Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs de kust Spanje, van Barcelona naar Malaga - Forum Wereldfietser

Fietsen langs de kust Spanje, van Barcelona naar Malaga

Hoi, ik ben nu in Barcelona en wil langs de kust naar het zuiden naar Málaga fietsen. Heeft iemand enig idee hoe dat is, drukte, zwaarte en dergelijke?
Bedankt!
Groeten luc

Bericht door moderator verplaatst van Kletspraat naar Europa. In het vervolg graag onder het juiste subforum plaatsen. /r
Helaas is zijn er langs de kust naar het zuiden alleen maar drukke wegen die echt niet prettig zijn om te fietsen.
De route onbegrensd fietsen van Barcelona naar Andalusie van Paul Benjaminse loopt van de kust af. Deze route volgt wel rustige wegen en diverse "Vías Verdes" over voormalige spoorwegen.
Lucas1975 schreef:Hoi, ik ben nu in Barcelona en wil langs de kust naar het zuiden naar Málaga fietsen. Heeft iemand enig idee hoe dat is, drukte, zwaarte en dergelijke?
Bedankt!
Groeten luc

Bericht door moderator verplaatst van Kletspraat naar Europa. In het vervolg graag onder het juiste subforum plaatsen. /r
Interessant,

Tot aan Castella (100 km boven Valencia) weet ik dat niet. Enige tijd geleden ben ik vanaf Castella naar Alicante gefietst. Vanaf Castilla tot Valencia is het prima maar is er niet veel aan. Meteen na Valenciia begint natuurgebied Albufera (niet te vewarren met zuid Portugal). Dan 100 km verder kun je beter door het mooie binnenland gaan. Vanaf 50 voor Benidorm is het helemaal niet leuk meer. Volgebouwd en je wordt van de weg gereden door alle pensionados in suv's die daar zijn neergestreken. Als je een Britse tandarts nodig hebt, of een Russische fysiotherapeut is het daar wel handig. Vanaf Alicante kan ik je ook niets vertellen.

Ik zou ook Paul Benjaminse doen. Prachtige route, soms wat klimmen maar eigenlijk nooit meer dan 8 % en dat zijn dan hele korte stukjes.

Overigens schijnt er vanaf Barcelona een fietsroute te zijn
Rob W
alime schreef:
Lucas1975 schreef:Hoi, ik ben nu in Barcelona en wil langs de kust naar het zuiden naar Málaga fietsen. Heeft iemand enig idee hoe dat is, drukte, zwaarte en dergelijke?
Bedankt!
Groeten luc

Interessant,

Tot aan Castella (100 km boven Valencia) weet ik dat niet. Enige tijd geleden ben ik vanaf Castella naar Alicante gefietst. Vanaf Castilla tot Valencia is het prima maar is er niet veel aan. Meteen na Valenciia begint natuurgebied Albufera (niet te vewarren met zuid Portugal). Dan 100 km verder kun je beter door het mooie binnenland gaan. Vanaf 50 voor Benidorm is het helemaal niet leuk meer. Volgebouwd en je wordt van de weg gereden door alle pensionados in suv's die daar zijn neergestreken. Als je een Britse tandarts nodig hebt, of een Russische fysiotherapeut is het daar wel handig. Vanaf Alicante kan ik je ook niets vertellen.

Ik zou ook Paul Benjaminse doen. Prachtige route, soms wat klimmen maar eigenlijk nooit meer dan 8 % en dat zijn dan hele korte stukjes.

Overigens schijnt er vanaf Barcelona een fietsroute te zijn
Rob W
Op een paar kortere stukken langs de lange kustlijn zijn inderdaad wat alternatieven, zoals ook bij de Ebro Delta en de Cabo de Gata in het oosten van Andalusie, maar dan houdt het op en kom je weer op de drukke N-332 of N-340. Er loopt ook een snelweg, maar dat is een tolweg. Dus kiest veel verkeer, waaronder een groot aantal stinkende vrachtkasten, voor deze N-wegen.
Lucas1975 schreef:Hoi, ik ben nu in Barcelona en wil langs de kust naar het zuiden naar Málaga fietsen.
Google streetview is ook nuttig, heel Spanje staat er op.
Leon
Het voordeel van de kust is dat er veel voorzieningen zijn en dat het vrij vlak is. Er wordt langs deze N-wegen aardig wat gefietst, o.a. veel racefietsers maar ik zie toch ook regelmatig vakantiefietsers.
Toch zou ik zelf niet de N-wegen kiezen en dat hoeft heel vaak ook niet. Anders dan Bert zegt, kun je zuidelijk van Tarragona tot in Andalusië overal de drukke kustweg mijden. Wel moet je af en toe wat verder het binnenland in. In Andalusië zou ik sowieso een route door de Alpujarras nemen.
Op Wikiloc vind je veel routes in Spanje, bv. dit rustige(r) alternatief voor Tarragona-Valencia: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=816337 (wel met onverharde gedeelten).
Jan Eleveld schreef:Anders dan Bert zegt, kun je zuidelijk van Tarragona tot in Andalusië overal de drukke kustweg mijden. Wel moet je af en toe wat verder het binnenland in.
Vanaf de Ebro tot voorbij Valencia betekent dat wel de hoogte in, zeker ook boven 1000 m als minimum daghoogte. Het is inmiddels eind september en dan wordt het wat frisjes daar. Zeker de nachten zijn er in het winterhalfjaar kouder dan in Nederland. Het is een compleet andere klimaatzone dan aan de kust, palmen en wijnbouw zul je er dan ook niet zien.
Leon

