Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke navigatie app maakt de mooiste routes? - Forum Wereldfietser

Welke navigatie app maakt de mooiste routes?

Hoi,

Ik gebruikte jaren de Sigma Rox 12, maar hiervan ging de batterijduur dusdanig achteruit dat ik 'm niet meer gebruik.
Tegenwoordig heb ik gewoon mn mobiel op het stuur en gebruik voor routeberekeningen en navigatie meestal de app Naviki.
Ben daar zeker tevreden over, maar toch merk ik dat Naviki soms niet altijd de beste/mooiste route kiest, welke opties ik ook aanklik. Hetzelfde geldt overigens voor Komoot, die ik ook weleens gebruik.


Welke andere apps kunnen jullie aanbevelen?
Er wordt hier veel gebruik gemaakt van de website BRouter, althans het wordt op dit forum nogal eens aangeraden.
Ik gebruik het zelf ook, naast de iOS app Pocket Earth.

De resultaten wijken niet veel van elkaar af, en ze maken ongeveer dezelfde fouten: over afgesloten wegen, over privé land (vooral in de VS een probleem), over (wandel-)paden waar je een geoefende mountainbiker moet zijn ondanks de keuze voor 'vakantiefietser', en ze hebben de neiging om vrijliggende fietspaden naast een hoofdweg heel hoog aan te slaan, want voor niet NL-ers is een vrijliggende fietspad ipv een 'shoulder' het ultieme fietsen.

Maar grosso modo kun je heel aardige routes plannen met deze 2; ook al omdat ik vermoed dat ze eerst kijken naar bestaande fietsroutes, en deze proberen zo veel mogelijk met elkaar te verbinden tussen de door jou ingegeven 'van A naar B'.
Mijn ervaring is dat, wanneer je anno 2024 écht mooie routes wilt bouwen, je daar toch nog een hoeveelheid ouderwets handwerk in moet steken :wink:

Ik gebruik vaak de 'highlights' en 'trail view' opties van Komoot, en wil ook nog wel eens een tweede scherm met Google Maps ernaast houden voor meer info.
Ik maak mooie fiets routes, met de fietsrouteplanner van de fietsers bond. Die zet ik over in osmand.

Je kan instellen bv natuur route, recreatieve route, en nog meer. Ik kies meestal voor autoluwe route.

Ben er vaak weer verbaasd over hoe mooi de route is.

Mario
Vince_R schreef:
di 04 jun, 2024 09:10
Ben daar zeker tevreden over, maar toch merk ik dat Naviki soms niet altijd de beste/mooiste route kiest, welke opties ik ook aanklik. Hetzelfde geldt overigens voor Komoot, die ik ook weleens gebruik.
Komoot vind niet prettig. Het stuurt je veel te vaak over fietspaden langs autowegen is mijn ervaring.

Voor overal vind ik brouter in deze versie het mooist.
Voor Nederland kies ik altijd routeplanner van de fietsersbond en dan de routekeuze Autoluwe route.
Vergeet waymarked trails niet voor het kiezen van bestaande en daarom hopelijk mooie routes.
Maar zoals bovenstaand al vermeld; die moet je overzetten.

Voor het overzetten gebruik ik Organic maps (open source en zonder reclame)
Voordeel van Organic maps is dat je het scherm tijdens het fietsen op zwart kunt laten gaan, dus zuinig met energie.
Even tikken op het scherm en het is er weer. Je hoeft dan niet opnieuw wachtwoord of vingerafdruk of patroon te gebruiken om het scherm weer te openen.

De mooiste visuele beleving vind ik Mapy.cz. Bovendien kan je in Mapy cz ook alle fiets- en wandelroutes in beeld brengen. Ook in Mapy cz kan je routes importeren.
Een voordeel van Mapy.cz is dat je ook nog-niet-gedownloade kaarten kunt zien omdat de app in dat geval gebruik maakt van je WiFi of Mobiele Internet verbinding om de kaart netjes aan te vullen.

