Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Momentsleutel / montagevet - Forum Wereldfietser

Momentsleutel / montagevet

Bij werkzaamheden aan mijn fiets gebruik ik gebruik montagevet (Shimano Anti Seize). Dat is niet zoiets als Cyclon Stay Fixed (met zand er in) maar Assembly Paste (om even in de termen van Cyclon te blijven). Ook gebruik ik een momentsleutel.

Het aanhaalmoment dat je op de momentsleutel afleest wordt voor een deel bepaald door de wrijving in de schroefverbinding en onder de kop. Maar waar je naar toe wil is de juiste spankracht op de verbinding. Bij het gebruik van montagevet wordt de wrijving in de schroefdraad en onder de kop minder en, bij dezelfde streefwaarde, de spankracht op de verbinding dus groter. Ik heb geen idee hoe e.e.a. zich tot elkaar verhoudt.

Op bijvoorbeeld mijn zadelklem staat een aanhaalmoment van 5 Nm. Is dat met of zonder het gebruik van montagevet? In welke mate beïnvloed montagevet het eindresultaat? Zeker op het eind (als schroefdraad onder spanning komt) is het verschil tussen met of zonder montagepasta goed voelbaar. Om maar niet te spreken over de invloed in geval van een schroefdraad die aan enige slijtage onderhevig is (en dus extra frictie veroorzaakt).
Klopt inderdaad, je hebt niet zoveel aan een momentsleutel als je niet weet wat de smeerconditie moet zijn... Ik gok dat ze bij fietsen uit gaan van droog.
Gelukkig komt het moment op de meeste vakantiefietsen niet zo heel nauwkeurig en kan je er dus ook voor kiezen geen momentsleutel te gebruiken (zeker als je al wat ervaring/gevoel hebt opgebouwd).
Carbon en heel lichtje fietsjes is natuurlijk weer een ander verhaal.
Ik zou bij een zadelpen vet tussen de pen en het frame smeren, niet op het schroefdraad van de bout. Die zou ik droog aandraaien. Let erop dat het moment op de bout anders is dan het moment op de moer. De bout zou ik 10% strakker aandraaien dan de moer.
Schroefdraad van pedalen zou ik dan wel weer invetten, en dan maakt dat uit voor het aanhaalmoment.
Het is wat, een momentsleutel. Laten ijken, niet laten vallen, spanningsloos wegleggen, en nu met 0 graden buiten of 35 graden maakt ook uit.
Bijvoorbeeld bij een wiel van een auto is het belangrijk dat alle 4 of 5 wielmoeren met gelijk moment worden aangehaald. Of dat nu 90 of 110 is binnen de marge.

Ik doe het daarom vaak op gevoel. Beter niet te strak en onderweg met een multitool strakker zetten dan te strak, want dan is het stuk.
Onderweg neem je die ook niet mee en dan is vast vast, en zo nodig controleer je dat na een paar dagen nog eens. De fietsenmaker had vroeger volgens mij ook geen momentsleutel.
Ik gebruikte voorheen ook zelden een momentsleutel. Maar sinds ik een fiets heb waarbij op bijna elk component een aanhaalmoment staat vermeld plus de wetenschap dat deze spullen van aluminium zijn, ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden. Staal kan goed rekken, buigen en terugveren. Vaak zie je op tijd dat staal overbelast wordt. Aluminium kan, naar ik begrepen heb ook de sterke 7075-T6 legering, bij onjuiste belasting zomaar opeens (af)breken.
Gevaar is alleen dat je vertrouwt op je momentsleutel terwijl dit eigenlijk niet veel zegt (maar daar was je zelf ook al achter)
Vond onderstaande van de site van Ernie Frieke (bikeboosting) wel een eye-opener.
2025-01-23 11_03_42-Ernie Frieke BikeBoosting - MTB Bike Optimization _ Bouten _ Aanhaalmomenten en .png
2025-01-23 11_03_42-Ernie Frieke BikeBoosting - MTB Bike Optimization _ Bouten _ Aanhaalmomenten en .png (338.98 KiB) 121 keer bekeken
Dat is dan inderdaad wel een "dingetje". Ik lees hier dat men er van uitgaat dat wrijvingsvlakken altijd ingesmeerd worden (verlengen levensduur) maar dat dan wel bekend moet zijn wat de wrijvingscoëfficiënt van het smeermiddel is. Het aandeel van moer / kop oppervlak en schroefdraad in de totale wrijving, is overigens best wel fors als ik dat zo zie (50 respectievelijk 40%). Een belletje met Shimano leerde mij dat ik "gewoon" het aanhaalmoment moet aanhouden wat op het onderdeel staat, ook als ik Shimano Anti Seize gebruik. Eerlijk gezegd twijfel ik daar aan, bovenstaande 50 en 40% en plaatje Ernie Frieke in aanmerking genomen :(