Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koplamp monteren op vorkkroon - Forum Wereldfietser

Koplamp monteren op vorkkroon

Hallo,

Vraag over het bevestigen van deze koplamp (kwam goed uit test):
http://www.fietspunt.nl/shop/showarticl ... Standlicht

Deze zou moeten worden bevestigd op de vorkkroon, maar op mijn fiets zit er geen. Is hier een adapter voor? Kan deze zelf via internet niet vinden, ook niet via fietspunt.nl. Of zoek ik verkeerd? Ik zoek dus een adapter die het mogelijk maakt deze koplamp op een fiets zonder vorkkroon te bevestigen.
Nu kan ik natuurlijk een andere koplamp kopen, maar graag wil ik deze houden, wie weet raad?

Avast dank voor reactie,

Ben

Ik snap je niet. Iedere fiets heeft een voorvork, en iedere voorvork heeft een vorkkroon. Een vorkkroon is het bovenste zichtbare deel van de vork dat de linker en rechter vork poten en de onzichtbare binnenbalhoofdbuis die omhoog gaat met elkaar verbindt. Wel is het zo dat niet iedere voorkkroon een gat heeft om een bout doorheen te halen (bijvoorbeeld geveerde vorken of carbon racevorken). Als dat je probleem is kun je het makkelijkst een van de vele beugels kopen om je lamp op een andere plek te monteren. Als je een gewone dynamo hebt (en dat zal wel bij deze lamp zonder schakelaar), dan zijn er nette beugeltjes om je lamp naast de dynamo te monteren. Ook zijn er beugels om je lamp op je stuur te monteren.
Wim

Er zijn inderdaad (helaas) nog maar weinig fietsen met een aparte gegoten vorkkroon. De meeste hebben tegenwoordig een unicrown constructie. Wat mij betreft heet dat echter ook een kroon. Maar goed, de vraag is of er een gat voor een kroonbout in zit of niet.
W

Hi,

als je kijkt naar een verende voorvork, heet het deel waar de vorkpoten inzitten de vorkkroon, dus het gedeelte waaraan de "stearer tube" vast zit.
Je zit waarschijnlijk zelf te zoeken naar een gaatje in de "arch/ arc", het gedeelte van de vv waarin de vorkpoten verdwijnen.

Zelf heb ik een voorspatbord op mijn reisfiets gemaakt door een beugeltje aan een zgn "brake booster" vast te maken,
zal straks eens een fotoke treken en bij deze post voegen.

Het fotoke:

Afbeelding

Bas

Ik begrijp inmiddels uit een pb dat het om een racevork gaat. Kijk hier eens voor wat tips: http://www.blayleys.com/articles/lights/index.htm
Er is ook een mooie R&M beugel voor montage aan je stuur, zie hier http://www.m-gineering.nl/sindex.htm onder montage 12 v audax. Wel moet je er bij een racfiets aan denken dat als je dit met een gewone dynamo doet je banden daar stevig genoeg voor moeten zijn.
Wim

hmm, dat veranderd idd de zaak,

maar wat dacht je van iets als de ouyderwetse snephaak?
Afbeelding

Kost ook 1,95 oid... en is zo gemonteerd.

Bas

Kan natuurlijk ook, als je een traditioneel 1 inch balhoofd hebt (ik denk niet dat ze er in andere maten zijn), en als je geen stuurtas gebruikt.
Wim

B@se schreef:Hi,

als je kijkt naar een verende voorvork, heet het deel waar de vorkpoten inzitten de vorkkroon, dus het gedeelte waaraan de "stearer tube" vast zit.
Je zit waarschijnlijk zelf te zoeken naar een gaatje in de "arch/ arc", het gedeelte van de vv waarin de vorkpoten verdwijnen.
Je moet nooit een halogeen koplamp aan het niet geveerde deel van een verende voorvork bevestigen. De gloeidraad van de lampjes geeft door het hoge trillingsniveau gauw de geest.

m-gineering schreef:Je moet nooit een halogeen koplamp aan het niet geveerde deel van een verende voorvork bevestigen. De gloeidraad van de lampjes geeft door het hoge trillingsniveau gauw de geest.
Hi Marten, das idd wel een goeie, zelf heb ik de ervaring dat dit al een beste tijd goed gaat (zegmaar al 4 jaar) maar zou idd wel eens een probleempje kunnen opleveren...

Maar misschien weet Marten zo 123 wel of en een snephaak in 1 1/8 is? Zag ze zo in de winkel nyet hangen...

Apropos, dit lijkt mij ook wel wat... alleen ja met een race vork lijkt het mij altijd ongeveerd..

Afbeelding

Bas

B@se schreef:
m-gineering schreef:Je moet nooit een halogeen koplamp aan het niet geveerde deel van een verende voorvork bevestigen. De gloeidraad van de lampjes geeft door het hoge trillingsniveau gauw de geest.
Hi Marten, das idd wel een goeie, zelf heb ik de ervaring dat dit al een beste tijd goed gaat (zegmaar al 4 jaar) maar zou idd wel eens een probleempje kunnen opleveren...
hoe beter de verende vork, des te sneller raakt de gloeidraad beschadigd . (Lichtbeeld wordt vlekkerig, weerstand neemt toe, gloeidraad breekt)
Maar misschien weet Marten zo 123 wel of en een snephaak in 1 1/8 is? Zag ze zo in de winkel nyet hangen...
nooit gezien, en ik zie ze ook niet in mijn stapel catalogie
Apropos, dit lijkt mij ook wel wat... alleen ja met een race
vork lijkt het mij altijd ongeveerd..
Dat is toch prima, als er een hele fiets aan de vork vast zit kan die nooit
zo snel heen en weer schudden als bij het lichte ongeveerde vorkdeel van een geveerde vork

(inderdaad nix mis met zo'n Riv ;) )

Maar deze prachtige Rivendell Rambouilet (zie http://www.rivbike.com/products/list/bicycle_models) heeft dus een gat in de vorkkroon (nog afgezien van de mooie gegoten vorkkrroon) omdat het er eentje is met zijoptrek remmen van max 57 mm, geschikt voor montage van een spatbord (en een lekker brede band van max 32 mm). Dat gat was nu net wat er ontbrak, en wat ik bij een vork van een racefiets ook niet zomaar zou durven boren als het er niet zit.
Als je een snelle moderne racer hebt dan zou ik dat gat zeker niet durven boren, en bij zulke kwestbare smalle bandjes zou ik geen gewone dynamo durven gebruiken.
W

Willem Jongman schreef:Maar deze prachtige Rivendell Rambouilet (zie http://www.rivbike.com/products/list/bicycle_models) heeft dus een gat in de vorkkroon (nog afgezien van de mooie gegoten vorkkrroon) omdat het er eentje is met zijoptrek remmen van max 57 mm, geschikt voor montage van een spatbord (en een lekker brede band van max 32 mm). Dat gat was nu net wat er ontbrak, en wat ik bij een vork van een racefiets ook niet zomaar zou durven boren als het er niet zit.
Als je een snelle moderne racer hebt dan zou ik dat gat zeker niet durven boren, en bij zulke kwestbare smalle bandjes zou ik geen gewone dynamo durven gebruiken.
W
Ik denk dat ik op dit moment met al jullie reacties wel verder kom, bedankt.
Ben