Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vakantie crankstel 26/36/48 - Forum Wereldfietser

vakantie crankstel 26/36/48

IK heb voor de techneuten een paar wiskundige vragen.

Ik heb nu op mijn fiets het volgende zitten: voor shimano 22/32/44, achter cassette 9

Nu ga ik in spanje fietsen, en wilde zo licht mogelijk fietsen, dus zat er aan te denken om voor 26/36/48 te monteren en achter een cassette van 8 kranjes. Hoe kan ik het verschil berekenen. Wiskunde heb ik nooit iets van begrepen vandaar.

Mijn vraag is: hoe groot wordt het verschil als je voor groter gaat fietsen?
Ik heb nu 27 versnellingen, maar als ik nu met 24 ga fietsen moet ik dan ook andere schakelaars kopen, of hoeft dat niet? en een andere ketting natuurlijk.

mario

Hoi Mario,
Ik snap het niet:
Je wilt zo licht mogelijk fietsen en je gaat voor naar grotere bladen. Als je lichter wilt fietsen moet je voor kleiner (maar dat gaat niet echt want je zit al zowat op het kleinste) en/of achter groter. Je vertelt niet wat je grootste achtertandwiel is, maar 34 is het grootste dat er te koop is.
Je hebt nu negen kransjes achter - waarom wil je naar 8?
Het principe is overigens eenvoudig: als je voor bijna 20% meer tandjes neemt moet je om de overbrengingsverhouding gelijk te houden achter ook ongeveer 20 % meer tandjes nemen.
Zie voor een rekenhulp: http://sheldonbrown.com/gears/
Wim

Willem,

Ik had gelezen op de site van Dick en Els dat zij in Zuid-Amerika hadden gefietst met voor 24/36/46 en achter met 14/32.

21 versnellingen, en toch over de zwaarste bergen heen fietsen. Hoe minder versnellingen hoe dikker, dus sterker de ketting.

mario

Ben je dan zó bang dat je ketting knapt? Ik vind het geen bezwaar om met een smallere ketting in Spanje te fietsen hoor! een 9t ketting zal sneller slijten, maar is 'ie ook minder sterk?
Maar goed, als je het per sé wil: neem een dikkere ketting (voor 8 tandjes). Daarvoor hoef je echter niet grotere voorbladen te nemen en zo je kleinste verzet groter te maken... :shock:

Zeven kransjes is inderdaad te verkiezen, omdat de ketting wat breder kan zijn, de kransjes wat langer meegaan, en met een originele 7sp cassettenaaf het wiel sterker kan zijn omdat het wiel minder parapluie gespaakt hoeft te worden. Acht versnellingen heeft ook nog wel wat voordelen boven negen, maar dat verschil is veel minder groot omdat 8sp en 9 sp naven eigenlijk hetzelfde zijn, en het wiel dus even sterk is.
Maar eigenlijk hebben we niet echt meer te kiezen, omdat meneer Shimano anders heeft beslist. Goede 7sp naven zijn (behalve heel misschien oude voorraad) niet meer te krijgen, en met de kransjes wordt het ook minder. 8sp cassettes zullen zeker diezelfde kant uitgaan. Voor de vakantiefietser is dit jammer, maar het is niet anders, en het heeft ook niet echt zin te proberen tegen die stroom op te roeien.
Voor de meeste crankstellen geldt dat 22t het kleinste is wat erop kan, dus daar is niets meer te winnen. Als je lichter wilt zul je het achter moeten vinden. 34t is daar het grootste en dus lichtste. Als je dat al hebt kun je alleen maar besluiten gewoon minder mee te nemen of af te vallen...
De combinatie van Dick en Els (24, 36, 46) klinkt als de standaard randonneur combinatie van een aantal jaren geleden toen er vooral met cranks met een steek van 110-74 werd gereden, en vooral in combinatie met een racevoorderaileur (die houden van 10t verschil tussen middelste en grootste voorblad, terwijl mtb voorderailleurs 12t fijner vinden). 14-32 achter was dan een mooie combinatie om een ruim bereik te hebben met niet al te grote sprongen).
Wim

Willem Jongman schreef:Zeven kransjes is inderdaad te verkiezen, omdat de ketting wat breder kan zijn,
De ketting voor 7 en 8 sp. is even breed. Die voor 9 sp smaller. Nou, eh, lees verder zelf maar: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
en http://www.m-gineering.nl/cass2.htm
Leon

Sorry, ik bedoelde dus "breder dan 9 speed". Daarbovenop heeft 7 speed het voordeel boven 8sp dat de hele cassette wat smaller is, en de spaken aan de rechter kant dus wat meer opzij kunnen staan.
Mar goed. Ook hier zie je dus net als bij de cranks het probleem dat Shimano degelijkheid opoffert voor "voordelen" voor de racerij. Al die would be wielrenners en wedstrijd mtb'ers vallen daarvoor, en Shimano kan vangen bij de verkoop van vervangingsonderdelen. Het is nog niet zo erg als bij inkjetprinters waar je de printer ongeveer gratis krijgt maar vervolgens een poot uitgedraaid krijgt als je een nieuwe inktcassette nodig hebt, maar het begint erop te lijken.
Wim

