Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff schakelen onder vriespunt - Forum Wereldfietser

Rohloff schakelen onder vriespunt

Dag allemaal,

Ik heb de laatste tijd meer en meer problemen met het schakelen van mijn Rohloffnaaf bij temperaturen beneden vriespunt. Je vertrekt thuis, naaf schakelt prima, maar al na 15 minuten fietsen is het lastig of soms zelfs bijna onmogelijk om nog te schakelen. Zodra de temperaturen weer boven nul zijn, zijn de problemen verdwenen.

Ik zal vast niet de eerste zijn met dit soort problemen, dus mijn vraag/vragen:
- Ik vermoed dat het te maken heeft met vocht in de schakelkabels?
- Zo ja; zijn er huis-tuin-en-keuken trucjes om dit te verhelpen?

Aanvullende info: versnellingskabels (binnen en buiten) zijn afgelopen winter nog vervangen, en fiets staat altijd binnen in een verwarmde ruimte, dus ik had persoonlijk niet zo snel problemen met vocht verwacht...
Hier hetzelfde probleem. Vanaf temperaturen van -3 a -5 C. Al 20 jaar. Nog geen oplossing gevonden. Mijn fiets staat bijna altijd binnen geparkeerd - ik zou ook verbaasd zijn mocht het vocht zijn in de schakelkabels dat bevriest. Soms heb ik het gevoel dat het kabelkrimp is en dat de kabels onder te grote spanning komen te staan want het schakelen wordt heel geleidelijk aan stugger en stugger tijdens de vriesrit. Maar dat zal wellicht ook onjuist zijn.

Gelukkig zijn die hele koude dagen op een hand te tellen dus heb ik er niet zo heel veel last van. Maar het is wel een puntje.

Kortom, zelfde probleem, (nog) geen oplossing.
Eerst even de buitenkabels goed controleren of er geen breuken of scheurtjes zijn, vooral bij metalen kabelhouders aan het frame (of bij de doorvoer in het frame bij interne kabels) komen er nog wel eens scheurtjes in de buitenkabels.

Even de binnenkabels vervangen, zodra je de oude binnenkabels hebt verwijderd even de oude buitenkabels doorblazen met een compressor (hoge druk) zodat alle vocht eruit is.

Daarna even dun laagje ptfe spray op de nieuwe kabels voordat je ze er doorheen trekt. Op het uiteinde bovenaan de kabels even een klein laagje vaseline smeren zodat er geen vocht in de buitenkabels kan lopen.

Voor de zekerheid even nieuwe (originele Rohloff) kabelhoedjes monteren zodat je zeker weet dat de afdichtingen weer goed zijn.

Alles juist afstellen en je kan weer 20.000 km voorruit.
kan ook komen doordat de olie in de naaf koud en dik wordt, beetje spoel olie erbij schijnt te helpen
Daarom ook minimaal 1 keer per jaar de olie vervangen want er komt altijd condens vorming in de naaf. Extra olie toevoegen heeft vaak een grotere kans op lekkage tot gevolg, zeker als je er ook mee in de bergen gaat rijden mag het olie niveau niet meer dan 12.5 ml zijn.
Bedankt allemaal voor de reacties.

@Aniphys, voor mij is dit wel een nieuw probleem; ik heb de afgelopen jaren genoeg bij temperaturen onder nul gefietst en heb er nooit eerder last van gehad.

@John, de kabels had ik al gecontroleerd, visueel ziet alles er prima uit. De voorste metalen kabelhouder heb ik eerder al vervangen door een 3D-geprinte variant, aangezien dat inderdaad een stresspunt was waar de buitenkabel als eerste breekt.

Ik had zelf niet verwacht dat het de naaf zelf kon zijn, maar met vocht en condens zou dat inderdaad zomaar kunnen. Ik zit weer tegen de 5000 km sinds de laatste oliewissel, dus die zal ik eerst eens vervangen. Mocht dat niet helpen, dan zal ik je (John) tips voor de kabels proberen.
Goedemorgen,
Ik heb hier afgelopen jaren ook nooit last van gehad, gister opeens wel, exact hetzelfde probleem….gefietst, fiets 15 min stilstand en daarna bevroren…geen idee waarom gister opeens wel…

Gr ej
Waarschijnlijk condens vorming in je kabels, fiets lekker warm binnen en dan de kou in en daarna weer goed koud een warme ruimte in.
1 druppel regenwater of condens in je kabel is al genoeg om de boel te laten bevriezen, dus rem je of hydraulisch of niet maar dan zou je het probleem daar ook moeten ondervinden (en dat is nog gevaarlijker)
Wel opmerkelijk dat het probleem nu optreedt en andere jaren als het vriest niet.
Zou het ook iets met de hoge luchtdruk van de laatste dagen te maken kunnen hebben ?
Ik heb het nu al 2x gehad dat ik mijn draai schakelaar kon rond draaien zonder dat hij schakelde.

