Polling schreef: ↑zo 24 nov, 2024 18:45
Wat mis je bij de app? Ik vind het simpel en doeltreffend.
De Pendix app is zeker simpel en doeltreffend, waarbij helaas het doel van Pendix zelf op een aantal punten zeer irritant voorop heeft gestaan bij het ontwerp van de app. Ik noem er drie.
1. Om onduidelijke reden moet ik met enige regelmaat opnieuw inloggen op de app. Je vraagt je af waarom dat überhaupt nodig is voor het goed functioneren. Voor het afschermen van de BlueTooth verbinding tussen app en accu is het in ieder geval niet. Iedereen met een Penidx app kan verbinding maken met mijn accu en ongevraagd gegevens uitlezen en instellingen wijzigen.
2. De Pendix app functioneert alleen als je telefoon een actieve verbinding met het internet heeft. Dat is technisch natuurlijk helemaal niet nodig om met de app via BlueTooth verbinding te maken met je accu. En het is daarnaast woestmakend onhandig wanneer je tijdens een fietsvakantie met bepakte fiets in het bos ineens voor een uitzonderlijk steile helling staat en daarvoor tijdelijk je ondersteuningsprofiel wilt aanpassen, en dan merkt dat je geen bereik hebt en dus niet verder kunt.
Ik heb daarover later een uitgebreide mailwisseling gehad met het service team van Pendix, waarin ik uiteindelijk tot drie keer toe opnieuw het bos in ben gestuurd:
a) Wat jammer dat je geen bereik had. Hopeljk wordt dat in de toekomst beter…
b) Die internetverbinding is nodig voor het downloaden van updates…
c) Die internetverbinding is nodig omdat de accu zelf te weinig geheugen heeft om de verschillende ondersteuningsprofielen op te slaan. Daarom worden die bewaard op onze servers en daardoor is er helaas een internetverbinding nodig.
De onzinnigheid van de eerste twee reacties spreekt voor zichzelf. De derde reactie kwam van Herr Doktor Kai Kittel himself, product manager Digitalisering bij Pendix. Deze reactie lijkt even hout te snijden, totdat je je realiseert dat die ondersteuningsprofielen heel goed in de app zouden kunnen worden bewaard. Dat vond Kai bij nader inzien eigelijk ook wel, dus dat lijkt mij niet de werkelijke reden voor de noodzaak van een internetverbinding.
3. Sinds de vorige (of voorlaatste) update functioneert de app (iOS-versie) alleen nog maar als je de locatievoorziening voor de app hebt aanstaan. Zodat de app steeds weet waar je bent, ookal gebruik je de app helemaal niet voor de navigatie.
Daarmee komt, in combinatie met een actieve internetverbinding, de aap uit de mouw: bij Pendix willen ze blijkbaar heel graag weten wat wij met hun spulletjes doen, en waar. Dat mogen ze natuurlijk best willen, zolang ik de mogelijkheid heb om die informatie niet te hoeven leveren. En het is helemaal ergerniswekkend dat door die verplichting de gebruiksmogelijkheden van de Pendix ondersteuning onnodig worden beperkt terwijl je net lekker uitdagend aan het fietsen bent.
Voor het overige, en dat is eigelijk alles behalve de app, ben ik heel tevreden over de Pendix ondersteuning.