Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Iran naar India, hoe pakistan over te slaan? - Forum Wereldfietser

Van Iran naar India, hoe pakistan over te slaan?

Later dit jaar plan ik een fietstocht te maken door via Turkije, door Iran naar India. Maar pakistan sla ik gezien de veiligheidssituatie liever even over.

Weet iemand alternatieven? Is het bijvoorbeeld mogelijk van Teheran naar India (Bombay/Goa) te vliegen? Op internet heb ik gezien dat Iran Air dit traject vliegt. Ik heb echter geen idee of het bijvoorbeeld mogelijk is de fiets zo mee te nemen en of de maatschappij wel betrouwbaar is (niet zulke goede verhalen over gehoord)

Zou een andere optie zou zijn, met bijvoorbeeld een bus Pakistan te doorkruisen en ergens in Zuid-Pakistan de grens over te gaan naar India?

Alvast bedankt voor de reacties/tips,
Met vriendelijke groeten,
Erik

Is de kuststreek niet gewoon fietsbaar?
erik_devries schreef:Op internet heb ik gezien dat Iran Air dit traject vliegt. Ik heb echter geen idee of het bijvoorbeeld mogelijk is de fiets zo mee te nemen en of de maatschappij wel betrouwbaar is (niet zulke goede verhalen over gehoord)
Wat iedereen graag vergeet is dat als het veiligheidsbewustzijn en de staat van onderhoud bij Air Rimboe niet naar westerse maatstaven is, het op de grond vaak nog een veel grotere puinhoop is!

Hoi Erik,
we hebben twee Franse vrienden (http://enrouelibre.travelblog.fr/) zien vertrekken vanuit Tehran. Zij vlogen naar Jaipur (met fietsen) en dat is allemaal prima verlopen. Fiets in de doos en wegwezen.
Met http://www.airarabia.com vlieg je dan wel eerst naar Sjarjah, maar vandaar heb je verschillende opties in India. En behoorlijk goedkoop. Zo ff gekeken, 150 euro pp enkeltje. Niet gek lijkt me. :wink:

En dit schrijft Airarabia zelf over bagage:
The maximum weight permitted per individual piece of baggage is 32kgs with total dimensions of 160cms (W+D+L). No single piece of baggage may exceed this allowance. Only one box is permitted as part of free baggage allowance. The box must be the original manufacture’s box containing the original item. All items weighing 32kgs or more and with dimensions of 160cms or more can only be sent as cargo. Air Arabia does not offer cargo facilities for outsized baggage. In addition to the above free allowances you may carry the following items as cabin baggage; a coat, a handbag/clutch bag, umbrella, small items of tax free goods and a laptop computer.
Excess Baggage will be subject to the following charges:
Applicable on Flights to and from Sharjah International Airport All Connecting Flights
Within GCC (except Jeddah) AED 10 per kg AED 10 per kg , Colombo AED 15 per kg AED 15 per kg , India (except Mumbai and Jaipur) AED 25 per kg from Sharjah AED 20 per kg from India AED 15 per kg Mumbai and Jaipur AED 20 per kg from Sharjah AED 20 per kg from India AED 15 per kg Egypt and Sudan AED 25 per kg from Sharjah AED 20 per kg from Egypt and Sudan AED 15 per kg Yerevan (Armenia) AED 11 per kg AED 15 per kg All others (including Jeddah) AED 20 per kg AED 15 per kg


Veel plezier alvast, groetjes,
Aaldrik :D

Thanks voor de feedback. Denk dat we het er maar gewoon op wagen en naar Tehran fietsen. Zal de sites van Air Arabia en Air Iran nog iets meer doorspitten de komende weken.

Morgen vertrekken we vanuit Nederland dus het duurt nog wel even voordat we bij Iran/Pakistan zijn 8)

Greetz,
Erik
erik_devries schreef:Later dit jaar plan ik een fietstocht te maken door via Turkije, door Iran naar India. Maar pakistan sla ik gezien de veiligheidssituatie liever even over.
Gezien de enorme politieke spanningen in Pakistan, Iran en Afghanistan en het toenemend onvermogen van zittende regimes en/of internationale organisaties om in deze landen (en Irak, Libanon, Gaza, Westbank etc.) 'de boel bij elkaar te houden', is de kans dat er binnen 1 à 2 jaar in al deze landen een (burger)oorlog woedt behoorlijk groot. Ik zou het nu niet in mijn hoofd halen om in deze contreien te gaan fietsen. Ervaringen van fietsers die hier pas geleden geweest zijn, zijn momentopnames met weinig voorspellende waarde voor de nabije toekomst.