Beide apps zijn voortreffelijke fiets routeplanners en beide apps zijn offline overal ter wereld te gebruiken na downloaden van de kaarten die je nodig bent.
Cycle Travel geeft ook mooie resultaten en mijd drukke wegen. Eenvoudig aan te passen door fine tuning maar vraagt wel wat gewenning.
gr Jan
Aanvulling
OsmAnd wordt naar het schijnt veel gebruikt door wereldfietsers.
De niet betaalde versies staat het downloaden van 6 (?) kaarten toe en de betaalde versie van € 39,99 kent geen beperkingen.

Je kunt ook naar F-droid gaan.
Op F-Droid wordt alleen de + versie aangeboden.
De kosten daarvan zijn geen € 39,99 maar € 0,00

Nadeel van OsmAnd+ tov bijvoorbeeld Organic Maps is dat je 'gevolgd' wordt door OsmAnd+.
OsmAnd+.jpg
OsmAnd+.jpg (21.73 KiB) 928 keer bekeken
PS Het onderwerp is al vele malen de revue gepasseerd, zoals bijvoorbeeld nog in maart.
Hier is natuurlijk al het nodige over geschreven, ook in andere Forum berichten. Het is maar net wat je gebruikt en gewend bent is mijn ervaring. Wel verschillende apps gebruikt, maar voor de telefoon blijf ik terugvallen op Guru Maps. Ook een betaalde versie trouwens als je meer kaarten wilt kunnen downloaden. Deze pakt vaak wel redelijk goede routes, zeker als ik het vergelijk met de routes die mijn Garmin Etrex 30 maakt.

Voor mijn Garmin download ik kaarten van internet. Daar vaak echt kruipdoor sluipdoor paadjes. En als ik dat dan zie kun je overigens vaak ook 'gewoon' de weg volgen waar het paadje even later weer op terugkomt. Als er een paadje is heeft hij daar klaarblijkelijk een voorkeur voor.

Als ik in NL blijf plan ik vaak, als ik plan, op de kaarten van de fietsersbond. Daar zijn mooie en prima routes te plannen. Maar ja, alleen in Nederland.
Thuis maak ik de routes zelf met de garmin software, mapsource.
Onderweg doe ik het met mapout, deze route kan ik dan heel makkelijk overzetten naar mijn garmin.
Onlangs nog veel gebruik van gemaakt tijdens een fietstocht door de provence.
mijn route was dezelfe als de IronMan van Aix en Provence, alleen in tegengestelde richting.
Van de ene franse gendarme mocht je door fietsen en de volgende haaldenje weer van de weg af :( :(
Dan is het erg makkelijk om zelf een route te kunnen tekenen en deze direct naar de garmin over te zetten.
Dank allemaal voor de antwoorden.
Ik zal de komende weken een paar van de meest genoemde navigatie apps proberen.
Geen enkele app is perfect merk ik al, maar het is toch wel een hele vooruitgang vergeleken met het gerommel met kaarten van vroeger.
Fytsreizger schreef:
di 04 jun, 2024 20:25
Voor mijn Garmin download ik kaarten van internet. Daar vaak echt kruipdoor sluipdoor paadjes. En als ik dat dan zie kun je overigens vaak ook 'gewoon' de weg volgen waar het paadje even later weer op terugkomt. Als er een paadje is heeft hij daar klaarblijkelijk een voorkeur voor.
De Openfietsmap die ik heb ontwikkeld is geoptimaliseerd op de situatie in Nederland. Daar wordt de voorkeur gegeven voor de fietspaden, fietsroutes en kleinere lokale wegen, daarna volgen tertiaire wegen en tenslotte de regionale en provinciale wegen. In het buitenland waar het wegennet veel minder dicht is heb je soms alleen die laatste twee als keuze en slingeren de lokale weggetjes alle kanten op maar vaak niet van A naar B. Vandaar dat de Openfietsmap en ook brouter soms enorme onlogische omwegen maakt. Je moet in praktijk dus altijd de route handmatig corrigeren of onderweg negeren als die weer eens zo'n onlogisch zijsprongetje maakt.
Ik gebruik alleen maar Ride-with-GPS. Wat ik vervelend vind is dat als je al een tiental kilometers een hoofdweg volgt, de app dan toch het eerstvolgende paadje inslaat om dan na een korte afstand toch weer op die hoofdweg terug te komen. Iets meer consistentie in wegkeuze zou wel plezierig zijn.
Ik hoor graag of andere apps dat beter doen.
Hij is al genoemd, maar MAPY.CZ als website en als app. Routes hier in Nederland gaan goed in het buitenland heb ik wel eens dat ze uitkomen in een doorlopend weggetje, vooral in steden. Maar hij vindt ook de mooie fietspaden. Bij het plannen in de app kun je kiezen tussen fast/tourist en is er ook nog een optie moutainbike geloof ik.
Het fijne is dat je kaarten niet hoeft te downloaden, maar wanneer je wilt je de hele wereld gewoon op je mobiel kan downloaden. Gewoon gratis. Met wandelen heb ik al eens meegemaakt dat er geen bereik is en dan is het toch erg handig.
hilbren schreef:
do 06 jun, 2024 18:52
Routes hier in Nederland gaan goed in het buitenland heb ik wel eens dat ze uitkomen in een doorlopend weggetje,
Is eigenlijk mijn eerste vereiste als ik ergens heen wil.

