Vanwege een enkelprothese ben op zoek naar een licht trappende fiets (geen e-bike) om enigszins mijn conditie wat op peil te houden door mijn verplaatsingen binnen de randstad te doen. En die ik eenvoudig op mijn schouder kan dragen om enkele treden te dragen om de fiets veilig te stallen.
Bedoeling is om de enkelprothese niet al te zwaar te belasten door te fietsen met een licht lopende fiets/cadans. Het gaat om afstanden van gemiddeld 7 à 8 km.
In eerste instantie was ik op zoek naar een onderhoudsvriendelijke fiets met alfine naaf en riem, maar daar ben ik intussen van afgestapt.
Reden ; gisteren een fietsenwinkel binnengelopen om enkele alfine naven te testen. Zo heb ik enkele fietsen voor een proefrit gereserveerd en deze werden in het atelier voor me nagekeken.
De alfine 8 en 11 met riem vielen al heel snel af doordat de fiets me teveel weerstand gaf. Ik had het gevoel of de bandendruk vrij laag was, maar dat was niet het geval. Daarna heb ik een fiets met derailleur Shimano Deore en Deore XT getest en deze fietsten heel wat lichter.
Ondanks het onderhoud dat een derailleur vraagt, zal ik hierin mijn zoektocht verder zetten. Ik vraag met alleen af of er veel verschil zit tussen een Deore XT van 5 jaar geleden tov een nieuwe Deore 2025? Een deore is op een hybride fiets makkelijker te vinden dan een XT.
Op welke zaken dien ik vooral te letten bij aankoop fiets en is het nog de moeite waard om nog een fiets met Deore (XT) aan te kopen, want zie bij veel fabrikanten dat er nu vooral Cues wordt aangeboden?
In mijn zoektocht kom ik op onderstaand lijstje uit.
VSF T-500: Deore T6000 - gewicht 14,1 kg - staal
Bergamont Vitess 7 Gent: Deore XT, RD-T8000, Shadow - gewicht 14,8 kg - staal
Gazelle Chamonix T20: Cues RD-U6000 - gewicht 18,30 kg - aluminium
Koga F3 3.0 - Deore XT - gewicht 18,2 kg - aluminium
Trek FX 3 Equipped - Cues RD-U6000 GS - gewicht 13,4 kg
Velo De Ville - Cues RD-U8000 - gewicht onbekend - aluminium
Bijgevoegd vragenlijst onderaan:
Type Fiets:
Licht lopende Hybride fiets (zonder verende voorvork) met bagagedrager, goede schijfremmen die bij noodstop in het drukke verkeer hun werk doen.
Gebruik fiets:
Dagelijkse woon- werkverkeer in stad en rand.
Fietsen in het donker:
Ja
Ondergrond:
Asfalt en op slechte fietspaden in het Antwerpse
Lengte:
172cm
Gewicht:
85kg laatste jaar, en hoop terug op 80kg te eindigen.
Bagage:
Regenkledij en laptop werk
Regio:
Antwerpen
Budget:
Ik hoop met een budget van +/- 1.500 Euro toe te komen
Fietsonderhoud:
Zelf ketting, cassette en derailleur onderhouden lukt me wel, Bandjes vervangen ook geen enkel probleem.
Fietservaring/fietsafstand:
Voor recreatieve ontspanning fiets ik met een e-bike 30-80 km.
Welke fiets heb ik:
Ries & Muller Charger 4 met Rollhof
Tweedehands fiets:
Is mogelijk, maar scoor liever een ouder stockmodel dat toch in de lijn van de verwachtingen ligt.
Moet fiets er mooi uitzien :
Vooral functioneel en optisch mooi is altijd meegenomen
Bedoeling is om de enkelprothese niet al te zwaar te belasten door te fietsen met een licht lopende fiets/cadans. Het gaat om afstanden van gemiddeld 7 à 8 km.
In eerste instantie was ik op zoek naar een onderhoudsvriendelijke fiets met alfine naaf en riem, maar daar ben ik intussen van afgestapt.
Reden ; gisteren een fietsenwinkel binnengelopen om enkele alfine naven te testen. Zo heb ik enkele fietsen voor een proefrit gereserveerd en deze werden in het atelier voor me nagekeken.
De alfine 8 en 11 met riem vielen al heel snel af doordat de fiets me teveel weerstand gaf. Ik had het gevoel of de bandendruk vrij laag was, maar dat was niet het geval. Daarna heb ik een fiets met derailleur Shimano Deore en Deore XT getest en deze fietsten heel wat lichter.
Ondanks het onderhoud dat een derailleur vraagt, zal ik hierin mijn zoektocht verder zetten. Ik vraag met alleen af of er veel verschil zit tussen een Deore XT van 5 jaar geleden tov een nieuwe Deore 2025? Een deore is op een hybride fiets makkelijker te vinden dan een XT.
Op welke zaken dien ik vooral te letten bij aankoop fiets en is het nog de moeite waard om nog een fiets met Deore (XT) aan te kopen, want zie bij veel fabrikanten dat er nu vooral Cues wordt aangeboden?
In mijn zoektocht kom ik op onderstaand lijstje uit.
VSF T-500: Deore T6000 - gewicht 14,1 kg - staal
Bergamont Vitess 7 Gent: Deore XT, RD-T8000, Shadow - gewicht 14,8 kg - staal
Gazelle Chamonix T20: Cues RD-U6000 - gewicht 18,30 kg - aluminium
Koga F3 3.0 - Deore XT - gewicht 18,2 kg - aluminium
Trek FX 3 Equipped - Cues RD-U6000 GS - gewicht 13,4 kg
Velo De Ville - Cues RD-U8000 - gewicht onbekend - aluminium
Bijgevoegd vragenlijst onderaan:
Type Fiets:
Licht lopende Hybride fiets (zonder verende voorvork) met bagagedrager, goede schijfremmen die bij noodstop in het drukke verkeer hun werk doen.
Gebruik fiets:
Dagelijkse woon- werkverkeer in stad en rand.
Fietsen in het donker:
Ja
Ondergrond:
Asfalt en op slechte fietspaden in het Antwerpse
Lengte:
172cm
Gewicht:
85kg laatste jaar, en hoop terug op 80kg te eindigen.
Bagage:
Regenkledij en laptop werk
Regio:
Antwerpen
Budget:
Ik hoop met een budget van +/- 1.500 Euro toe te komen
Fietsonderhoud:
Zelf ketting, cassette en derailleur onderhouden lukt me wel, Bandjes vervangen ook geen enkel probleem.
Fietservaring/fietsafstand:
Voor recreatieve ontspanning fiets ik met een e-bike 30-80 km.
Welke fiets heb ik:
Ries & Muller Charger 4 met Rollhof
Tweedehands fiets:
Is mogelijk, maar scoor liever een ouder stockmodel dat toch in de lijn van de verwachtingen ligt.
Moet fiets er mooi uitzien :
Vooral functioneel en optisch mooi is altijd meegenomen