Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Flixbus

Hayo schreef:
do 30 jan, 2025 20:54
Flixbus geeft wel mogelijkheid voor "speciale bagage" met l+b+h=<240cm en 30 kg. met een hoes die gemakkelijk op de fiets wegpakt (een "rinko bag") en wat demontage zou dat moeten gaan
Ik ga dat dit voorjaar proberen met een niet al te nieuwe fiets
Verstandig om dat niet met een goeie fiets te doen, want je zult hem moeten laten staan. :wink: Speciale bagage mag geen hoes zijn, je zult een doos (of koffer) moeten gebruiken.

Groetjes,

Carl
Carl, dat lees ik nergens in de voorwaarden bij Flixbus. Voor grote muziekinstrumenten is dat een advies en nog niet eens een voorwaarde. onderstaand de voorwaarden voor vouwfietsen als extra bagage, dus met een hoes, en nog geschreven op de situatie dat andere fietsen gewoon achterop gaan.

Fietsvervoer in de bagageruimte (https://www.flixbus.nl/service/fiets-in-de-bus)

Alleen vouwfietsen zijn toegestaan
Max. afmetingen: 240 cm (lengte + breedte + hoogte)
Max. gewicht: 30 kg
Geen elektrische fietsen, tandems of driewielers
Vervoerd als 'speciale bagage' in de bagageruimte
1 stuk speciale bagage per persoon
Steek je fiets in je eigen transporttas
Indien nodig, haal je fiets uit elkaar om te voldoen aan de vereiste afmetingen

Hoe boek ik een vouwfiets als speciale bagage?

Voeg je vouwfiets toe als 'speciale bagage' onder 'Extra's' bij het afrekenen.
Hayo schreef:
za 01 feb, 2025 09:06
Carl, dat lees ik nergens in de voorwaarden bij Flixbus.
Ik ook niet, dus ik heb het nagevraagd. In de chat, die je volgens mij pas kunt gebruiken als je geboekt hebt want Flixbus gaat zeer spaarzaam met contactmogelijkheden om, is me verteld dat speciale bagage alleen een koffer of doos mag zijn. Sowieso is de eerste reactie van de chauffeurs die je met een doos zien staan: “Mag niet mee!” ongeacht het feit dat er gewoon speciale bagage op je ticket staat. Het uitgangspunt bij Flixbus is Nee, tenzij… en er zijn zeker chauffeurs die je onverbiddellijk laten staan als ze denken dat iets niet volgens de regels is. Daarom zou ik niets proberen dat niet expliciet is toegestaan.
Althans, dit zijn mijn eigen ervaringen, de meest recente van september 2024 (Rotterdam-Lissabon).

Groetjes,

Carl
^^^
Onnodig alarmerend bericht. In de 20+ keer dat ik met Flixbus heb gereisd is het slechts één keer tot een probleem gekomen (dubbeldekbus: méér passagiers, minder bagageruimte) en toen ben ik uiteindelijk toch meegeraakt. Fiets meestal in plastic verpakt, soms in een lichte hoes. Voorwiel er uit, zadel laag, pedalen verwijderd en stuur los. Tot een paar jaar geleden was Flixbus strenger wat de afmetingen van XL bagage betreft, toen haalde ik meestal ook het achterwiel los en ging mijn bagagedrager er af, met een compacter pakket tot gevolg. Naar mijn gevoel (maar dat weet ik dus niet) heeft Flixbus de regels versoepeld juist om fietsvervoer makkelijker/mogelijk te maken voor bussen zonder fietsdrager achterop.

Schermafbeelding 2025-01-31 om 14.33.22.png
Schermafbeelding 2025-01-31 om 14.33.22.png (354.91 KiB) 2864 keer bekeken
ik heb in november 2024 een flixbus geboekt; met fiets. vanuit groningen naar rome. eind maart. toen kon het dus nog wel. Het was wel even puzzelen want weinig data waarbij mijn fiets mee kon.
Bij de Flixbus is nu weer mogelijk om ook een fiets bij te boeken.