Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boemeltreintje vanaf Santiago - Forum Wereldfietser

Boemeltreintje vanaf Santiago

Hoi
Ik zou graag met het smalspoorttreintje van Santiago de C. naar de Franse grens willen met elektrische fiets.
Is dat te doen? Heeft iemand tips voor mij?
Er gaat een regionale trein naar de grens, naar Irun. Overstappen op een echt boemeltje naar St Jean Pied du Port als je daar moet zijn. Ik deed dit enkele jaren geleden. Fiets mag gratis mee dacht ik. Wel kaartje kopen.
Mic schreef:
di 18 feb, 2025 23:34
Fiets mag gratis mee dacht ik. Wel kaartje kopen.
Je moet ook voor je fiets een kaartje kopen in de automaat.
Er lopen smalspoortjes langs de noordkust van Spanje>
Je moet hier voor van Santiago naar Ferrol. je moet onderweg een aantal keren overstappen. In Bilbo-Bilbao zelfs naar en ander station.
Van Ferrol tot Bilbo-Bilao reed de Feve. Deze is overgenomen door de nationale spoorwegmaatschappij RENFE. Vanaf Bilbo-Bilbao rijdt de Euskotren tot net over de grens in het Franse Hendaye.Net voor het station, vanwaar de TGV met fietsplaatsen naar Parijs vertrekt.
Ik heb mij proberen te verdiepen in een dienstregeling. Ben er nog niet uit, maar ik schat dat je zeker 3 dagen onderweg bent met het boemeltje. Op sommige gedeeltes rijdt er maar 3 x per dag een doorgaande trein.
Je moet ook verschillende keren overstappen.
Lijkt mij wel een mooie treinreis.
Dank jullie wel, lijkt me leuk en ik heb geen haast. Dus dan ga ik dat doen.
Ik heb hier zelf ook aan gepuzzeld. Van Santiago naar Santander ziet het resultaat zo uit:
Screenshot 2025-02-24 153238.png
Je kunt zo in een dag of 5 tot in San Sebastian komen.

Als alternatief zou je in twee dagen via Lugo naar Ribadeo kunnen fietsen en daar op de tweede dag de trein langs de kust nemen. De late aankomst in Oviedo heb ik vervangen door een overnachting in de buurt van Cudillero en de dag erna 50 km fietsen naar Oviedo. De trein vertrekt daar immers pas in de middag.
Screenshot 2025-02-24 154156.png
Screenshot 2025-02-24 154156.png (13.75 KiB) 762 keer bekeken
Mijn puzzelwerk deed ik aan de hand van de on-line dienstregelingen van Renfe in 2024. Je zou moeten controleren of die in 2025 nog hetzelfde zijn.
Omdat ik mijn reis naar Santiago heb moeten doorschuiven van 2024 naar 2025 heb ik nog niet ervaren of mijn uitgestippelde traject een beetje haalbaar is.
Hoi
oh wat goed, thanks! kaartjes kunnen dus gewoon op het station gekocht worden, das fijn.
Stukjes fietsen tussendoor is geen enkel probleem natuurlijk.