Ik rij al sinds 2010 rond met een zelf geëlektrificeerde vakantiefiets die om die reden best zwaar is geworden, zo'n 28+kg. Dat merk ik sowieso in het stuurgedrag van de fiets maar vooral als ik de fiets met bagage en al trappen op en af moet tillen, over vangrails of in bus of trein moet zien te krijgen. Kortom, de opgaves waarvoor je in het buitenland als vakantiefietser af en toe voor gesteld wordt. Nu ben ik best groot en sterk maar dat blijf je niet altijd en fijn is het gewoon niet.
De techniek heeft sinds mijn zelfbouwproject niet stilgestaan en de elektrische fietsen werden steeds verder doorontwikkeld en vernuftiger maar ook steeds zwaarder. Je wil als vakantiefietser per slot van rekening ook af en toe lange 10% hellingen op kunnen, op onverhard kunnen rijden en de hele dag ondersteuning hebben. Dan kom je al snel bij vakantiefietsen met een achterwielmotor of middenmotor uit met een stevig accupakket. Die achterwielmotoren voldoen om een aantal redenen niet aan mijn wensen en kwam ik uit bij de middenmotoren van Bosch, maar de fietsen met die motoren die ik dan interessant vond, wogen steevast richting de 30kg of meer (incl accu, slot, bidonhouders, etc).
Nu heeft Bosch sinds kort een motor en accu uitgebracht die het totaalgewicht van de fiets een stuk lichter moet kunnen maken. Het gaat om de SX motor gecombineerd met een 400Wh accu die samen 'slechts' 4kg wegen. Je kan met een range extender van 1,6kg (als een bidon aan de fiets te koppelen) de accucapaciteit tot 650Wh uitbreiden. De SX-motor is t.o.v. de CX (85Nm) een stukje minder krachtig (55Nm) maar ook kleiner, lichter, efficiënter en stiller.
Vorige week heb ik een fiets met SX-motor en range extender besteld en hoop hem snel te kunnen testen.
Ik ben erg benieuwd of er andere vakantiefietsers ervaringen hebben met deze motor of er geïnteresseerd in zijn en ik zal mijn bevindingen uiteraard hier ook beschrijven!
De techniek heeft sinds mijn zelfbouwproject niet stilgestaan en de elektrische fietsen werden steeds verder doorontwikkeld en vernuftiger maar ook steeds zwaarder. Je wil als vakantiefietser per slot van rekening ook af en toe lange 10% hellingen op kunnen, op onverhard kunnen rijden en de hele dag ondersteuning hebben. Dan kom je al snel bij vakantiefietsen met een achterwielmotor of middenmotor uit met een stevig accupakket. Die achterwielmotoren voldoen om een aantal redenen niet aan mijn wensen en kwam ik uit bij de middenmotoren van Bosch, maar de fietsen met die motoren die ik dan interessant vond, wogen steevast richting de 30kg of meer (incl accu, slot, bidonhouders, etc).
Nu heeft Bosch sinds kort een motor en accu uitgebracht die het totaalgewicht van de fiets een stuk lichter moet kunnen maken. Het gaat om de SX motor gecombineerd met een 400Wh accu die samen 'slechts' 4kg wegen. Je kan met een range extender van 1,6kg (als een bidon aan de fiets te koppelen) de accucapaciteit tot 650Wh uitbreiden. De SX-motor is t.o.v. de CX (85Nm) een stukje minder krachtig (55Nm) maar ook kleiner, lichter, efficiënter en stiller.
Vorige week heb ik een fiets met SX-motor en range extender besteld en hoop hem snel te kunnen testen.
Ik ben erg benieuwd of er andere vakantiefietsers ervaringen hebben met deze motor of er geïnteresseerd in zijn en ik zal mijn bevindingen uiteraard hier ook beschrijven!