Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata traveller en Giant Expedition - Forum Wereldfietser

Koga Miyata traveller en Giant Expedition

Beste wereldfietsers,

Mijn man en ik willen binnenkort naar Spanje/Portugal fietsen (met tent en bagage). Natuurlijk zou het leuk zijn om een luxe vakantiefiets aan te schaffen, maar liever willen we onze huidige fietsen gebruiken. Voor mij is dat een oude Koga waar ik zeer aan hecht. Mijn man heeft recent via marktplaats een Giant Expedition op de kop getikt. Zie de foto's (snel gemaakt, maar indien gewenst kan ik natuurlijk nog detailfoto's maken van onderdelen).

De fietsen hebben sowieso voor vertrek nog onderhoud en opknapwerk nodig. Graag jullie advies op basis van de rijke kennis en ervaring hier: wat raden jullie aan om te doen (zowel 'must do' als 'nice to do')? Welke dingen kunnen we zelf doen en waarvoor kunnen we beter een fietsenmaker inschakelen? (We zijn zeg maar 'youtube-handig': hebben zelf beperkt verstand van fietstechniek, maar als er ergens een goede en visuele uitleg beschikbaar is, komen we er wel uit.)

PS Mijn man komt uit Turkije en dit wordt zijn eerste reis op de fiets, dus er hangt veel vanaf ;)

Bijlagen

Mooi en gedurfd plan. Middels de fotoos is niet de mate van (achterstallig) onderhoud vast te stellen, los van de verroeste ketting. Dit vergt toch handmatig onderzoek.
Leuke fietsen!

Ik zou er om te beginnen sowieso eerst maar eens een flink stuk op gaan fietsen (als jullie dat niet al gedaan hebben). Naast onderhoud zijn er mogelijk ook wel wat comfort-must-do's, en die kom je dan in ieder geval al wel tegen. Een zadel waar je na 20km niet lekker meer op zit, bijvoorbeeld.
Zeker leuke fietsen!

Roest op de ketting is meestal geen goed teken, maar als ze vooral in de schuur hebben gestaan kan het ook wel weer meevallen.

Zelf doen:

* Voorbladen en kransjes inspecteren op slijtage
* Voelen of er speling op het balhoofd zit (voorrem inknijpen, fiets van voor naar achter wiegen en voelen of er speling op zit)
* Voelen of de naven speling hebben (door de velg van links naar rechts te bewegen)
* Voelen of de naven soepel lopen (wielen eruit en je vingertoppen de assen draaien)
* Voelen of de velgen niet hol geremd zijn (vingers)
* Kijken of de wielen recht zijn (slinger geven en kijken naar de afstand tussen velg en remblokje)
* Proberen of de remmen het goed doen
Leuke fietsen! En met wat hulp van joetjoep kun je ze zeker de aandacht geven die ze verdienen. Leer je ze ook alvast beter kennen voor de reis.

Uit de periode heb ik een terraliner, ook heel kort een Expedition gehad maar daar zat me te veel werk in.

Op basis daarvan, weet niet welke kampeerervaring jullie hebben: ik zou voorsorteren op relatief licht op pad. Frames, dragers, wielen, banden zullen je dankbaar zijn. Dan rijden ze heerlijk.
Inderdaad leuke fietsen. Ik rij ook een oude Koga en ben er net als jij heel happy mee. Met een beetje aandacht blijf je er eindeloos mee fietsen.

Shrek noemt al heel veel. Ik zou daar aan toe willen voegen:

Buitenkabels, van remmen en van derailleurs. Ze gaan lang mee, maar met de leeftijd van jullie fietsen kan het slechter worden. Bij twijfel vervangen.

Mochten jullie fietsen nog gloeilampjes / halogeen lampjes hebben: steek er nieuwe lampjes in, dan gaan ze deze reis wel mee.

Pedalen en trapas: controleer op soepel draaien, geen speling. Anders vervangen.

Buitenbanden. Als je nieuwe nodig hebt, dan kun je keuzes maken. Breed of smal (hoewel jullie oudere fietsen vrij smalle vorken hebben dus erg breed wordt het niet). Meer of minder comfort. Meer of minder rolweerstand. Een moderne buitenband die nauwelijks lek rijdt is heel fijn, maar die zijn vaak ook stugger en dus minder comfort. Het een gaat ten koste van het ander. Zelf prioriteit stellen dus.


Wat al genoemd werd: na eventuele structurele vervangingen nog wat kilometers maken voordat de echte reis begint.
Bij "nieuwe lampjes" denk uitsluitend aan led-lampjes.

Buitenkabels voor de achterderailleur: vooral het laatste stukje vangt veel vuil en hindert dan de beweging van de binnenkabel. Kost niks en goed zelf te doen. Koop paar meter. Zul je nog vaker nodig hebben. Kabelkniptang aangeraden.
Dankjulliewel voor het meedenken! We gaan dit weekend de zaken die jullie noemen bij langslopen.
Voor de banden: hoe breed zou maximaal kunnen passen / is er een manier om te weten wat gaat passen (anders dan uitproberen)?
Zal niet veel breder dan 37mm passen waarschijnlijk. Maar daar kun je de wereld mee rond :wink:
Vooropgesteld, niet elke 40mm band meet precies 40mm. Meestal smaller. Maar soms meer smaller en soms minder smaller.

Buiten dat: meten. Neem de etrto maat, op jouw fiets bijvoorbeeld 37-622. Stel je wilt naar 42-622 dan heb je in theorie aan de beide zijkanten 2,5mm meer ruimte nodig en op het loopvlak 5mm meer ruimte.
Ik zou met fietsen van deze leeftijd ook even kjken of het vet in de naven en balhoofd niet te veel is ingedroogd.
Mooi is dan om nieuwe kogeltjes en vet te gebruiken.
Ook goed kijken of de velgen niet te veel zijn doorgeremd, dit zie je door bv een betaalpasje tegen de velg te houden, hij mag niet te hol zijn (en liefst niet te veel splinters en beschadigingen zoals ik met shimano blokjes wel eens heb gehad. En bv koolstop remblokjes kopen, remmen goed en gaan lang mee.
Goed op youtube kijken hoe je je zadel afstelt, soms krijg je last van je knie door maar een paar mm te lage zadelstand.
Belangrijk is de frame maat, zit je lekker stuur niet te ver Als ik naar de zadelstand kijk lijken beide fietsen niet heel klein voor jullie.