Als illustratie de gemiddelde januaritemperatuur, niet helemaal representatief maar toch:
Afbeelding
Jan Eleveld schreef:Het voordeel van de kust is dat er veel voorzieningen zijn en dat het vrij vlak is. Er wordt langs deze N-wegen aardig wat gefietst, o.a. veel racefietsers maar ik zie toch ook regelmatig vakantiefietsers.
Toch zou ik zelf niet de N-wegen kiezen en dat hoeft heel vaak ook niet. Anders dan Bert zegt, kun je zuidelijk van Tarragona tot in Andalusië overal de drukke kustweg mijden. Wel moet je af en toe wat verder het binnenland in. In Andalusië zou ik sowieso een route door de Alpujarras nemen.
Op Wikiloc vind je veel routes in Spanje, bv. dit rustige(r) alternatief voor Tarragona-Valencia: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=816337 (wel met onverharde gedeelten).
Hoe zijn die "onverharde" weggetjes of paden? Zijn dat van die onmogelijke Spaanse mountainbike-tracks, of kan een normale fietser met bagage er ook nog prettig op fietsen?
vd zomer fiets meegenomen, ook enigszins verdwaald op zo'n onverharde weg terechtgekomen. Bij verlaten boerderij de waakhond achter me aan, snelheidsrecord gevestigd :evil:
Van de zomer een aantal onverharde tussendoor weggetjes gereden met bagage in het noord-oosten van Spanje (vrij dicht langs de kust)…en dat varieerde van zeer goed fietsbaar tot zwoegend over grote stenen en door mul zand/kiezel mijn fiets naar boven duwend, maar wel een hele mooie omgeving en voor mij een fijnere fietsdag dan de hele dag langs een vrij grote weg te fietsen waar voortdurend verkeer langs je heen raast.

Succes er mee!
Groet,
Ingrid
Vanaf de Ebro tot voorbij Valencia betekent dat wel de hoogte in, zeker ook boven 1000 m als minimum daghoogte. Het is inmiddels eind september en dan wordt het wat frisjes daar. Zeker de nachten zijn er in het winterhalfjaar kouder dan in Nederland. Het is een compleet andere klimaatzone dan aan de kust, palmen en wijnbouw zul je er dan ook niet zien.
Leon
Niet de route die ik aangaf. Die komt niet boven 350 meter. Dus welke omweg hier bedoeld wordt, is mij niet duidelijk.
Hoe zijn die "onverharde" weggetjes of paden? Zijn dat van die onmogelijke Spaanse mountainbike-tracks, of kan een normale fietser met bagage er ook nog prettig op fietsen?
Grotendeels asfalt, kleinere stukken 'piste', dus goed te fietsen. Geen 'trialeras' of 'senderos'.
Vanaf Valencia kun je tot Andalusië vrijwel volledig via B-wegen fietsen, dicht langs de kust, alles asfalt, hoewel onverhard natuurlijk ook kan.
Als je geen gps-tracks volgt kun je met de Michelinkaarten 148, 149 en 123 en evt. 124 prima uit de voeten.
Jan Eleveld schreef:
Leon
Niet de route die ik aangaf. Die komt niet boven 350 meter. Dus welke omweg hier bedoeld wordt, is mij niet duidelijk.
Grotendeels asfalt, kleinere stukken 'piste', dus goed te fietsen. Geen 'trialeras' of 'senderos'.
Vanaf Valencia kun je tot Andalusië vrijwel volledig via B-wegen fietsen, dicht langs de kust, alles asfalt, hoewel onverhard natuurlijk ook kan.
Als je geen gps-tracks volgt kun je met de Michelinkaarten 148, 149 en 123 en evt. 124 prima