@keeszswart

Ik moet zeggen dat ik het een rare reactie vind. Eerst geef je een aantal landen aan met interne politieke spanningen. Daarbij noem je ook Iran. Iran heeft helemaal niet te maken met "enorme" interne politieke spanningen.
Om daarna Afganistan, Pakistan en Irak model te zetten voor de gehele regio slaat in mijn bescheiden mening totaal nergens op.
Ervaringen van fietsers die hier pas geleden geweest zijn, zijn momentopnames met weinig voorspellende waarde voor de nabije toekomst!
Dit klopt helemaal, maar meningen van fietsers die er pas geleden niet zijn geweest hebben totaal geen voorspellende waarde.

ps. Ik ben zelf ook niet in Iran geweest, dus neem mijn reactie ook met een korreltje zout :roll:

giantus schreef: Iran heeft helemaal niet te maken met "enorme" interne politieke spanningen.
Het regime van Iran lijkt inderdaad relatief stevig in het zadel te zitten. Maar als Bush in z'n laatste ambtsjaar nog wat stuntwerk wil vertonen om Teherans nucleaire ambities te frustreren, kun je beter niet met een fietstocht door Iran bezig zijn...
Ervaringen van fietsers die hier pas geleden geweest zijn, zijn momentopnames met weinig voorspellende waarde voor de nabije toekomst!
Dit klopt helemaal, maar meningen van fietsers die er pas geleden niet zijn geweest hebben totaal geen voorspellende waarde.

ps. Ik ben zelf ook niet in Iran geweest, dus neem mijn reactie ook met een korreltje zout :roll:
Gelukkig hebben we nog kranten en andere nieuwsmedia, zodat we niet voor al het nieuws uit de wereld afhankelijk zijn van wereldfietsers! 8)

Volgens de - als zeer voorzichtig bekend staande - inschatting van het ministerie van buitenlandse zaken kun je in Iran, behalve in een deel van de grensgebieden, met wat oplettendheid gewoon rondreizen.

Kees Swart schreeft op 6 juli:
Het regime van Iran lijkt inderdaad relatief stevig in het zadel te zitten. Maar als Bush in z'n laatste ambtsjaar nog wat stuntwerk wil vertonen om Teherans nucleaire ambities te frustreren, kun je beter niet met een fietstocht door Iran bezig zijn...
1. Zolang die idioot president is ben je nergens ter wereld veilig. Vergeet ook niet dat het congres Bush een paar jaar geleden heeft gemachtigd om ons land, zonder verdere toestemming, aan te vallen. Hij hoeft maar even aan de wiskey te zitten en de Amerikaanse mariniers stormen het strand van Scheveningen op.

2. Iran is een zeer groot land en het is simpel om uit de buurt van de de nare fabrieken te blijven *). Er mag toch echt verwacht worden dat alleen de nucleaire installaties worden aangevallen en militaire radar e.d.?
Neem een wereldontvanger mee. Elke dag even op het nieuws van de BBC afstemmen en je kan prima inschatten wat de gevaren zijn.

3. In Iran wordt je als gast beschouwd en dat zal niet echt veranderen als Bush Iran aanvalt. Je overleeft het wel.

4. Iran is schijnbaar stabiel, denk ik. Het zou mij niet verbazen als het een keer tot een uitbarsting zal komen, maar een burgeroorlog??? Iran is een (halve) democratie en geen totale dictatuur.

een andere quote van Kees:
Gelukkig hebben we nog kranten en andere nieuwsmedia, zodat we niet voor al het nieuws uit de wereld afhankelijk zijn van wereldfietsers
Na drie jaar fietsen door o.a. Afrika en het Midden Oosten zou ik zeggen dat het laatste wat je moet doen is op kranten e.d. vertrouwen. Geef mij maar wereldfietsers die mij vertellen hoe de bevolking op je reageert.


*) Je kan je natuurlijk ook leuk laten verrassen. Uit mijn 'dagboek' van 21-11-2006:

