Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schotland - Forum Wereldfietser

Schotland

Wie heeft er tips voor twee onervaren vakantiefietsers die dit jaar (juni) naar Schotland trekken?

Mijn vriend en ik plannen een tocht van een tweetal weken. We hebben al heel wat informatie verzameld via het internet (sustrans.org.uk en buitensport-schotland.nl) en de ''trotter'' reisgids.

Eén vraag blijft ons echter parten spelen: fietsen we door de lowlands of door de highlands? Ik bedoel...wat kan een gemiddelde vlaamse fietser in Schotland aan? (We zijn zelf mountainbikers die elke zondag in Limburg of Vl.Brabant een veldtoertocht rijden). Welke streken zijn een must en welke plaatsen vermijden we best?

We dachten aan een ''lus'' vanuit Edinburgh naar Aberdeen, Inverness, Fort William, Oban?, Glasgow en terug naar Edinburgh. Of toch maar beter (een deel van) de St Colombia fietsroute...?

Of ...?

Lena

Qua zwaarte vond ik Schotland vergelijkbaar met de Ardennen, dus dat komt wel goed. De westkust vond ik het mooist, dus als je maar twee weken hebt, zou ik daarop concentreren. Vanuit Oban kun je de boot naar Mull nemen en daar een prachtig rondje fietsen.

Lisette

Inderdaad de Hebriden / Westkust is het mooist. Op mijn website vind je een verslag van een rondje door de Schotse hooglanden.
Afbeelding

Hallo Lena,

Vorig jaar in aug/sept. hebben we ook 3 weken in Schotland gefietst. Vanuit Glasgow hebben we een rondje westkust/eilanden gedaan. Prachtige ruige natuur. of je het aan zou kunnen....het is vrijwel nergens vlak maar voor een geoefende fietser moet het geen enkel probleem zijn. Nog wat tips: zorg dat je fiets in goede conditie is, er zijn vrijwel geen fietsenmakers onderweg te vinden. En de MIDGES, zorg dat je daartegen goed beschermt bent. Koop een muskietennet voor over je hoofd, en zorg dat je s'avonds tijdig de rest van je lichaam goed bedekt met kleding, die beesten kunnen je vakantiepret nl echt bederven. Veel fietsplezier...het is een prachtig land.

groet Peter
Ik heb vorig jaar m'n m'n meisie een rondje schotland gedaan, tegenwijzersin, twee weken, van Eding. tot boven en dan via log ness en fort william terug (uit't hoofd: edingb. -> aberdeen > newcaslte > log ness > fort william > glasgow > Edingb.) en dat ging zeer goed... wetende dat m'n vriendin echt nog nooit op een berg gereden had.. geen probleem.

We hadden wel een foutje gemaakt in de redenering: in schotland loopt er ECHT GEEN ENKELE WEG VLAK (dus ook NIET aan de kust zoals wij dachten)... 't advies is: gewoon super rustig de berg op klimmen ipv te haasten. Ook van midgets weinig last gehad. Schotten zijn SUPORVRIENDELIJKE mensen! Een paar keer kwamen ze ons bier, water en eten brengen, op een andere keer konden we in de tuin camperen en gaven ze ons eten etc... echt magnifiek - net zoals de sustranskaarten!!

Voor de rest:
"Welke streken zijn een must en welke plaatsen vermijden we best?" LOG NESS, FORT WILLIAM ETC -> WEG BLIJVEN, gigantisch duur, er loopt dus GEEN fietspad en je wordt er overhoop gereden. Wel leuk als je van tourist-spotting houd maar voor de rest valt er NIKS te zien.
Wat je zeker WEL zou moeten doen zijn de highlands... magnifiek en zeker te doen (gewoon rustig en dan kom je er wel).

Alsjewilt kan je mij contacteren voor verder info; 'k wil die gerust (en evt. de kaarten tijdelijk) geven:

hosti at telenet punt be

Verder nog:
zie dat je fiets in orde is!!! (en zie dat je hem kan repareren)... mijn vriendin reed met een splikspinternieuwe gazelle en die was (letterlijk) total loss! (en neen, we hebben alleen gefietst - zonder ongevallen).. mijn koga met stalen frame had zelfs geen krasje ;)
Oh, en schotland is duur (eten ed.). 't leuke is dat je mag wildkamperen - wat ik je zeker kan aanraden!

tot slot: ofwel moet je de hebriden doen, ofwel de highlands - magniek gewoon (hoewel de stelregel was dat hoe meer NW je gaat, des te meer midgets je tegenkomt)... puur natuur, puur genieten
hosti schreef: Voor de rest:
"Welke streken zijn een must en welke plaatsen vermijden we best?" LOG NESS, FORT WILLIAM ETC -> WEG BLIJVEN, gigantisch duur, er loopt dus GEEN fietspad en je wordt er overhoop gereden.

Voor 2 jaar geleden fietsen wij ook die richting uit. Een Schot op de fiets (ze bestaan nog :lol: ) vertelde ons dat wij beter de rechterkant van Loch Ness de A82 konden vermijden ivm de drukte van auto's. We hebben toen gebruik gemaakt van de ferry bij INCHREE en zijn toen overgestoken naar Corran waar wij over de (ik meen 16e eeuwse weg) A861 hebben gereden. Inchree ligt een 20/25 km ten zuiden van Fort William.

De A861 is een van de mooiste stukjes van Schotland je rijdt over een stuk waar geen auto's komen met mooie vergezichten etc. Loch Ness ligt bij het eerste stuk voor het grijpen. De route gaat over een slingerende (gedeeltelijk) geasfalteerde weg door een zeer mooi landschap, beslist een aanrader :!:

Uiteindelijk moet je wel oversteken met een kleine ferry (let op de vertrektijden!!!) naar het schilderachtige (maar zeer dure) Fort William.

Mischien iets voor de volgende keer :wink: :!:

Voor alle ritplannen in Groot Brittannië: http://www.sustrans.org.uk
overzicht: http://www.sustrans.org.uk/webfiles/gen ... p_2007.pdf

Deze volgen kleinere, fietsvriendelijke wegen waar mogelijk.. Enige is dat de makers duidelijk van hellingen en beklimmingen hielden, toch zeker volgens iemand die ik in Ierland ontmoette. Als er een berg in de buurt is, zullen ze er niet omheen rijden. Dit levert spectaculaire uitzichten op, maar ook een flinke dosis hard werk.
Vond net deze site is hoofdzakelijk in het Engels.

http://nt4845.vs.netbenefit.co.uk/welcome.htm

Hier staat dus wat je altijd al wilde weten over Schotland, maar niet durfde te vragen... :lol:

Gr

John

Ps. Je vindt hier routes, kaarten, foto's etc