door
Flix » zo 10 dec, 2023 13:04
Dank voor je reactie hier, Gerrit.
Ik ben een beetje aan het meedenken over deze route, en het vermijden van drukke wegen.
Een optie die ik zelf graag zou willen bekijken, en misschien iets voor jou, of één van je verkenners, is op halverwege het traject 2b. Alt. Miljevina-Konjic af te slaan naar het noorden, naar Sarajevo, gerekend komende vanuit het noordwesten (dus tegen de 'normale' rijrichting va deze route). Want het eerst stuk vanaf Konjic tot aan de top op 1130 m is het een prima te berijden weg, en ook erg mooi en zeer rustig. Twee km voor deze top is er een smalle, verharde weg, naar de gehuchtjes Odzaci, Jažeprasina, Luka en verder. Er staat op de kruising ook een bord die richting Sarajevo aangeeft en je betreffende weggetje (R960 en vervolgens -neem ik aan- R442a (op OSM)) op stuurt. Ik heb het idee dat een verharde weg is (en blijft) tot Sarajevo, en ook door een heel mooi landschap (hoogvlakte) loopt. Is dat geen goed alternatief voor de hoofdroute? Dus gerekend in de normale richting vanuit Sarajevo deze weg naar Odzaci nemen, en dan Konjic en dan verder de route op? Een aardige slinger; een stuk meer km's, maar vooral zoveel meer fietsplezier door de rust en schoonheid.
Het probleem van de slechte wegen heeft volgens mij sterk met de uitzichtloze politieke situatie van Bosnië en de Republika Srpska te maken. In Srpska zal heel weinig geld in de infrastructuur gestoken worden. En op deze manier omzeil je in ieder geval op dit stuk het gebied van Srpska.
Voor wie meeleest om deze route ook te fietsen: vanaf de top net voorbij de genoemde afslag (uit NW komend) wordt het een hele slechte onverharde, af en steile weg tot 5 km voor Kalinovik, waar je weer op asfalt komt. Kalinovik, met hotel Moskva, is idd een aparte ervaring, met vooral het gevoel weer in 1980 achter het ijzeren gordijn beland te zijn. Ik vond het niet bedreigend, maar wel bijzonder. Na Kalinovik blijft de weg ongeveer 5 km verhard, en dan weer onverhard, met soms goede, en soms -hele- slechte stukken gravel/keien tot je weer de hoofdroute bij Miljevina op rijdt.
Mijn idee over deze alternatieve 2b. route: absoluut geen geschikte weg voor de doelgroep van Europafietsers.
Verder dus een paar veel te drukke stukken, en soms (in MNE en Albanië) erg steile beklimmingen. Maar wat is deze route mooi om te fietsen! Prachtig landschap; groot avontuur. Absolute aanrader!