Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin nodig of niet? - Forum Wereldfietser

Garmin nodig of niet?

Heb je bij fietsreizen binnen Europa genoeg aan een smartphone voor navigatie? Of is een Garmin toch echt erg handig? Voor ik veel geld uitgeef en blijkt dat ik het ook met een smartphone af kan:)
Wanneer je je smartphone en powerbank regelmatig (dagelijks) van stroom kunt voorzien gaat het prima met een smartphone. Inmiddels verbruiken deze zoveel stroom dat het mij niet lukt ze met mijn naafdynamo opgeladen te houden. Bij regelmatig wildkamperen wordt het lastiger.
Noot: ik heb nog niet heel veel ervaring met fietsen. grootste rit is naar st idesbald in belgie vanuit Utrecht.

Ik heb het gedaan met mijn mobiel (app; mapy.cz) een een powerbank. iedere avond werd deze bijgeladen. Ik heb nu ook een lader gekocht voor op mijn naafdynamo, maar die heb ik nog niet getest. Enige wat wel handig is om te weten is of je mobiel waterdicht is, of die waterdicht kan maken. Dat laatste, waterdicht maken, gaat vaak ten koste van de leesbaarheid. Bij veel regen kan ik mij voorstellen dat een Garmin fijner is om te gebruiken. Maar steeds meer mobiele telefoons zijn ook waterdicht...
Ik navigeer met smartphone, opladen doe ik via de naafdynamo.
OK, het batterijniveau moet je in de gaten houden, maar het is ook weer niet zo dat het scherm 24/7 op moet staan terwijl je fietst.
Op langere stukken kan het scherm best uitgezet worden, kom je op een splitsing en je twijfelt, snel even het scherm op, verifiëren en dan terug uitzetten. Zo kan ik rustig een volle dag fietsen op één batterijlading, zonder onderweg te laden. De laatste uren laad ik dan wel op zodat ik met een volle batterij op de camping kom.

Ik gebruik voor de waterdichtheid van de gsm een houder van SP-connect (extreme-houder). Kost wel wat maar je hebt dan ook wat. Waterdicht en je kan het scherm prima bedienen, zichtbaarheid van het scherm is OK.
Maar steeds meer mobiele telefoons zijn ook waterdicht
Volgens mij is waterdichtheid geen probleem meer, wel dat het scherm reageert op de regendruppels, daarom stop ik mijn telefoon bij regen alsnog in een hoesje, wat de leesbaarheid id niet ten goede komt.
Met een dedicated fietscomputer is je stuur wel een stuk cleaner.

Ik ben erg blij met mijn Wahoo Bolt.
Nodig niet; wel een stuk praktischer (vind ik dan). Veel betere batterijduur en een stuk beter bestand tegen regen dan de gemiddelde telefoon.
Je kan ook fietsen met oordopjes (of 1 oordopje), waarbij de navigatie meneer of mevrouw je verteld waar je heen moet. Dan kan je telefoon in je zak. Dan doet je telefoon wel het werk dus gaat ie wel ee keer leeg. Of met een swartwatch. Maar die moet je dan ook een keer opladen. Navigatie op een smartwatch is de rede dat ik misschien wel een keer zo'n ding koop.
Ik combineer vaak kaarten met Google Maps op mijn telefoon. Zat eraan te denken om een Garmin Edge Explore 2 te kopen maar die voelt vergeleken met mijn smartphone zo ouderwets aan dat ik er tot nu toe van heb afgezien.
Heb nu op mijn stuur nu een telefoonhouder gemonteerd die mijn telefoon ook een beetje opgeladen houdt en waarmee ik met een app kan navigeren. Dit voorjaar maar eens testen.
Google Maps
super jammer als je navigeert met Google Maps, die is echt niet geschikt voor fietsers.
en super goed als je navigeert met Organic Maps, een perfecte begeleider op de fiets.
Hier het GPS kamp al is dat dan nu een Hammerhead Karoo2, en daarvoor ook diverse Garmin's gehad. Als je nieuw instapt is het in het begin denk ik best een idee om 1 van de navigatie-apps (behalve google-maps) te proberen om te zien of en hoe dat bevalt, een dedicated GPS kan later altijd nog.
De een is wat gebruiksvriendelijker dan de andere en soms is er ook best even wat doorzettingsvermogen nodig om het je eigen te maken. (en dan heb ik het niet over de Garmin GPS, dat is nog een stuk lastiger, zeker in het begin)
Heb het anderhalf jaar met alleen smartphone geprobeerd, de app, zelfs osmand, bedient fijner dan garmin, maar ik gebruik toch weer een garmin. Een smartphone is erg snel leeg, waardoor ik te vaak bezig ben met de stroomvoorziening, werkt waardeloos in de regen, en belangrijkst: zorgt er voor dat je ook tal van andere berichten ziet; een belangrijke reden om te fietsen is juist even helemaal weg zijn. De smartphone ligt nu dus weer onderop weggeborgen. Mn garmin 1040 gaat zeker bij wat zon bijna een week mee, erg fijn als je wildkampeert.
Ik gebruik mijn oude mobiel uit 2017 voor navigatie met Osmand. Mobiel heeft geen simkaart meer en is helemaal leeg wat apps betreft: alleen Osmand en Mail zit erop. Als het regent gaat er een hoesje omheen.
Op mijn vakantiefiets krijgt ie stroom via een SON dynamo, de APPCON3000 zit er tussen. Op mn MTB stroom van een powerbank.
Daarvoor gebruikte ik de GPSMAP 64s van Garmin. Ik vind Osmand fijner, ook gemakkelijker voor het laden van kaarten en routes.
Hier ben ik zelf ook nog niet over uit inderdaad, maar toch neig ik naar navigatie op de iPhone.
En dan met behulp van een dynamo al dan niet i.c.m. met een omvormer/accu/powerbank.

