Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens p18 of Koga WT Classic derailleur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stevens p18 of Koga WT Classic derailleur

Gisteren een proefrit gemaakt op de Stevens P18, de Koga Worldtraveller (nieuw model en Classic) en een Santos fiets (Travel Lite). De P18 met Pinion en de Koga Worldtraveller zowel met derailleur als met Rohloff naaf (Santos ook met Rohloff). De Stevens P18 viel meteen af als fiets (schakelen met de Pinion 18 was erg fijn!). Zodra je op een Koga Worldtraveller of Santos hebt gezeten merk je het verschil dat deze fietsen veel meer "fiets" zijn. Bij De Fietser in Ede een configuratie gemaakt voor een Koga WT Classic met Rohloff. Levertijd frames van de Classic echter nu medio maart 2025 waarna de assemblage van de custom build pas kan starten..... in mijn situatie zou de fiets pas medio juni 2025 geleverd kunnen worden. Nu mijzelf ook maar eens verdiepen in Santos en het budget ietwat verruimen 8)

Schakelen met Pinion en Rohloff ging soepel en degelijk. Van het geluid van de Rohloff naaf heb ik weinig gemerkt of in elk geval niet als storend ervaren ten opzichte van derailleurversnelling. Wordt vervolgd.
Even punt van aandacht, koga doet bijna geen montagepasta / vet bij de lagers bij aflevering fiets en let op kwaliteit trapas! Ik heb meerdere lagers versleten ( om de 2 a 3 duizend kilometer ) heb er nu een andere trapas in laten zetten van 400 eu
Moet niet kunnen op zo’n dure fiets …
Ga verder geen discussie aan over Garantie enzo, maar let dus op deze punten !!!!!!
Verder ben ik zeer tevreden met de koga.

Gr ej
Ik heb de HT II trapas op de WT classic met derailleur (model 2022) eveneens vervangen door een ander product na 2300-2400 km. Ook de wielllagers hadden inderdaad maar weinig vet. Maar ja, de fiets heb ik nieuw, overjarig en dus in de aanbieding voor € 1799 gekocht en heden ten dage bestaat een kant-en-klare nieuwe fiets in de prijsklasse € 2000-3500 m.n. uit onderdelen uit de lagere tot middenklasse qua kwaliteit. Met een Rohloff of Pinion komt er minstens € 1000 bij, maar is de rest van de fiets niet per se 'haut de gamme', zonder nog een extra prijssprong te maken. Je kunt voor die prijzen geen fietsen verwachten met bijvoorbeeld een trapaslager van Enduro Bearings en een Chris King headset. De inflatie in de fietsenbranche is de afgelopen 15 jaar immers zeer hoog geweest.
Ik heb de WTS rohloff en had er wel wat meer van verwacht ( van de lagers ), een fiets waar je mee naar Nepal kan fietsen maar daar niet aankomt omdat je lagers steeds verslijten en er dan mes veel speling in de trapas komt en niet meer kan fietsen.
Nu een trapas met levenslange garantie op de lager ( enduro geloof ik ), voor wat het waard is….
Zou die trapas fabrieksklaar verwachten voor 5000 eu…..

Fiets wel overheerlijk verder, dus wat dat betreft ben ik er erg blij mee. Gister 4 uur gefietst en voor mij echt dikke prima qua zithouding en fietst nu als een zonnetje…

Gr ej
ej groningen schreef:
zo 02 feb, 2025 14:45
Even punt van aandacht, koga doet bijna geen montagepasta / vet bij de lagers bij aflevering fiets en let op kwaliteit trapas!
Mijn dealer had de boel bij aflevering zelf lekker in het vet gezet. Ook geen klachten over de trapas. Nu bij 40.000 pas de trapas vervangen (bij 20.000 alleen de lagers).