---------------
Iets is fout gegaan. Hierboven is een quote.
Toch verbaast mij dat.
Het stuk van Calp (circa 50 km ten noord oosten van Benidorm) tot aan Alicante was afschuwelijk. Behoorlijke steile slingerbochten met veel druk agressief verkeer. Vlakkere weggetjes iets het binnenland in en soms onverhard heb ik niet gevonden. Wel praat ik nu over 4 jaar geleden. Wellicht is er van alles veranderd.
Een prachtige ervaring is wel om in dat afschuwelijke Benidorm paradijs als 'Benidorm Bastard' in je eentje tussen al dat bakkende, verbrandende en lillende rode vlees op het strand te staan, naast je fietsje.
Rob W
Calpe - Alicante
Een goede en aantrekkelijke route (behalve misschien de nauwelijks te vermijden bottleneck tussen Calpe en Altea): Calpe - Altea - Albir - Finestrat - Orcheta - Aigües - El Campello - Alicante. Tussen het stuwmeer d'Amadorio en Aigües kom je vrijwel geen sterveling tegen. De N332 is in deze omgeving inderdaad niet bepaald rustig te noemen.
alime schreef:
Jan Eleveld schreef:
Leon
Als je geen gps-tracks volgt kun je met de Michelinkaarten 148, 149 en 123 en evt. 124 prima

---------------
Iets is fout gegaan. Hierboven is een quote.
Toch verbaast mij dat.
Het stuk van Calp (circa 50 km ten noord oosten van Benidorm) tot aan Alicante was afschuwelijk. Behoorlijke steile slingerbochten met veel druk agressief verkeer. Vlakkere weggetjes iets het binnenland in en soms onverhard heb ik niet gevonden. Wel praat ik nu over 4 jaar geleden. Wellicht is er van alles veranderd.
Een prachtige ervaring is wel om in dat afschuwelijke Benidorm paradijs als 'Benidorm Bastard' in je eentje tussen al dat bakkende, verbrandende en lillende rode vlees op het strand te staan, naast je fietsje.
Rob W
Ja maar, in Calp heb je wel die mega wok-chinees, of het onvervalst Vlaamse etablissement "Het Pompierke". :wink:
Zou toch maar kiezen voor "Onbegrensd fietsen naar Andalusie", via fraaie en échte Spaanse plaatsen als: Morella, Teruel, Albarracín en Cuenca.
Inderdaad, zoals León terecht stelt: door het barre weer niet geschikt in het late najaar, de winter en het vroege voorjaar. :wink:
Goedemorgen, ik heb het plan om van noord Spanje (Girona) naar Malaga te fietsen. (E-BIKE)
Wil met de fietsbus naar Girona en daar starten met ca 1700 km voor de boeg. overnachten op campings
De fiets wil ook thuis laten bezorgen door een verhuisbedrijf die een depot hebben in de buurt bij Malaga. Zelf neem ik het vliegtuig naar huis.
Kortom dit is mijn droom. Ben al 2x naar zuid frankrijk gefietst met een tentje in juli.
Maar nu is het Spanje in juli. Wie heeft ervaring met fietsen in JULI in spanje.
Is dit nog te doen met de themperatuur.....,,,,
Graag advies/tips waarvoor dank,
Groet Peter
Mijn advies: Fiets van Malaga naar Girona, want dan heb je meestal de zon min of meer van achteren en is het landschap om je heen veel mooier omdat je niet de hele tijd tegen de zon in fietst te koekeloeren.
Probeer het maar eens uit bij een fietsrondje in je eigen omgeving. De zon in de rug - en als het even kan ook de wind in de rug - levert een mooiere fietsbeleving op.
Klimgeit8 schreef:
di 15 okt, 2024 11:19
Goedemorgen, ik heb het plan om van noord Spanje (Girona) naar Malaga te fietsen. (E-BIKE)
Wil met de fietsbus naar Girona en daar starten met ca 1700 km voor de boeg. overnachten op campings
De fiets wil ook thuis laten bezorgen door een verhuisbedrijf die een depot hebben in de buurt bij Malaga. Zelf neem ik het vliegtuig naar huis.
Kortom dit is mijn droom. Ben al 2x naar zuid frankrijk gefietst met een tentje in juli.
Maar nu is het Spanje in juli. Wie heeft ervaring met fietsen in JULI in spanje.
Is dit nog te doen met de themperatuur.....,,,,
Graag advies/tips waarvoor dank,
Groet Peter
Goede tip van Poppink inderdaad, met de zon in je rug is leuker fietsen. Met de wind in je rug ook, maar daar krijg je minder garanties. Al heeft Spanje qua wind in Juli wel een paar zekerheidjes :wink:
(Zuid-)Spanje in Juli is natuurlijk heel warm en er zijn betere bestemmingen hoog zomer. Maar de ene fietser vindt 42 graden heerlijk. Terwijl een ander volledig over de kook is als de temperatuur boven de 25 graden uit komt.