk ik aan mijn grootmoeder die is nooit uit haar dorp gekomen waar zij is opgegroeid. ..... en een broer van haar werd missionaris en kwam in Afrika terecht.Dat kan ook. Ik blijf het bijzonder vinden alle verhalen! Dank hiervoor. :wink:
joukon schreef:
za 22 feb, 2025 12:17
Zo zou ik het niet willen zeggen. Ik heb een eerste stuk afgelegd tot in de buurt van Parijs.
Dan moet ik je helaas mededelen dat je op weg was naar de verkeerde apostel.
Terug naar het onderwerp: als ik het me goed herinner, was elektrische ondersteuning eerst niet toegestaan, vervolgens dus wel, en nu weer niet. Ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn naar de overwegingen hierachter, maar zo te lezen op de site van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob wordt daar niets over prijsgegeven. Jammer.

Groetjes,

Carl
Het is idd beetje een dubbele beslissing.
Iemand die van thuis vertrekt (waar dat ook mag zijn), zich de volle 100% geeft op z'n e-bike, weer, wind en ontij trotseert en een hele resem stempelboekjes laat zien, komt niet in aanmerking voor een "Compostela".
Maar een wandelaar die een week met mooi weer uitzoekt en er een midweekje stappen van maakt (100 km doe je vlotjes in 4 à 5 dagen) én de laatste etappe te voet aflegt, krijgt de hoofdprijs :? .
Carl schreef:
joukon schreef:
za 22 feb, 2025 12:17
Zo zou ik het niet willen zeggen. Ik heb een eerste stuk afgelegd tot in de buurt van Parijs.
Dan moet ik je helaas mededelen dat je op weg was naar de verkeerde apostel.
Carl
Helaas, ik weet even niet met welke apostel je verward geraakt.

Er zijn vele wegen die naar Compostela leiden.
Screenshot_58.jpg
Camino vanuit Parijs
Screenshot_58.jpg (28.4 KiB) 2134 keer bekeken
joukon schreef:
zo 23 feb, 2025 04:37
Je had het hierboven over de apostel Johannes, maar Sant Iago betreft de apostel Jacobus.
PeterVanRijn schreef:
zo 23 feb, 2025 07:47
joukon schreef:
zo 23 feb, 2025 04:37
Je had het hierboven over de apostel Johannes, maar Sant Iago betreft de apostel Jacobus.
Correct. St. Jacobsroute. Had het boekje thuis gelaten. Reed enkel met gpx bestand. Johannes overigens ook interessant. Maar dat is op een andere plek; Byzantijns Efeze .
Headley schreef:
za 22 feb, 2025 23:14
krijgt de hoofdprijs :? .
De hoofdprijs? Een of andere oorkonde die met vele 1000-en worden verstrekt?

Het stempelboekje lijkt mij een veel mooier aandenken - en vol herinneringen.
Fedor schreef:
zo 23 feb, 2025 11:28
Headley schreef:
za 22 feb, 2025 23:14
krijgt de hoofdprijs :? .
De hoofdprijs? Een of andere oorkonde die met vele 1000-en worden verstrekt?

Het stempelboekje lijkt mij een veel mooier aandenken - en vol herinneringen.
Of gewoon iets dat je onderweg leest.
IMG20250216180343.jpg