Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Herstart ferry Eemshaven - Noorwegen? - Forum Wereldfietser

Herstart ferry Eemshaven - Noorwegen?

Er wordt druk gewerkt aan de herstart van de ferry Eemshaven - Noorwegen.
De ferry was zeer belangrijk voor het toerisme in de regio Kristiansand. De veerverbinding zorgde voor een toename van het aantal Nederlandse overnachtingen in de regio van achtduizend naar 88.000. Ook onder fietsvakantiegangers was grote belangstelling voor deze veerdienst. De tickets voor fietsers waren regelmatig volgeboekt.
De havens, gemeenten en de provincieraad zoeken naar een investeringsoplossing waar meerdere bedrijven en mensen achter staan. Behalve Kristiansand zijn ook de havens van Mandal en Lyngdal in de omgeving in beeld, maar dan moeten deze havens wel aangepast worden.

Ook het Nederlandse bedrijf Njordic Ferry Lines broedt op plannen.

Knelpunt is de Eemshaven, waar de failliet verklaarde Holland Norway Lines geen vaste aanmeerplaats kreeg en de ferry moest wijken voor containerschepen. Verder is de infrastructuur van de Eemshaven niet helemaal op maat om passagiers te ontvangen.
Er is nu een onderzoek gaande naar de haalbaarheid van het geschikt maken van de Eemshaven.
Er gloeit dus licht aan de horizon voor fietsers met bestemming Noorwegen, maar er moeten nog flink wat hobbels genomen worden om fietsen weer aan boord te krijgen naar het noorden.
Leuk en hoopgevend, maar ...
bert sitters schreef:
zo 02 feb, 2025 06:51
... een onderzoek gaande ...
Dit kan wel effe duren, afhankelijk van welk onderzoeksbureau daarmee belast is en hoeveel ze ervoor krijgen (btw ik kom uit België, het wemelt hier van de "onderzoeken").
bert sitters schreef:
... de haalbaarheid van het geschikt maken van de Eemshaven ...
Ik wil eigenlijk niet dromen wat ze hiermee bedoelen.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop ook op deze veerverbinding, maar ik zou me er de eerste jaren nog niet op vastpinnen.
bert sitters schreef:
De veerverbinding zorgde voor een toename van het aantal Nederlandse overnachtingen in de regio van achtduizend naar 88.000.
Dat is nogal wat.. Het lukt me echt op geen enkele manier om dergelijk effecten positief te waarderen. Laat het nieuwe plan alsjeblieft met de stille trom tot een vroegtijdig einde komen.

https://www.drivingeco.com/nl/noruega-r ... os-paises/
Als je nu al ziet hoeveel campers er in Scandinavië rondrijden (niet allemaal Nederlanders natuurlijk) dan ben ik het wel met Grandonneur eens. Een veerboot alleen voor fietsers zal er alleen wel niet komen.
Noorwegen is mijn topfavoriete fietsvakantieland, maar laat het maar liever lekker moeilijk bereikbaar blijven. Zeker als er weer met zo’n enorm groot milieuvervuilend cruiseschip gevaren gaat worden.