Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichte fiets voor elke dag én fietsvakanties - Forum Wereldfietser

lichte fiets voor elke dag én fietsvakanties

Al een tijd ben ik op zoek naar een lichte fiets voor elke dag én fietsvakanties, waarmee ik gemiddeld stabiel >20km/u ga, zodat ik in een half uur op mijn werk ben, ook bij behoorlijk slecht weer. Nu ga ik 18km/u in goede omstandigheden (op een Workcycles opafiets; 28,8 kg incl slot met voorop een heel praktisch maar windvangend mandje). Dit is een superfijne fiets, omdat je er vrijwel onbeperkt kinderen en boodschappen aan kan hangen. Maar dat is niet meer zo nodig en het wordt me te traag en zwaar.

Tochten maak ik nu op een aluminium racefiets Trek Émonda ALR 4 (derailleur/schijfrem). Deze tweedehands fiets is met een bikefitting op maat afgesteld en fietst fijn. Ik kan er lichte fietstasjes aanhangen met een Ortlieb Quick Rack. Maar heeft twee minpunten: net te sportief afgesteld, waardoor ik minder fijn rond kan kijken dan ik in mooie gebieden wil. En voor dagelijks gebruik vraagt dit teveel onderhoud.

VRAGEN
- Houding: sportiever dan op de stadsfiets maar meer om me heen kunnen kijken dan racefiets: Hoe ervaar/kies ik wat het juiste compromis is? Het liefst zou ik 1 of 2 soorten/modellen een week of wat uitproberen? Naast houding gaat het ook om hoe een fiets spoort en voelt?
- Hoe diefstalgevoelig is nu een fiets met bijv. rohloff in Amsterdam? GPS tracking e.d. is een optie.
- Hoe beperk ik mijn zoekgebied? Er zijn veel merken en modellen.
- Ik kijk bijvoorbeeld (puur op marketing/uitstraling) naar een Santos Race Lite. Maar hoe groot/wezenlijk is nu het verschil met een (ik noem maar wat) Koga F3?

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- woon-werk, dagelijks
- fietstrips van 1 tot max 7 dagen, NW Europa

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
- woon/werk wil ik >20km/u ook bij bar slecht weer, zodat ik in een half uur op mijn werk ben
- tripjes tussen 70-150 per dag

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
- hier zit twijfel: een endurance houding op een racefiets is me denk ik net iets teveel, omdat je minder om je heen kan kijken

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
- Ja, dagelijks

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
- af en toe bospaden, gravel

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
- NW Europa, Schotland, Alpen is het meest wilde

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
- Licht kamperen tot elders slapen (hostels e.d.)

JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
- 1m80 en 76 kg.

WAAR WOON JE?
- Amsterdam

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
- circa 15kg? Als er een keer 20kg op past.

WAT IS JE BUDGET?
- Niet duurder dan nodig, als dit het waard is wacht en spaar ik langer: 2.000-6.000

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
- Meerdaagse tochten op stadsfiets, mountainbike, toerfiets, racefiets etc

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
- 120 soms 150km

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
- Workcycle opafiets (28,8 kg incl. kettingslot) en windvangend mandje. De Nexus 7-speed is geen groot genot (maar t werkt).
- Trek Émonda ALR 4 Disc: aluminium racefiets (maat 58). Deze tweedehands fiets is met een bikefitting op maat afgesteld en fietst heel fijn.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD?
- Eenvoudige dingen, ben niet onhandig maar wil me hier niet in ontwikkelen en vertrouw graag op een aardige FM

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
- Zeker.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
- De Santos Race Lite spreekt me aan maar dat is puur op uitstraling/gewicht
- Als het zo uitkomt wil ik een lange alpiene klim aankunnen, dus laag verzet.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
- Ik heb de tijd.
Kan je je fiets thuis en op het werk binnen stallen? Anders wordt het een flink gewicht aan sloten meenemen en je betaalt je bij een dure fiets scheel aan een diefstalverzekering.
Race Lite staat per ‘25 niet meer in de catalogus. Is ook wel begrijpelijk; er kan nog zo’n rohloffnaaf en luxe sticker op zitten maar wie koopt er nu nog een nieuwe alu racefiets met velgremmen en quick release assen. Kunnen ook geen dikke banden in, dat hele concept bestond nog lang niet toen de race lite geboren werd. Race lite; het ga je goed.
Kan je je fiets thuis en op het werk binnen stallen?
Verzekeren is inderdaad nauwelijks de moeite (in drie jaar tijd betaal je bijkans de nieuwwaarde). Ik overweeg een combinatie van enigszins verborgen GPS-tracker en verwijderen/afplakken van logo's...

