Ik ga een nieuwe trapas in mijn Koga Miyata Traveller (1998) schroeven. De huidige as draait nog soepel maar krijgt speling, aan de kant tegenover het crankstel. Ik heb de fiets gebruikt gekocht en weet daarom niet of de as al eens vervangen is. De meeste specs wist ik wel: BSA, 68mm, vierkant JIS. Alleen de lengte van de originele as wist ik niet. Ik heb daartoe de cranks er even af getrokken. De huidige as meet 108mm op de schuifmaat. Dat lijkt niet veel voor te komen. De maten 107mm en 110mm zijn gangbaarder. Het dichtst bij de oude maat lijkt dan voor de hand liggend, dus 107mm. Online vind ik advies om binnen 2mm verschil te blijven. Maar wat als de 108mm ook al een later gemonteerde as is en origineel bijvoorbeeld 110 of 111mm was?
Is er toevallig iemand met een vergelijkbare Koga uit om en nabij 1998 die al eens de trapas vernieuwd heeft? Zoja: welke maat? De Randonneur lijkt hetzelfde frame te zijn als mijn Traveller.
PS:
Volgens specs uit de oude catalogus werd nieuw een Shimano BB-UN52 gemonteerd. Die wordt al enige jaren niet meer gemaakt. Ik heb de huidige trapas er niet uit gehaald dus weet niet zeker of het nog steeds die trapas is.
De huidige BB-UN300 van Shimano schijnt beduidend minder robuust te zijn. Ik probeer daarom een passende Stronglight, Token of Sunrace as te vinden.
Is er toevallig iemand met een vergelijkbare Koga uit om en nabij 1998 die al eens de trapas vernieuwd heeft? Zoja: welke maat? De Randonneur lijkt hetzelfde frame te zijn als mijn Traveller.
PS:
Volgens specs uit de oude catalogus werd nieuw een Shimano BB-UN52 gemonteerd. Die wordt al enige jaren niet meer gemaakt. Ik heb de huidige trapas er niet uit gehaald dus weet niet zeker of het nog steeds die trapas is.
De huidige BB-UN300 van Shimano schijnt beduidend minder robuust te zijn. Ik probeer daarom een passende Stronglight, Token of Sunrace as te vinden.