Zoals in deze thread besproken wordt: viewtopic.php?t=35614

Doch wanneer de wens is cadans en hoogteverschil gemeten te willen hebben is algauw toch een Garmin of soortgelijke fietscomputer nodig.
Bert van Sprang schreef:
vr 07 feb, 2025 14:57
Google Maps
super jammer als je navigeert met Google Maps, die is echt niet geschikt voor fietsers.
Ik kom in het buitenland af en toe wel eens op wegen of wat daar voor door moet gaan waar ik niet wil zijn inderdaad maar normaal gesproken werkt het best goed en qua oriëntatie ongeëvenaard vind ik.
Hallo Dos Santos,

ik heb jaren met OSMAND genavigeerd, dat vreet wel aardig wat stroom.
OSMAND kan je met 7 gebieden gratis gebruiken, goed om uit te proberen met testritten.
Met een bestickerde route kan je hem tussendoor uitzetten en je zet hem weer aan als je twijfeld. De reden dat ik toch een Garmin gekocht heb is dat die waterdicht is en minder gevoelig voor warm weer. Mijn telefoon is in Frankrijk een paar keer uitgegaan boven de 35 graden in combinatie met de OSMAND, hij werd simpelweg te heet... Ik ben blij met mijn Garmin, maar er zijn misschien ook andere opties die goedkoper zijn. Toevallig zag ik gisteren de Sigma ROX 4.0. Geen idee of het geschikt is...
Ik heb de fiets en wandelbeurs vorig jaar bezocht en een lezing over GPS van Joost Verbeek gevolgd. Ook dit jaar geeft hij de lezing weer. https://www.fietsenwandelbeurs.nl/?hb_e ... #more-5786 Ik heb zijn boek gekocht. Garmin vind ik een rare logica hebben qua menu's. Zijn boek heeft mij een hoop ergernis bespaard. Zelf hebben wij routes met Komoot gemaakt en daarna gesynchroniseerd. Zo konden wij ook de Reitsma's route erop zetten en naar Italie fietsen zonder gezoek. Bij de route hadden we stukken van de Rurradweg en Rheinradweg best zonder kunnen fietsen, de rest was best lastig.
Ik heb de Garmin niet op navigatie, hij volgt een track en geeft de afstand tot de volgende kruizing aan en op de kaart mijn positie. Daardoor hoeft hij niet de hele dag te lopen rekenen en herberekenen. dat scheelt een hoop stroom.

Groeten Maarten van Scheppingen
Hier nog steeds een eTrex. Werkt voor mij nog prima (zolang mijn ogen het scherm nog kunnen aflezen) en doet lang met batterijen. Een telefoon zou al gauw een investering in een lader beteken waarbij het kosten flink oplopen.

Hier dus een duidelijke voorkeur voor een GPS. Mocht er een goed alternatief voor de eTrex komen (moderne mount, groter scherm, lange accuduur en verder zo min mogelijk poespas) dan komt die er wel.
Als je dit zo allemaal leest zou je niet geloven dat mensen in de vorige eeuw überhaupt op fietsvakantie konden gaan. En ook nog op hun bestemming aankomen!

Afbeelding

</ouwelul>

Meer serieus: de route voorbereiden op de kaart en in geval van twijfel de telefoon erbij pakken en Google Maps raadplegen waar je precies zit werkt naar mijn ervaring prima.
Ik ben ook nog uit de tijd dat je om je weg te vinden op een wat langere vakantie al snel aan de 1 kilo papieren kaarten meenam nog maar weinig bewegwijzerde routes vorige eeuw. Ook dat heeft zeker zijn charme maar je moet wel veel meer opletten op waar je bent op de kaart dan met een GPS. En dat geeft je dus weer meer tijd om lekker om je heen te kijken en te genieten.
Een telefoon kun je tegenwoordig ook prima met een powerbank of naafdynamo opladen, het beste 1 met een buffer. De GPS wereld staat inmiddels ook niet stil Wahoo heeft er inmiddels 1 die 30 uur op een accu mee zou gaan, en Garmin en Hammerhead komen daar inmiddels met hun duurdere modellen ook in de buurt. vraag is wil je zoveel geld uitgeven voor een met name op prestaties gerichte navigatie.