Al een tijd ben ik op zoek naar een lichte fiets voor elke dag én fietsvakanties, waarmee ik gemiddeld stabiel >20km/u ga, zodat ik in een half uur op mijn werk ben, ook bij behoorlijk slecht weer. Nu ga ik 18km/u in goede omstandigheden (op een Workcycles opafiets; 28,8 kg incl slot met voorop een heel praktisch maar windvangend mandje). Dit is een superfijne fiets, omdat je er vrijwel onbeperkt kinderen en boodschappen aan kan hangen. Maar dat is niet meer zo nodig en het wordt me te traag en zwaar.
Tochten maak ik nu op een aluminium racefiets Trek Émonda ALR 4 (derailleur/schijfrem). Deze tweedehands fiets is met een bikefitting op maat afgesteld en fietst fijn. Ik kan er lichte fietstasjes aanhangen met een Ortlieb Quick Rack. Maar heeft twee minpunten: net te sportief afgesteld, waardoor ik minder fijn rond kan kijken dan ik in mooie gebieden wil. En voor dagelijks gebruik vraagt dit teveel onderhoud.
VRAGEN
- Houding: sportiever dan op de stadsfiets maar meer om me heen kunnen kijken dan racefiets: Hoe ervaar/kies ik wat het juiste compromis is? Het liefst zou ik 1 of 2 soorten/modellen een week of wat uitproberen? Naast houding gaat het ook om hoe een fiets spoort en voelt?
- Hoe diefstalgevoelig is nu een fiets met bijv. rohloff in Amsterdam? GPS tracking e.d. is een optie.
- Hoe beperk ik mijn zoekgebied? Er zijn veel merken en modellen.
- Ik kijk bijvoorbeeld (puur op marketing/uitstraling) naar een Santos Race Lite. Maar hoe groot/wezenlijk is nu het verschil met een (ik noem maar wat) Koga F3?
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- woon-werk, dagelijks
- fietstrips van 1 tot max 7 dagen, NW Europa
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
- woon/werk wil ik >20km/u ook bij bar slecht weer, zodat ik in een half uur op mijn werk ben
- tripjes tussen 70-150 per dag
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
- hier zit twijfel: een endurance houding op een racefiets is me denk ik net iets teveel, omdat je minder om je heen kan kijken
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
- Ja, dagelijks
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
- af en toe bospaden, gravel
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
- NW Europa, Schotland, Alpen is het meest wilde
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
- Licht kamperen tot elders slapen (hostels e.d.)
JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
- 1m80 en 76 kg.
WAAR WOON JE?
- Amsterdam
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
- circa 15kg? Als er een keer 20kg op past.
WAT IS JE BUDGET?
- Niet duurder dan nodig, als dit het waard is wacht en spaar ik langer: 2.000-6.000
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
- Meerdaagse tochten op stadsfiets, mountainbike, toerfiets, racefiets etc
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
- 120 soms 150km
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
- Workcycle opafiets (28,8 kg incl. kettingslot) en windvangend mandje. De Nexus 7-speed is geen groot genot (maar t werkt).
- Trek Émonda ALR 4 Disc: aluminium racefiets (maat 58). Deze tweedehands fiets is met een bikefitting op maat afgesteld en fietst heel fijn.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD?
- Eenvoudige dingen, ben niet onhandig maar wil me hier niet in ontwikkelen en vertrouw graag op een aardige FM
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
- Zeker.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
- De Santos Race Lite spreekt me aan maar dat is puur op uitstraling/gewicht
- Als het zo uitkomt wil ik een lange alpiene klim aankunnen, dus laag verzet.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
- Ik heb de tijd.
Tochten maak ik nu op een aluminium racefiets Trek Émonda ALR 4 (derailleur/schijfrem). Deze tweedehands fiets is met een bikefitting op maat afgesteld en fietst fijn. Ik kan er lichte fietstasjes aanhangen met een Ortlieb Quick Rack. Maar heeft twee minpunten: net te sportief afgesteld, waardoor ik minder fijn rond kan kijken dan ik in mooie gebieden wil. En voor dagelijks gebruik vraagt dit teveel onderhoud.
VRAGEN
- Houding: sportiever dan op de stadsfiets maar meer om me heen kunnen kijken dan racefiets: Hoe ervaar/kies ik wat het juiste compromis is? Het liefst zou ik 1 of 2 soorten/modellen een week of wat uitproberen? Naast houding gaat het ook om hoe een fiets spoort en voelt?
- Hoe diefstalgevoelig is nu een fiets met bijv. rohloff in Amsterdam? GPS tracking e.d. is een optie.
- Hoe beperk ik mijn zoekgebied? Er zijn veel merken en modellen.
- Ik kijk bijvoorbeeld (puur op marketing/uitstraling) naar een Santos Race Lite. Maar hoe groot/wezenlijk is nu het verschil met een (ik noem maar wat) Koga F3?
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- woon-werk, dagelijks
- fietstrips van 1 tot max 7 dagen, NW Europa
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
- woon/werk wil ik >20km/u ook bij bar slecht weer, zodat ik in een half uur op mijn werk ben
- tripjes tussen 70-150 per dag
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
- hier zit twijfel: een endurance houding op een racefiets is me denk ik net iets teveel, omdat je minder om je heen kan kijken
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
- Ja, dagelijks
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
- af en toe bospaden, gravel
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
- NW Europa, Schotland, Alpen is het meest wilde
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
- Licht kamperen tot elders slapen (hostels e.d.)
JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
- 1m80 en 76 kg.
WAAR WOON JE?
- Amsterdam
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
- circa 15kg? Als er een keer 20kg op past.
WAT IS JE BUDGET?
- Niet duurder dan nodig, als dit het waard is wacht en spaar ik langer: 2.000-6.000
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
- Meerdaagse tochten op stadsfiets, mountainbike, toerfiets, racefiets etc
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
- 120 soms 150km
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
- Workcycle opafiets (28,8 kg incl. kettingslot) en windvangend mandje. De Nexus 7-speed is geen groot genot (maar t werkt).
- Trek Émonda ALR 4 Disc: aluminium racefiets (maat 58). Deze tweedehands fiets is met een bikefitting op maat afgesteld en fietst heel fijn.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD?
- Eenvoudige dingen, ben niet onhandig maar wil me hier niet in ontwikkelen en vertrouw graag op een aardige FM
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
- Zeker.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
- De Santos Race Lite spreekt me aan maar dat is puur op uitstraling/gewicht
- Als het zo uitkomt wil ik een lange alpiene klim aankunnen, dus laag verzet.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
- Ik heb de tijd.