Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tweedehandse Giant Expedition - Forum Wereldfietser

tweedehandse Giant Expedition

Hallo,

Ik wil in september met een vriend vanuit België naar Zweden fietsen. Ik was van plan van dit met mijn gewone fiets te doen, maar nu heb ik op marktplaats.nl een giant expedition gevonden voor €375.
Ik weet niet van welk jaar, ik denk dat hij niet zo oud is. Het is een beige fiets, misschien weet iemand hier uit welk jaar die stammen. Maar mijn hoofdvraag is: is dit de moeite? Gezien de hoogwaardige onderdelen en de lage prijs lijkt het mij wel, maar ik ben niet helemaal zeker.

groeten,
James

Er staan er meerdere voor dat bedrag...

Maar als ik zo kijk zijn het allemaal fietsen die prima geschikt zijn voor een tocht naar Zweden.

Het is die met framemaat 60 waar bijstaat HEEL SPORTIEF :)

Het zijn prima vakantiefietsen. Wat je van een plaatje niet kunt zien is hoever de tandwielen en de banden versleten zijn. Nieuwe achtertandwielen, bijvoorbeeld een nieuwe middenvoortandwiel, een ketting en nieuwe banden kosten al gauw 125 euro. Hou dat dus wel in je achterhoofd. Dit zijn nu eenmaal slijtonderdelen die je met een zekere regelmaat moet vervangen (elke 5-10000 km).
Alternatieven zijn de vele stalen Koga's die er ook op Marktplaats staan, of een nieuwe fiets. Als (en natuurlijk alleen als) je in aanmerking komt voor een fiets in een fietsprive plan van je werkgever, dan kun je natuurlijk voor ongeveer de helft van de prijs een nieuwe fiets kopen, en dat komt dicht in de buurt van een tweedehandse waar nog wat aan moet gebeuren.
Zorg in elk geval ervoor dat de fiets je past.
Wim dat

Hola, ik zie dat je in Gent woont, en dat mijn suggestie over een fietsprive plan vermoedelijk niet relevant is. Tenzij ze in Belgie inmiddels ook zo'n fiscaal systeem hebben om het fietsen te bevorderen (in Engeland bijvoorbeeld nu wel).
Wim

Wij krijgen in Belgie een fietsvergoeding van de werkgever (belastingsvrij). Ik krijg bv 0.15 euro per km. Tikt aardig aan aan het einde van de maand, en op een jaar tijd kan ik dan ook wel een mooie fiets kopen met die vergoeding.

Echter ik weet niet of dat bij alle werkgevers zo is, en het hangt er ook van af hoe ver je woont van je werk.

Ik heb ook via marktplaats een tweedehands fiets gekocht. Een eerste aanblik gaf mij de overtuiging dat het een goede fiets is.
Een vinger over de plekken waar troep zit bracht een glinsterende laklaag. En een gesprek met de eigenaar levert je ook veel op. Waar heeft hij-zij de fiets zelf vandaan? Hoe oud?, hoeveel km mee gefietst.? Zelf even kijken of de ketting geluid maakt tijdens een proefritje. En of er als je terwijl je in een te hoge versnelling staat hard kracht op de trappers zet de ketting hoort overslaan of die richting op gaat.

Het blijft ook gewoon een beetje geluk hebben, een vakman kan bijvoorbeeld zien of er een katterug in de liggende buis zit, een geringe verbuiging na een aanrijding. De krassen op de fiets zeggen je wat. En, heeft de eigenaar er verstandig aan gedaan om er nieuwe banden op te zetten....anders kan je altijd nog wat verder onderhandelen.

Succes, en veel plezier op je trip naar het noorden.

Gr Hans