(...)
De volgende dag richting Natanz. Het is rustig op de weg en dat is voor het eerst sinds het uiterste noord-westen van Iran. Ik luister naar het nieuws van de BBC en hoor dat de CIA geen bewijs heeft dat Iran een ondergronds kernwapen-programma heeft. Israel is er echter van overtuigd dat er een tunnel bestaat waarin uranium opgewerkt wordt.
35 kilometer na Kashan wordt het duidelijk waarom de weg zo rustig is. Ik ga onder een snelweg door, die niet op mijn kaart staat. direct daarna zie ik iets waarvan ik niet echt kan geloven dat ik het zie. Als ik dichterbij kom blijk ik het toch goed te hebben gezien: luchtafweergeschut en honderd meter verderop weer een opstelling. Mijn intuitie vertelt mij dat ze het vermoedelijk niet zo zullen waarderen als ik foto's zou maken. Die indruk wordt nog verstrekt als ik manshoge borden zie met daarop een kamera met een rode streep er doorheen. Ook zie ik borden met een grote P en ook een rode streep. Even verderop zie ik nog meer geschut op heuvels geposteerd. In totaal tel ik alleen aan mijn kant 8 stuks. Maar afweer tegen wat?? Eerst zie ik alleen een muur met wachttorens,maar dan even verder toch gebouwen. Het lijkt een fabriek en vermoedelijk geen melkfabriek.
(....)

Op de oorspronkelijke vraag van erik_devries: je hoeft niet naar Teheran. Je kan de Persische golf oversteken en vanuit de VAE (Dubai) naar India te vliegen. Vanuit Dubai kan je naar 'iedere' plek in India.
Dit geeft je de gelegenheid om het niet zo leuke Teheran te vermijden en veel leukere meer zuidelijke route te volgen over Natanz en Esfahan bijvoorbeeld.

Met de boot kan je van Bandar-e-Abbas naar VAE. Ook kan je naar Quatar met de boot. Voor de VAE heb je geen visum vooraf nodig.
Hoi,

Sinds twee weken uit Iran en geen problemen of spanningen gehad.
Hetzelfde geldt voor Pakistan waar ik nu ( Lahore ) ben.
Misschien verklaren bovenstaande reacties waarom wij af en toe ( zeer vervelende ) politie escortes hebben gehad, geen moment hebben wij ons onveilig gvoeld.

Succes met de reis,

Lars.

Ps zie ook ' Lars goes Australia's '

Hallo, laat je toch niet gek maken door allerlei mensen die vanuit hun luie stoel zitten te adviseren! Pakistan is volkomen veilig, als de politie ook maar de geringste twijfel heeft wat betreft jou veiligheid dan blijven ze bij je (niet dat dit altijd leuk is) maar wij zijn 7 weken in Pakistan geweest en heb me geen moment onveilig gevoeld. Als je alle adviesen moet geloven dan kun je beter thuis blijven want overal op de wereld is wel wat gaande maar het is meer het onbekende wat mensen bang maakt. Als ik jou was fietste ik er lekker doorheen want het land is meer dan de moeite waard!!!! groetjes Wim en Peet www.wimenpeetzerereet.nl 8)

Iedereen die in deze landen gefietst heeft, weet dat de pers in Nederland situaties behoorlijk gekleurd weergeeft. Dus ga af op de berichten van reizigers die daar geweest zijn (Wim, Petra, Lars)

Stel je eens voor je bent Pakistaan. Zou je dan in Nederland gaan fietsen? De man die minister president zou worden is doogeschoten, een filmmaker is doodgestoken er is veel milieuvervuiling. Er vallen maandelijks doden door het eten van paddo's en homo's worden in elkaar geslagen. Nou wat is het hier gevaarlijk! :lol:

Op zich ben ik het helemaal eens met Eric hierboven, ik heb hetzelfde elders op het forum betoogd, echter de situatie is toch veranderd. De mensen die hierboven hebben gereageerd zijn in Pak. geweest voordat de Rode Moskee werd bestormd door het leger en dat heeft weer een kettingreaktie van geweld tot gevolg gehad.
Ik was in Pak. (in april) ook voor de escalatie bij de Rode Moskee en alhoewel er toen ook grote spanningen waren en dagelijk demonstraties was de situatie niet bedreigend. Ook niet toen er 200 kilometer verderop, richting Afganistan, de Taliban en El Kaida in zware gevechten waren gewikkeld. Baluchistan, in het zuiden, is een bolwerk van de Taliban en ik zou daar nu niet willen fietsen. Ik betwijfel zelfs of je nu wel toestemming krijgt, zelfs niet onder politieescorte.
Ook de KKH is voor mij nu te onzeker.
Toen ik in Islamabad zat las ik dagelijks twee kranten om de ontwikkelingen enigszins te kunnen volgen en luisterde ik naar de BBC Worldservice, allemaal om op tijd weg te zijn als het mis zou gaan. Ik zou zeggen laat er eerst maar verslagen komen van mensen die er nu fietsen.
Nu zou ik echt niet in Pak. willen zitten.