Of dus een een relatief alledaagsere fiets waarbij diefstal wat minder hard aankomt...
Race lite; het ga je goed.
Helder - de cross lite dan misschien
De marketing machine doet z'n werk goed in dit geval.... :shock: Santos Cross Lite. Een alu frame met Rohloff met nul accessoires : €6900,
Staar je niet blind op een Santos. Dat blijft een alu frame met veel poeha-marketing-praat.
Ik gok dat dit wel goedkoper kan.

Maar, als de fiets ook als woon-werk paard gaat ingezet worden, zou ik een riemaandrijving kiezen. Al doet een gesloten kettingkast bij een ketting ook wonderen.

Edit:aanvulling
Niet goedkoop, maar de wachtberg edities van de indworx grandone en all rohler vind ik wel erg fraai!
Dat verzekeren valt overigens reuze mee bij enra, als je naar de 5 jaars variant kijkt bijv.
Ik vond verz ook prima te doen voor 5 jaar, dekking ook dikke prima, eerste 3 jaar 100% dan 75% dan laatste jaar 60% en dan nieuw voorstel.

Gaastra 4.14 iets?

https://gaastrabikes.eu/index_nl.php

https://www.vakantiefietser.nl/vakantie ... fyts-4-14/

Hoeft natuurlijk niet bij die winkel maar staat wellicht nuttige info op de site.

Gr ej
Ik kan me voorstellen dat je voor elke dag/woon werk geen derailleur wil. Dan kom je bij de rohloff/pinion met riem uit. Of je doet het ander, namelijk 2 fietsen:

Lichte singlespeed met dikke ketting van een paar honderd euro om mee door Amsterdam te crossen, lekker boeie als die gejat wordt.

Gravel+/lichte vakantiefiets met derailleur voor de mooie tochtjes buiten Amsterdam.
Dank jullie wel.

Wat ik leerde:

Een fiets is al heel snel 15kg (of zwaarder). Dus eerst uitzoeken hoe belangrijk het gewicht voor mij is. Daarmee kom ik op de volgende aanpak:

- Gaastra 4.14 (18kg)
Goed: wellicht ervaar ik dat als net de upgrade van mijn huidige Workcycles fiets - een proefrit zal dat wel duidelijk maken.

En vervolgens een proefrit op fietsen die bijna 2x zo duur zijn (en diefstalgevoelig):

- Tout Terrain Blueridge
- Avaghon Racert
- Santos Cross Lite

Dan heb ik drie best wel uiteenlopende fietsen geprobeerd. Daar wordt ik of blij van of ik merk weinig verschil en dan zien we wel weer verder.

Verzekeren kost bij ENRA minimaal 22% van nieuwwaarde, direct aftikken. Dat bedrag direct apart zetten en vervolgens sparen voor wat het lot brengt zou eerder mijn keus zijn. Binnenstallen is niet echt een optie. Ik zet hem ook voor een winkel neer.

Dan heb ik nog twee dingen uit te zoeken:

riem/naaf of ketting/naaf of ketting/derailleur
IdWorx gaat los op de nadelen van de gate-drive. En het klopt dat derailleur en ketting praktische voordelen hebben (gewicht, eenvoud van vervanging/reparatie). Eens in de week wat olie of wax sproeien en 4-6x per jaar een tuinslang eroverheen is haalbaar. Betekent misschien elke jaar een nieuwe groepset. Maar dat weegt misschien wel op tegen de nadelen van andere opties?

Extra's
De online configurators nodigen natuurlijk erg uit tot het volhangen van de fiets. Terwijl je soms pas na verloop van tijd weet wat echt handig en fijn werkt. Moet nog even bedenken wat handig is wat betreft later bijkopen of vertrouwen op advies van de verkoper...
Bij een naafversnelling zou ik zelf altijd voor een ketting gaan. Heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Af en toe schoonwrijven, een paar keer per jaar iets strakker zetten (bij mijn fiets met achterpadden), en elk jaar voor een paar tientjes een nieuwe erop leggen. Dat is erg weinig werk. Met een riem luistert het een stuk nauwer. Als er iets misgaat, kan je het (onderweg) mogelijk niet zelf verhelpen. En een riem is ook nog eens duurder in aanschaf.
Poise schreef:
do 13 feb, 2025 18:21
Niet goedkoop, maar de wachtberg edities van de indworx grandone en all rohler vind ik wel erg fraai!

Afbeelding

Vind deze ook erg mooi staat te koop in de opruiming bij Peeten in Baarlo. Net geen 4K. Niet wat de topicstarter zoekt helaas. Edit of misschien wel.