Bij werkzaamheden aan mijn fiets gebruik ik gebruik montagevet (Shimano Anti Seize). Dat is niet zoiets als Cyclon Stay Fixed (met zand er in) maar Assembly Paste (om even in de termen van Cyclon te blijven). Ook gebruik ik een momentsleutel.
Het aanhaalmoment dat je op de momentsleutel afleest wordt voor een deel bepaald door de wrijving in de schroefverbinding en onder de kop. Maar waar je naar toe wil is de juiste spankracht op de verbinding. Bij het gebruik van montagevet wordt de wrijving in de schroefdraad en onder de kop minder en, bij dezelfde streefwaarde, de spankracht op de verbinding dus groter. Ik heb geen idee hoe e.e.a. zich tot elkaar verhoudt.
Op bijvoorbeeld mijn zadelklem staat een aanhaalmoment van 5 Nm. Is dat met of zonder het gebruik van montagevet? In welke mate beïnvloed montagevet het eindresultaat? Zeker op het eind (als schroefdraad onder spanning komt) is het verschil tussen met of zonder montagepasta goed voelbaar. Om maar niet te spreken over de invloed in geval van een schroefdraad die aan enige slijtage onderhevig is (en dus extra frictie veroorzaakt).
Het aanhaalmoment dat je op de momentsleutel afleest wordt voor een deel bepaald door de wrijving in de schroefverbinding en onder de kop. Maar waar je naar toe wil is de juiste spankracht op de verbinding. Bij het gebruik van montagevet wordt de wrijving in de schroefdraad en onder de kop minder en, bij dezelfde streefwaarde, de spankracht op de verbinding dus groter. Ik heb geen idee hoe e.e.a. zich tot elkaar verhoudt.
Op bijvoorbeeld mijn zadelklem staat een aanhaalmoment van 5 Nm. Is dat met of zonder het gebruik van montagevet? In welke mate beïnvloed montagevet het eindresultaat? Zeker op het eind (als schroefdraad onder spanning komt) is het verschil tussen met of zonder montagepasta goed voelbaar. Om maar niet te spreken over de invloed in geval van een schroefdraad die aan enige slijtage onderhevig is (en dus extra frictie veroorzaakt).