Overgens wordt een zelfde soort discussie gevoerd onde het kopje Baluchistan, die ten onrechtte in de rubriek Midden Oosten staat.
Ik zit nu in Iran en de mensen zijn ENORM behulpzaam, om de politieke situatie zal ik het niet laten. tis hier en daar wel wat druk op de weg. pas wel ff op als je gaat wildkamperen. beter niet doen is mijn advies. En je kan ook bovenlangs fietsen. door turkmenistan, oezbekistan etc richting china. Dan sla je pakistan ook over.
Veel plezier!

Poeh Kees, stevige uitspraken. Maar goed, jij maakt jou keuze. Anderen kijken daar weer anders tegenaan. (kijk ook even op http://limaonbike.web-log.nl/, laatste bericht)

Toen ik nog de workshops "voorbereiden van een wereldreis" voor de wereldfietser gaf, was het hoofdstuk "veiligheid" een erg belangrijk gedeelte. Het probleem met veiligheid is dat veiligheid naast een concreet iets ook een gevoel is. Helaas is het vaak erg moeilijk om echt goed inzicht te krijgen hoe de situatie op dat moment is. Media geven een beeld evenals andere reizigers, regeringen, enz. Ga ervan uit dat elk beeld in meer of mindere mate gekleurd is. Helaas hebben wij in NL ook gekleurde media en dat maakt het lastig om te beoordelen of Pakistan (of andere landen) wel of niet veilig is.
Wij zitten op dit moment in Kashgar en er komen dagelijks reizigers uit Pakistan die geen problemen hebben ondervonden. Maar goed, dat is natuurlijk ook gekleurde info.

Erik, om concreet te zijn: er zijn geen officiele grensovergangen tussen Pakistan en India ten zuiden van Lahore. Er zijn nu 2 grensovergangen, Lahore en de tweede (die niet altijd open is) die naar Srinigar in India gaat.
Succes met je keuze.
Iran is een land van tegenstellingen.

Iran is een land van tegenstellingen de polen staan haaks op elkaar.
Ze zijn er behulpzaam dat zijn de goede.
Daarnaast zijn er de slechte, kijk goed uit !.(die willen dus alleen zichzelf helpen)Dit alles werkt wat misleidend !
Het verkeer is er maf en gestoord door elkaar maar rijden niet echt hard de wegen zijn goed ( wel veel glas langs de weg).
Ik heb de laatste dagen van Rasht naar Tehran op een weg gereden die door niemand word gebruikt perfekt om het verkeer te ontkomen(paralel aan de hoofdweg)
Iran is op meerdere manieren levensgevaarlijk dus kijk uit met wildkamperen !.
Bepaalde gebieden zijn zo kaal dat een beschutteplek gewoon niet is te vinden.
En zijn er wel bomen en groen dan zijn er ook weer huizen en dus mensen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt !

Btreden op eigen risico !!!!!!.
groeten en veel plezier !.

Inderdaad is alle informatie die je kunt krijgen, gekleurd. Hoe dat gaat met nieuwsmedia, is uitstekend beschreven in “Het zijn net Mensen” van Joris Luyendijk, die jarenlang correspondent in het Midden Oosten is geweest.

Hoe dat gaat met fietsers en andere reizigers, weten we allemaal wel uit eigen ervaring. Fietsen in onbekende streken heeft veel weg van een nieuwe liefde: het is vaak spannend en enerverend, de jubelmomenten worden gekoesterd en de negatieve ervaringen geneutraliseerd door een roze bril of geserveerd met de nodige humor.
Ervaringen van fietsers en andere reizigers zijn nuttig als het gaat om praktische zaken, maar blijven momentopnames en geven geen enkel inzicht in de sociale en politieke achtergronden van een land of regio. Voor dat laatste blijf je afhankelijk van journalisten en andere ‘deskundigen’ (denk bijvoorbeeld aan rapporteurs voor de VN of Amnesty International) die zich langdurig in zo’n land of regio verdiept hebben, weten wie er de touwtjes in handen hebben en wie er proberen die touwtjes door te snijden.

Natuurlijk kun je ook zonder enig benul van wat er zich achter de schermen afspeelt door een land fietsen en genieten van spectaculaire landschappen en gastvrije mensen. Van inzicht in of nieuwsgierigheid naar wat er zich in paleizen of achter gevangenismuren afspeelt, krijgt je reis zeker meer diepgang maar wordt deze niet per se leuker of veiliger. Het vrijwaart je al helemaal niet van een ordinaire beroving of verkeersongeluk, laat staan een aardbeving. Toch wil ik op reis graag weten wat er gaande is, net zoals ik graag wil weten wat de weersverwachting is als ik de bergen in ga.