;)

Carl
Carl schreef:
vr 07 jun, 2024 08:36
hilbren schreef:
do 06 jun, 2024 18:52
Routes hier in Nederland gaan goed in het buitenland heb ik wel eens dat ze uitkomen in een doorlopend weggetje,
Is eigenlijk mijn eerste vereiste als ik ergens heen wil.

;)

Carl
Ja dat snap ik, maar uiteindelijk is het de kaart die de basis is voor de route. Wanneer de kaart zegt dat er een weg is dan zal iedere routeplanner minstens één keer die weg gebruiken. Wanneer deze er in de praktijk niet is dan houdt het op.
In dit geval gebruikt de app open streetmaps. En een heel aantal van de bovenstaande apps doen dit ook. die zullen ooit ook dat ene doodlopende straatje gaan kiezen. In mijn geval moest ik 100 meter omrijden.

Wellicht is het ook wel een interessante vraag; welke kaart levert de beste routes op? Maargoed dat is een heel ander topic dan waar we hier mee begonnen en kan ook nog eens voor ieder land anders zijn.:-)
math schreef:
do 06 jun, 2024 15:52
Ik gebruik alleen maar Ride-with-GPS. Wat ik vervelend vind is dat als je al een tiental kilometers een hoofdweg volgt, de app dan toch het eerstvolgende paadje inslaat om dan na een korte afstand toch weer op die hoofdweg terug te komen. Iets meer consistentie in wegkeuze zou wel plezierig zijn.
Ik hoor graag of andere apps dat beter doen.
Iig Komoot en Brouter.de doen dat ook; is denk ik inherent aan het gebruik van OSM-kaarten.

Ergens denk ik dat het iig met routeplanners die gebruik maken van OSM allemaal niet zo heel veel uitmaakt, maar dat het vooral een kwestie is van wat je zelf het fijnst vind werken... feit blijft dat je gewoon altijd je route na moet lopen.

Een computer weet niet wat jij 'mooi' vind, dus in die zin is het onmogelijk om te verwachten dat een navigatieapp 'de mooiste routes' maakt :P
Polariteit schreef:
ma 10 jun, 2024 08:17
Een computer weet niet wat jij 'mooi' vind, dus in die zin is het onmogelijk om te verwachten dat een navigatieapp 'de mooiste routes' maakt :P
Digitaal is en wordt alles mogelijk.