Ik heb ook lang getwijfeld of ik naar 9-speed zou moeten overstappen. Heb dat uiteindelijk gedaan, vooral qua kettingen. Sindsdien geen enkele kettingbreuk meer gehad, terwijl ik een jaar of 10-15 geleden er nog wel regelmatig een had. De vooruitgang in materiaalkwaliteit heft dan denk ik het nadeel van de smallere ketting op. Ook spaakbreuk is iets wat ik al jaren niet meer meegemaakt heb. Een goede wielbouwer is veel beter dan jezelf beperken qua aantal versnellingen. Ik gebruik overigens geen Shimano maar Sram kettingen, dat is mischien ook een factor die meetelt.

Je hebt gelijk dat er technisch ook veel verbeterd is. Ook ik kan me bij een goedgespaakt wiel geen recente spaakbreuk herinneren. Toch is het vanuit het perspectief van de vakantiefietser jammer als er principieel minder degelijke constructies gekozen worden. En slijtage aan moderne ketting plus tandwiel combinaties is wel degelijk een issue. Ze breken misschien niet zo gauw (de enige die dat de laatste jaren bij mij wel deed was een Shimano ketting), maar ze slijten best snel vind ik.
Maar nogmaals, het is zoals het is, en het heeft geen zin terug te gaan naar minder versnellingen. Het is zoiets als bij computers. Ik heb helemaal niet steeds de nieuwste versie van Windows nodig, maar als ik achterblijf loop ik uit de pas, en dat geeft nog meer gezeur.
Wim

misschien dan toch maar kijken naar een R-naaf. Minder onderhoud goede R-ketting.

Worden volgens de berichten steeds beter. Moet nog wel even door sparen.

Mario
Je hoeft geen wiskundige te zijn, en zelfs niet te kunnen rekenen, deze site geeft de verzetten weer bij verschillende gebruikelijke voor- en achtertandwiel combinaties: http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
, voor de meest gangbare 26 inch en 28 " wielen.
Het is wel nuttig om te begrijpen dat het verzet de afgelegde afstand is na één omwenteling/pedaalrondgang. Als je spreekt over een lichte versnelling spreek je dus over een klein of laag verzet, en bij een zware versnelling over een groot of hoog verzet. Verder hebben de fietsen met derailleurs vandaag de dag zó veel versnellingen met zo'n groot bereik, zeker in de lichtere versellingen, dat je met 3 tandwielen voor en 7, 8 of 9 tandkransjes achter en met een beetje conditie en normale kracht altijd wel goed uit de voeten komt.

Als je zo licht mogelijk wilt fietsen, bijvoorbeeld bergop, dan zit je ketting op het kleinste voorblad, aan de linkerkant en aan een van de grootste kransjes achter ook aan de linkerkant.
Je kunt de trapoverdracht uitrekenen door het aantal tandjes van het voorblad waar de ketting omligt te delen door het aantal tandjes van het kransje achter waar de ketting omligt.
Ik heb op mijn fiets, SNEL Sahara, voor 44 - 32 - 22.
Achter 11 - 12 - 14 - 16 - 18 - 21 - 24 - 28 - 32
Zit ik voor op 44 en achter op 11 dan heb ik een overdracht van de trapas naar de achteras van x 4,00. Dit betekent behoorlijk zwaar trappen. Eigenlijk op een bepakte fiets alleen geschikt voor vals plat naar beneden of een stevige wind mee. Ik zou dus zeker geen 8 achter zetten als je lichter wenst te tappen.
Mijn overdracht van trapas naar achteras is:
Zit ik voor op 44 en achter op 11 dan heb ik een overdracht van x 4,00
Zit ik voor op 44 en achter op 12 dan heb ik een overdracht van x 3,67
Zit ik voor op 44 en achter op 14 dan heb ik een overdracht van x 3,14
Zit ik voor op 32 en achter op 14 dan heb ik een overdracht van x 2,29
Zit ik voor op 32 en achter op 16 dan heb ik een overdracht van x 2,00
Zit ik voor op 32 en achter op 18 dan heb ik een overdracht van x 1,77
Zit ik voor op 32 en achter op 21 dan heb ik een overdracht van x 1,52
Zit ik voor op 22 en achter op 21 dan heb ik een overdracht van x 1,05
Zit ik voor op 22 en achter op 24 dan heb ik een overdracht van x 0,92
Zit ik voor op 22 en achter op 28 dan heb ik een overdracht van x 0,79
Zit ik voor op 22 en achter op 32 dan heb ik een overdracht van x 0,70

Je ziet dat er best finke verschillen zijn.

Hoe ver je daarmee komt vooruit per pedaalomwenteling hang af van je wielmaat en de dikte van je banden.