Voor de val van de Muur fietste ik al vaak in wat toen nog het Oostblok heette. Vertrouwd met de mild anarchistische cultuur die toen in Amsterdam heerste, had ik moeite met allerlei regeltjes en verbodsborden in Tsjechoslowakije, Polen en de DDR. Soms fietste ik daar dwars over een militair oefenterrein of maakte ik foto’s van grenzen en fabrieken die niet gefotografeerd mochten worden. Tegelijkertijd bezocht ik er mensen die zich openlijk of lijdzaam tegen de communistische regimes verzetten. Gelukkig zouden deze regimes snel instorten (wat de nieuwsmedia destijds niet hebben voorzien!), maar achteraf besef ik wel dat ik toen problemen had kunnen veroorzaken waarmee ik de mensen die ik daar kende niet graag had willen opzadelen.

Enkele jaren later fietste ik een paar keer van Zimbabwe naar Lesotho, dwars door Zuid Afrika in de nadagen van de apartheid, een jaar voor en twee jaar na de vrijlating van Nelson Mandela. In Zuid Afrika was toen veel geweld en er had een burgeroorlog uit kunnen breken. Fietsend over het platteland merkte ik daar weinig van, maar ik wilde weten wat er speelde, las onderweg veel kranten en tijdschriften (zowel ‘Die Burger’ als ‘The Sowetan’) en wilde op de dag na een belangrijk referendum (over het voortzetten van onderhandelingen met het ANC) de uitslag weten. Als die uitslag negatief was geweest, had ik Zuid Afrika snel verlaten. De berichtgeving over de wankele politieke situatie vond ik hier heel verhelderend.

In oktober 2001 fietsten we in Portugal. Op zich een heel prettig en veilig land. Het was echter vlak na 11 september, zodat we behoefte hadden aan informatie over de rest van de wereld. Buitenlandse media zijn op het Portugese platteland niet te krijgen, dus moesten we het doen met het voor ons onverstaanbare televisienieuws in cafés en pensions. Nu kregen we het gevoel dat er in Portugal elk moment een terroristische aanval kon plaatsvinden en dat er in Lissabon al sporen van miltvuur aangetroffen waren…

Op dit moment ben ik de fascinerende biografie van Gertrude Bell, “Koningin van de Woestijn”, aan het lezen. Gertrude Bell was een eigenzinnige Engelse vrouw, die honderd jaar geleden als een van de eerste westerlingen de Arabische woestijn verkende. Ze nam daarbij grote risico’s, had lak aan adviezen van autoriteiten en werd tenslotte zelf een adviseur van autoriteiten. Dit boek geeft ook een goed beeld van de ontwikkelingen in het Midden Oosten na de ineenstorting van het Ottomaanse Rijk en de aard van de clanhoofden die er, net als hun nazaten van tegenwoordig, met elkaar om de macht streden. En beschrijft hoe gastvrijheid en gewelddadigheid hand in hand kunnen gaan.
Wat mij betreft verplichte literatuur voor iedereen die in het Midden Oosten wil gaan reizen.

Er zit wel wat in Kees, wat je schrijft over het reizen met de roze bril op. Maar doen we dat vaak in het hele leven niet zo??
De media gebruikt echter vaak een zwarte bril, om het nieuws maar sexy'er te maken. Dat verkoopt beter of doen dat in opdracht van hun bazen. Een andere keer moet het weer met een roze bril. Met objectieve verslaggeving heeft het echter weinig te maken.

Rapporten van VN'ers? Hecht ik niet heel veel waarde aan, die van AI echter wel, maar het zegt niet zoveel over welk risico je als reiziger loopt.

Toevallig moest ik een paar uur voordat ik je stukje las, denken aan een artikel dat ik in een Zuid Afrikaans blad las, toen ik anderhalf jaar geleden fietste, over China, waar ik nu fiets. In het blad werd beschreven hoe goed China met het milieu om gaat. China en milieubewust?? Ik snapte het niet. Een week later werd het mij duidelijk toen ik las dat een zware handelsdelegatie uit China het land bezocht. Dan weet je meteen uit welke hoek het geld waait.
Iran wordt door de media geheel zwart gemaakt en dat terwijl het veel democratischer is dan veel vriendjes van de VS in de regio. Het beeld dat de media oproept is dat daar 70 miljoen fanatieke idioten wonen. Iedereen, maar dat ook iedereen die ik ken die er geweest is, weet dat het niet zo is. Waarom zou ik dan nog een artikel in krant serieus nemen?

Voor Pakistaan heb ik het boek "Allah en Eva" geschreven door Betsy Udink gelezen. Niet dat ik het met de toon van het boek eens ben, het geeft wel een beeld over hoe (bepaalde groepen) mensen denken en doen. Een aanrader voor iedereen die er gaat fietsen (in de buurt).