Ik zet de schakelaar in stand 14, haalde de kap er af en met steek sleutel 8 zet ik de naaf in versnelling 14.
heb het 2 jaar geleden ook gehad en was inderdaad vocht in de kabel dat bevroor tijdens het fietsen
alles vervangen en weg probleem
kijk eens hoelang je kabelset al op de fiets zit
als dat al een aantal jaren is grote kans dat dit het probleem is
het heeft niks met de olie in de naaf te maken
Sowieso adviseert Rohloff de kabels iedere 20.000 km te vervangen dus een extra reden dit te doen. Gebruik wel altijd de originele Rohloff kabels.
De binnen- en buitenkabels zijn afgelopen voorjaar nog vervangen, sindsdien ~5000 km mee gefietst. Ik heb toen wel een Elvedes binnenkabel (https://www.bike4travel.nl/rohloff/4446 ... 13474.html) en Avaghon buitenkabel (https://www.bike4travel.nl/kabels/5541- ... 11437.html) gebruikt.

Ik verwacht morgen een setje originele kabels van Rohloff, denk dat ik de kabels uit voorzorg maar vervang. Een van de buitenkabels is eigenlijk net te kort met mijn stuurtas, dus die vervangen stond al op de to-do lijst. En de set kostte afgeprijsd 15 euro, dus dat is het geld ook niet. Zal dan ook braaf PTFE-spray en vaseline gebruiken. Weer wat geleerd :-)
Succes, en wat heel belangrijk is om alleen originele Rohloff kabelhoedjes te gebruiken want die hebben een speciale afdichting wat dus ook vocht voorkomt..
Niet alleen Rohloff maar ook bijvoorbeeld Jagwire en Shimano hebben afgedichte eindkappen in het assortiment, een dot vaseline of vet doet overigens ook wonderen. Zorg wel dat de kap op de buitenkabel past want ook daar heb je nog weer verschillende maten in.
julietbravo schreef:
di 04 feb, 2025 08:00
......
Ik had zelf niet verwacht dat het de naaf zelf kon zijn, maar met vocht en condens zou dat inderdaad zomaar kunnen. Ik zit weer tegen de 5000 km sinds de laatste oliewissel, dus die zal ik eerst eens vervangen. Mocht dat niet helpen, dan zal ik je (John) tips voor de kabels proberen.
Als je twee jaar doet over 5000 km is de kans groot dat alsnog condens in de naaf ophoopt
Rohloff olie is ook Hygroscopisch. trekt vocht aan.
Braaf elk jaar spoelen! voor behoud van de naaf.

je wilt niet weten, zodra de oude naaf olie lichtbruin tot grijs is, zit er gegarandeerd vocht bij de olie
Al een paar keer meegemaakt bij klanten, spuitje vol vocht gemixt met olie.
Grappig om eens een binnenwerk te zien dat totaal verroest is. :wink: (geen Garantie, en € 350 euri + kosten FM verder voor een gereviseerd binnenwerk)

Ook meegemaakt dat er Geen Olie in de naaf meer zat (lange tijd), de resterende Olie was ingedikt,
dat had als resultaat dat de overgangen van de zonnestelsels een dusdanige vertraging had,
dat schakelen ratelend moeizaam ging.

Spoelen elk jaar! en hou de beide Simmerringen (Blauwe afdichtingsring) aan de buitenkant schoon
Spoelolie 25ml ...half uurtje fietsen! .... goed uitlaten lekken (Laat die fiets maar even hangen) daarna..
Verse all seizoen olie (zonder toevoegingen) MAX 12,5 ml erin... en het afdicht schroefje ...
één spoed boven de naafhuls laten uitsteken...
Robertfietst schreef:
do 06 feb, 2025 00:35
Als je twee jaar doet over 5000 km.
Ik volg braaf alle adviezen; fiets meer dan 5000 km per jaar, dus er gaat gemiddeld meer dan eens per jaar nieuwe olie in (en volg daarbij vanzelfsprekend de instructies van Rohloff).
Shifter zat bij mij afgelopen vrijdag (14de) vast na ongeveer 25km. Gelukkig wel in de meest gebruikte, tiende versnelling. Was op de hei met wat ochtendnevel. Dagen ervoor ook volop regen gehad op de fiets. Na een uurtje in de hal op werk, waar de fiets overdag staat, kon er weer worden gedraaid. Zaterdag, maandag, dinsdag niks aan de hand, alleen minimaal zwaarder draaien. Versnellingskabel is ongeveer achtduizend kilometer terug vervangen conform schema.

Vocht en vorst dus slechte combinatie, vastzittende shifter hopelijk alleen in uitzonderlijke omstandigheden. Maar mocht het richting dubbele cijfers beneden nul gaan, dan zit ik vermoedelijk niet op de fiets.